Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Arne Beck-Larsen

Liv

Jeg er født i 1951 og boede de første tredive år af mit liv på Amager. Som barn interesserede jeg mig for at lære at læse inden jeg kom i skole og for sporvogne. I slutningen af 2. klasse blev jeg udtaget til at gå på Sankt Annæ Gymnasium, hvor jeg gennem hele forløbet gik i klasse med Carl Bergstrøm-Nielsen (vi er siden gået vidt forskellige musikalske veje, men har opretholdt en fælles produktion af tegneserier!) Det var mere den klaverundervisning, jeg skulle gå til, end det sanglige, der gjorde musikken til min fremmeste interesse, og jeg begyndte at komponere, så snart jeg havde lært noderne, og jeg begyndte også på egen hånd at spille mandolin. Jeg kom også til at interessere mig for fremmedsprog og litteratur, og det blev tysk og fransk, jeg kom til at studere efter gymnasiet, måske også fordi mange fremhævede, at det var nemmere at finde noget at leve af end ved et liv som musiker. I ti år studerede jeg, i 1981 blev jeg ansat på det dengang nyåbnede Odsherreds Gymnasium.

I midten af firserne begyndte jeg at spille orgel, i begyndelsen egentlig ikke med den hensigt at tage examen, og i 1990 bestod jeg PO (Præliminær Organisteksamen). I midten af halvfemserne droppede jeg det faste arbejde, også på grund af afstanden til København, og kom til at leve som organistvikar ved forskellige københavnske kirker i en længere periode. I 1995 blev jeg medlem af Lyngby-Taarbæk Mandolinorkester, der var ledet af Anthon Hansen, og i 2008 blev jeg ansat i min nuværende stilling som organist ved Gilleleje kirke.

Af: Arne Beck-Larsen

Musik

I begyndelsen af min komponistkarriere skrev jeg klassisk prægede mindre stykker, men også viseagtige ting og popmelodier. Mine første arbejder med cykliske former var ikke bæredygtige; det første værk, jeg regner med, er klaversonate i a-mol fra 1968. Mit udgangspunkt var romantikkens musik, og det blev på det tidspunkt betragtet som så underligt, at jeg nærmest skrev for min egen skyld, selvom den konkrete musik ofte blev mere moderne end de idealer, jeg havde. Men ”Gruppen for alternativ musik” opførte ting uden censur, og her fik jeg midt i halvfjerdserne opført nogle ting, bl.a. Trio for klaver, mandolin og horn og en violinsonate.

I 1985 fik jeg i Birkerøds forening for ny musik opført nogle stykker for bratsch og mandolin, og i 1989 fik jeg kontakt til mandolinisterne Kurt Jensen (1913-2010) og Tove Flensborg, som jævnligt har spillet min musik, i stort omfang i udlandet. Min forbindelse til mandolinorkesterverdenen fik også betydning for opførelsesmuligheder af værker for denne besætning, også en del af disse værkers udgivelse på et forlag i Hamburg, Trekel, der har specialiseret sig i udgivelser for musik for mandolin og guitar.

Jeg har fremdeles skrevet værker for og med klaver eller orgel, også kombineret med stryge- eller blæseinstrumenter, men af disse værker er en del ikke opført, selvom jeg som organist og koncertarrangør også har mulighed for at inddrage egne værker, da jeg selv medvirker som akkompagnatør på klaver og orgel. Mine stilistiske inspirationskilder ligger fortsat primært indenfor nordisk senromantik og førklassisk ”Empfindsamkeit”.

Af: Arne Beck-Larsen

Vigtige enkeltværker

Trio for mandolin, horn og klaver, a-mol fra 1974 er et værk i to satser, hvor første sats er præget af en slags vemodig valsestemning, der visse steder også udvikler sig til orkestralt præget dramatik. Anden sats er livlig, danseagtig med et mellemstykke, der er langsomt og klagende. Værket blev opført nogle gange i ”Gruppen for alternativ musik” og er i det nye årtusinde blevet opført i Norge. Værket lever mere af den specielle instrumentation end af temaernes originalitet.

Sonate for violin og klaver, fis-mol fra 1975 blev også først opført i Gruppen, men er senere blevet spillet med jævne mellemrum, også med mig selv ved klaveret. Sonaten består af tre satser, hvor førstesatsen kulminerer i et voldsomt højdepunkt inden reprisen. I anden sats i 5/4 spiller violinen først alene, midterstykket er klaver solo, og derefter gentages violinsoloen. Finalen er i rondoform og 6/8. Her er påvirkningen fra svensk senromantik tydelig.

Koncert for mandola og mandolinorkester, g-mol er skrevet til Flemming Kejs, der siden kom til at lede Lyngby-Taarbæk mandolinorkester. Værket er også blevet spillet i Tyskland og Kurt Jensen, der i 1990 udvandrede til Australien, har sat det på repertoiret i Melbourne, hvor det stadig spilles efter hans død af yngre solister. Værket er i traditionel tresatset koncertform og er udgivet på Trekels forlag.

Rhapsodi  i e-mol for klaver fra 1999: Består af en langsom indledning i 2/4 og hovedsatsen i nærmest rondoform i 5/4. regner stykket som en vellykket virkeliggørelse af mine harmoniske bestræbelser. Stykket er ivrigt modulerende og alligevel flydende.

Værkliste

Værkfortegnelse (kronologisk) Arne Beck-Larsen
1968 Klaversonate nr. 1 (a) rev. 1984
1969 Ballade for mandolin og klaver (h) rev. 2003
1970 Ballade for klaver (b)
Vals for klaver (h)
Intermezzo for klaver (e)
1971 To stykker for firhændigt klaver (d, g)
Intermezzo for klaver (cis)
1973 Klaversonate nr. 2 (d)
1974 Trio for mandolin, horn og klaver (a)
Romance for mandolin og klaver (g)
1975 Sonate for violin og klaver (fis)
1976 Sonate for horn og klaver (g)
1977 Introduktion og allegro for klaver (f)
1979 To sange med klaver til digte af Oscar Levertin
1980 Rhapsodi for mandolin og klaver (e)
1981 Sonate nr. 1 for tværfløjte og klaver (d)
1982 Sangcyklus med klaver "Natten"
Scenemusik til "Kong Ødipus" (klaver, fløjte, slagtøj, vokal)
1983 Klaversonate nr. 3 (g)
Sonate for bratsch og klaver (a) rev. 2009
1984 4 stykker for bratsch og mandolin
1985 10 præludier for klaver
1986 Sonate for altblokfløjte og cembalo (h)
Rhapsodi for trompet og klaver (g)
Piéce (a) tværfløjte solo
1987 Sonate nr. 2 for tværfløjte og klaver (e)
1988 Præludium og fuga for orgel (g)
Rhapsodi for mandolinorkester (D/d)
Sonate for mandolin og orgel (g) rev, 2005
1989 Sonate for sopranblokfløjte og klaver (d) (versioner med tværfløjte samt for fløjtekvartet)
Jubilæumsstykke for klarinet og klaver (g)
Ballade for mandolin og mandola (d)
1990 Duo for violin og mandola (g)
1991 1. sonate for orgel (f)
2. sonate for orgel (A)
1992 3. sonate for orgel (d)
1993 Trio for mandolin og 2 horn (d)
Duo for mandolin og fløjte (g)
1994 Introduktion og allegro for fløjte og klaver (H)
Sonate for orgel og fløjte (rev. 2006)
Bryllupsmarch for orgel (E)
Sonate for obo og klaver (e)
1995 Sinfonia nr. 1 for mandolinorkester (e)
Trio for mandolin, tværfløjte og klaver (D)
Duo for tværfløjte og mandola (d)
1996 Koncert for mandola og mandolinorkester (g)
Ouverture for mandolinorkester (G)
Koncertstykke for fløjte og mandolinorkester (d)
Præludium for klaver (d)
Albumblad for mandolin og klaver (a)
6 meditationer for orgel
Sonate for mandolin og mandola (d)
1997 Suite for mandolin og mandola (Intrada (D), Elegi (g), Finale (d))
1998 Andante og allegro for tværfløjte og klaver (H/h)
1999 Nytårspræludium for orgel (F)
Rhapsodi for klaver (e)
Introduktion og allegro for orgel (h) (senere version for bratsch og orgel 2010)
2000 "Min mund og mit hjerte", orgelkoral efter Lindeman
Trio for mandolin, mandola og guitar (E)
2001 Præludium for orgel (a)
Andante for to mandoliner og cembalo (h)
2002 "Herbst"/"Efterår" for mandolinorkester (h)
Koncert for trompet og mandolinorkester (d)
Introduktion og allegro for to mandoliner og mandola (G)
Kvartet for tværfløjte, to mandoliner og violoncel (e)
2003 Fantasi for orgel (a)
Sonatine for mandolin og cembalo (d)
2004 Divertimento for fløjte og mandolinorkester (a)
Sonte for mandoloncello og klaver (D)
2005 Suite for mandolin og orgel (e)
2006 Nocturne for mandolin og mandola (C)
2007 Klaversonate nr. 4 (e)
Pinse" for orgel (G)
Passacaglia for orkester (e)
2008 Suite for tværfløjte og klaver (a)
Rhapsodi for mandolin og orgel (g)
2009 Rhapsodi for violin og klaver (g)
2011 Sonate for madolin og akkordeon (g)
Elegi for orgel (c)
2012 Trio for to bratscher og klaver (g)
Arne Beck-Larsen
Privatfoto

Arne Beck-Larsen

Født:

01.06 1951, Frederiksberg

Kontakt:

Adresse:

Hvidovre Allé 17
2650 Hvidovre

Telefon:

36 75 20 15

Email:

Uddannelse:

Cand.mag. i tysk og fransk (1980). Præliminær organistexamen (1990).

Øvrige beskæftigelser:

Organist. Gymnasielærer i sprog.

Priser/legater:

Kompositionspris fra Statens Kunstfond (1985).

Forlag:

Trekel (Hamburg)

Profil oprettet:

30. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.