Ole Schmidt begyndte sin musikalske karriere som jazzmusiker og blev som 20-årig optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor han studerede klaver (Holger Lund Christiansen) og komposition (Vagn Holmboe). Efter diplomeksamen som pianist studerede han direktion i udlandet og debuterede som dirigent og komponist 1955. Han var ansat på Det Kgl. Teater som balletdirigent 1959-65 og var chefdirigent for Hamburgs symfoniorkester 1969-70 og for Aarhus Symfoniorkester 1978-84. Desuden var han i perioder knyttet til DRs Underholdningsorkester og Det Kgl. Teater. Han havde mange internationale engagementer som gæsteprofessor og dirigent ved især engelske og amerikanske orkestre, konservatorier og universiteter og levede fra 1993 som freelance dirigent.
Som dirigent ydede Ole Schmidt en stor og påskønnet indsats for dansk musik: Især hans indspilning af samtlige Carl Nielsens symfonier med London Symphony Orchestra var en pionerbedrift, men også indspilningerne af Niels Viggo Bentzons tidlige symfonier med Aarhus Symfoniorkester bør fremhæves.
Ole Schmidt havde både professionelt og (gennem sit ægteskab med balletdanserinden og koreografen Lizzie Rohde) privat et nært forhold til musikteatret. Han gjorde sig gældende som balletkomponist i 1950’erne, og han komponerede opera, musical, TV-spil og filmmusik. Størst gennemslagskraft på dette felt fik hans musik til Dreyers klassiske stumfilm ”Jeanne d’Arc” fra 1928, der blev uropført i Los Angeles, USA i forbindelse med fremstødet ”Scandinavia To-day” 1983.
Som komponist var Ole Schmidt særdeles produktiv og skrev over 200 værker. Han kunne arbejde meget hurtigt – f.eks. blev Jeanne d’Arc musikken for fuldt symfoniorkester og sopransolo med en varighed på 82 minutter komponeret på 20 dage.
Det resulterede ikke altid i de mest velovervejede og originale løsninger, men dirigentens tekniske indsigt i instrumenternes ydeevne og kombinationsmuligheder svigtede ham aldrig. Det er karakteristisk, at han komponerede koncerter for sjældne soloinstrumenter som accordeon, tuba eller horn, men kun en (tidlig) symfoni og nogle (overvejende sene) sonater. Strygekvartetten var den klassiske genre, som appellerede stærkest til ham med ti værker skrevet gennem et halvt århundrede fra 1954 til 2005.
Som menneske var Ole Schmidt temperamentsfuld og åben – undertiden i en grad der skaffede ham uvenner i musiklivet og medvirkede til, at han ikke helt vandt det fodfæste i det danske musikliv, hans evner berettigede ham til. Bombastiske udtalelser i interviews om danskernes manglende musikalitet eller en bandbulle mod folk, der beskæftigede sig med kunst, men ”ikke har talent, personlighed og kraft nok til … kompromisløst at manifestere sig gennem de medier, som det nu er faldet i deres lod at beskæftige sig med, - ja, så har det hele ingen interesse…”[1] kunne virke arrogante og stødende.
Men han mente det ikke så slemt. I årevis var han en populær og respekteret dirigent, når amatørmusikere samledes på Askov højskole for at spille den symfoniske litteraturs hovedværker efter bedste evne.
(JBR)
Noter
[1] Citeret fra noterne til indspilningen af Fløjtesuite op. 21, CLASSCD 618,