Vagn Holmboe søgte allerede som 16-årig ind på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hvor han blev optaget som studerende med musikteori, musikhistorie og orgel som fag 1927. Han fik Knud Jeppesen og Finn Høffding som lærere i teori og komposition, og især Finn Høffding fik stor betydning for hans udvikling både under studieårene og senere. I årene efter eksamen 1929 opholdt han sig meget i udlandet og studerede bl.a. komposition hos Ernst Toch i Berlin hvor han mødte sin kommende hustru, den rumænske pianist Meta Graff.
Både Høffdings engagement i den folkelige musik og Béla Bartóks videnskabelige studier i balkanlandenes bondemusik kan have været medvirkende til at Holmboe i 1933-34 opholdt sig i Rumænien hvor han indsamlede folkemusik på rejser rundt i landet. De musiketnologiske studier fortsatte han i Danmark med indsamlingen af gaderåb i 1930’erne.[1]
Tilbage i Danmark begyndte Vagn Holmboes karriere som komponist for alvor at tage fart med de første værker som han gav et opusnummer, bl.a. symfoni nr. 1, opus 4 (1935). Gennembruddet som komponist kom da han 1939 vandt Det Kgl. Kapels komponistkonkurrence med sin symfoni nr. 2. Præmien investerede han i en nordsjællandsk naturgrund ved Ramløse hvor han byggede det hjem, der fra 1953 skulle blive rammen om hans virke som komponist. Holmboe var fra 1940-49 ansat som lærer ved Blindeinstituttet, og 1950 blev han lærer ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hvor han var professor i komposition 1955-65. Blandt hans mange elever var nogle af de komponister der skulle komme til at præge dansk musik afgørende i den sidste tredjedel af århundredet – ikke mindst Per Nørgård og Ib Nørholm.
Som symfoniker vedkendte Vagn Holmboe sig arven efter Carl Nielsen i opposition til den generation der med Knudåge Riisager anså symfonien for at være død[2]. Holmboe opponerede straks mod Riisagers synspunkter, og nogle år senere gjorde han rede for sine egne meninger om symfonien og den nutidige musik i artiklen ”Symfoni, koncert og nutidens musik”[3]. Her fremhæver Holmboe symfoniens betydning i modsætning til koncerten. For Holmboe er symfonisk musik ensbetydende med at instrumenterne giver køb på deres egen individualitet og tilpasser sig en større helhed hvor de klinger sammen. Koncertmusik er derimod karakteriseret af konkurrence mellem instrumenterne hvor nogle har mulighed for at komme i forgrunden. Symfoni betyder syntese hvor sammenhæng og linje er afgørende. Koncert er et spil mellem instrumenter og kontraster.
Artiklen fra 1944 indvarslede en periode hvor den symfoniske musik blev central for Vagn Holmboe med 5., 6., 7. og 8. symfoni og de tre Symfoniske metamorfoser – alle komponerede mellem 1944 og 1960. Det var en periode hvor krig blev afløst af atomoprustning og dødelig konkurrence mellem stormagter i øst og vest, og hvor Danmarks tilslutning gennem NATO til den ene af blokkene gjorde os til deltagere i et teknologisk kapløb, der truede med at tage magten fra mennesket.
I denne situation betød symfonien mere end en musikalsk formtradition. Symfoni (egentlig: ”samklang”) blev symbol på sammenhæng og enhed, og Vagn Holmboes symfonier blev en demonstration af, at den menneskelige ånd kunne overvinde kaos. Dermed knyttede Holmboe bånd til den litterære kulturkritik, som i slutningen af 1940’rne og begyndelsen af 50’erne udgik fra tidsskriftet Heretica hvor digteren Ole Wivel fremhævede poesien som et våben i ”kampen mod ideologierne, de intellektuelle systemer, det abstrakte, upålidelige sprog og videnskaben som livsanskuelse.”[4]
1960’erne blev opbruddets årti i dansk musik. Unge komponister som Per Nørgård, Ib Nørholm, Pelle Gudmundsen-Holmgreen eller Bent Lorentzen søgte sammen med nogle af deres lidt ældre kolleger som Jan Maegaard og Axel Borup-Jørgensen inspiration i avantgardens internationale hovedstæder Darmstadt og New York. Med koncerter i Det Unge Tonekunstnerselskab og festivaler som FLUXUS og ISCM gjorde de ”musikalsk modernisme” til et slagord i tidens æstetiske og musikpolitiske debat.
De ældre komponister var i hovedsagen skeptiske over for avantgardens fornyelser – ligesom det klassiske musikpublikum og dele af musikpressen med den kulturradikale POLITIKEN i spidsen. Fronterne blev trukket skarpt op og førte til brud på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Den unge kompositionslærer Per Nørgård tog sin afsked og flyttede sammen med et helt hold af kompositionsstuderende til Det Jyske Musikkonservatorium. Vagn Holmboe var som kompositionsprofessor tvunget til at vælge side.
Holmboe var ikke på forhånd afvisende over for ungdommens fornyelser. Han havde selv eksperimenteret med tolvtonerækker, og han deltog også en enkelt gang i den studiekreds for ny musik som de unge havde arrangeret. Men tidens mere radikale eksperimenter og de ekstreme synspunkter som debatterne kaldte frem, gjorde ham afvisende. Han var ikke og blev ikke konservativ i sin afvisning. Han ville fornyelsen, men han ville det på sine egne præmisser.
Holmboe lagde ikke skjul på sine synspunkter. 1961 udgav han bogen Mellemspil. Tre musikalske aspekter hvor han gjorde op med avantgardens ekstremer (determinisme og tilfældighed) i en ofte skarp og polemisk tone, der i nogen grad isolerede ham fra de yngre blandt hans elever.
Læs mere om Holmboes Mellemspil her
I 1965 tog Vagn Holmboe konsekvensen af sine holdninger og tog sin afsked fra konservatoriet. De næste 30 år levede han i Ramløse som fri kunstner med en livsvarig hædersgave fra Statens Kunstfond – fjernt fra musiklivets stridigheder og omgivet af den natur, som i stadig højere grad blev en inspiration for ham. I kraft af sine værker, sine skrifter og sine humanistiske og etiske værdier var han højt respekteret som en af århundredets store danske komponister og en førende kulturpersonlighed.
(JBR)
Noter
[1] Se Vagn Holmboe: ”Gadesangen i København” i: Dansk Musiktidsskrift 1938 årg. 13, nr. 8, s. 171-79; og “Siiiiiild er godt!!” i: Modspil 1988 årg. 10 nr. 39, s. 4-6. Holmboes indsamlinger af danske gaderåb befinder sig på Dansk Folkemindesamling.
[2] Se Knudåge Riisager: ”Symfonien er død – musikken leve” i: Dansk Musiktidsskrift årg. 15, 1940 s 21-23.
[3] I tidsskriftet Levende Musik 1944 årg. 3, nr. 9 s. 233-38.
[4] Citeret fra Klaus P. Mortensen og May Schack: Dansk litteraturs historie, bd. 4, København 2006, s. 466.