Da Peder Holm 85 år gammel skrev sine erindringer[1] kaldte han sig selv musiker. Det skete med henvisning til komponister som C. F. E. Horneman, Lange-Müller og Otto Malling der havde underskrevet sig som ”musiker”. Men det var vel også i bevidstheden om at tilhøre en gammel musikerslægt hvor hans oldefar var komponisten Vilhelm Holm, der havde skrevet balletmusik til Bournonville, og hans farfar var komponisten og Kgl. Koncertmester Ludvig Holm. Tradition og titel forpligtede.
Allerede som seks årig begyndte Peder Holm at leve op til forpligtelsen. Han fik klaverundervisning af sin ældre søster og blev med årene en udmærket pianist. Som elev på Christianshavns gymnasium fik han bl.a. Gunnar Heerup som lærer og fra den tid stammer hans første kompositioner, bl.a.en skoleopera Rosamunde der blev opført mens han gik i 4. mellem, og kammermusik. Han debuterede som komponist 1944 med en Concertino for klaver og strygere i foreningen Frit Forum for Musik hvor professionelle musikere opførte værker af unge komponister uden forudgående censur.
Samme år tog Peder Holm studentereksamen og blev optaget på konservatoriet med to hovedfag: Violin med Thorvald Nielsen som lærer og teori (datidens betegnelse for kompositionsundervisning) med bl.a. Knud Jeppesen som kompositionslærer. Han tog konservatoriets ”Store Eksamen” i begge fag og konkurrerede uden held om pladser som violinist eller bratschist i Det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret.
En heldigere medkonkurrent, violinisten og bratschisten Eivin Andersen underviste på det nystiftede private musikkonservatorium i Esbjerg hvor man manglede en alsidig teorilærer med fast bopæl i Esbjerg som daglig leder. Han foreslog Peder Holm at tage til Esbjerg som lærer på konservatoriet og repetitør for Vestjysk (amatør-) symfoniorkester, og efter endt militærtjeneste 1949 flyttede Peder Holm med kone og barn til Esbjerg: ”Vi forestillede os, at vi skulle være et par år i Esbjerg, indtil jeg fandt noget i København. Det blev anderledes.”
Peder Holm blev en central personlighed i Esbjergs musikliv. Allerede 1950 dirigerede han for første gang byens symfoniorkester og stod derefter på podiet over 100 gange til afskedskoncerten 1981. På konservatoriet lagde han vægt på den pædagogiske side af undervisningen og tog selv musikpædagogisk eksamen i klaver og violin 1950. 1954 blev han pædagogisk leder af konservatoriet, og ved overgangen til statskonservatorium 1964 blev han direktør og senere rektor – en stilling han beklædte frem til 1977, hvor han ønskede mere tid til at komponere og blev docent i musikteori.
Som pædagogisk leder og direktør for konservatoriet tog Peder Holm initiativ til den almene musiklærer (AM-) uddannelse, og han styrkede i samarbejde med kredsens folketingsmedlem og kulturminister, Julius Bomholt det lokale musikliv ved oprettelse af Vestjysk kammerensemble med ti professionelle musikere, der udover at spille kammermusik var stemmeledere i symfoniorkestret og lærere på konservatoriet.
Med Peder Holm som centrumsfigur og initiativtager blev Esbjerg en forpost i den musikpædagogiske udvikling der bl.a. førte til oprettelsen af de kommunale musikskoler, og Vestjysk Kammerensemble blev model for de regionale kammerensembler, der oprettedes i Jylland og på Sjælland som et vigtigt led i decentraliseringen af dansk musikliv.
Engagementet i det lokale musikliv og i højnelsen af amatørmusikken smittede af på Peder Holms virksomhed som komponist. Instrumentalmusikken for professionelle ensembler præger værklisten frem til 1970, men glider så i baggrunden, mens vokalmusik for amatørkor ofte ledsaget af lokale harmoniorkestre, brass bands eller blandede ensembler bliver fremtrædende. Det førte til værker komponeret til stævner eller festligheder hvor ofte flere hundrede amatører og professionelle deltog i opførelserne, og det førte til talrige bestillinger. Der var brug for Peder Holms musik – ikke så meget til koncerter med ny musik i hovedstaden, men desto mere rundt om i landet og udenlands hvor han fik ry for at komponere musik, som klang godt for stemmerne og kunne spilles af musikerne.
(JBR)
Noter
[1] Peder Holm. Musiker. Privattryk 2011. Citater og oplysninger uden kildeangivelse stammer fra dette skrift som Peder Holm venligt har stillet til rådighed.