Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Trine Boje Mortensen

Liv

De første kompositioner fra Jesper Kochs hånd stammer helt tilbage fra barndommen. I et interview i bladet ’Klassisk’ i 2011 fortalte Jesper Koch: ”Jeg oplevede musikken som den ideelle verden og brugte hele min barndom ved klaveret. Den virkelige verden havde slet ikke samme appel”.

Pjækketimer fra skolen blev brugt til at lytte til bibliotekets klassiske samling og her blev interessen for den ”moderne” klassiske musik vakt.

De mange timer på biblioteket, ved klaveret og kompositionerne gav adgang til konservatoriet, da Jesper Koch var 20 år gammel og dermed fik han lov til for alvor at fastholde kontakten med den ’ideelle verden’ som musikken udgør i det Koch’ske univers.

Jesper Kochs orkesterbehandling og musikalske udtryk gav hurtigt genklang i musiklivet og han har komponeret værker til orkestre som Odense Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Collegium Musicum og Sønderjyllands Symfoniorkester, hvor han fungerede som huskomponist i tre år.

Også i udlandet har de Koch’ske drømmertoner udfoldet sig, fx. i Holland, Østrig, Canada og Frankrig, og den tyske Henschel Kvartet har bl.a. opført komponistens 2. Strygekvartet ”Eintritt – Abschied”.

Af: Trine Boje Mortensen

Musik

Det er den klassiske musiks hæderkronede ensembler, der først springer i øjnene, når man kigger ned over Jesper Kochs værkliste: Strygekvartet, klavertrio, kor og symfoniorkester. Men så får man øje på akkordeonet, slagtøjet i samspil med klarinetten, fortælleren ... lige under den traditionelle overflade glimter uregelmæssighederne, skævhederne og revnerne. Præcis sådan som det er i de enkelte værker fra Jesper Kochs hånd. En klassisk klang, en instrumentation fuld af overskud, en venlig imødekommenhed er det første lytteindtryk. Men bliv ved med at lytte og opdag de sære sider, de skæve vinkler og skyggerne i Jesper Kochs musik.
Som komponist omfavner Jesper Koch den umiddelbarhed, der ligger i det enkle materiale og den gode historie, og samtidig den tyngde, der viser sig når kompleksitet og forhindringer bliver en del af regnestykket.

Inspirationen til værkerne kommer ofte fra litteraturen. Der er sange til tekster af Federico García Lorca, orkestermusik inspireret af Walt Whitman og en lang række værker inspireret af Caroll Lewis’ drømmenære ’Alice i Eventyrland’-univers. Barndommens ideelle musikalske verden fik et spejlbillede i voksenlivets børnelitterære inspiration.

Komponisten fortæller selv:

“Med hensyn til de litterære inspirationskilder så har jeg altid følt trang til at sætte musikken ind i et større perspektiv, i stedet for at kalde noget for sonate eller komposition # dit eller dat. Plus at det selvfølgelig har stimuleret min fantasi på alle planer i kompositionsprocessen.”

Den litterære inspiration har selvfølgelig også banet vej for vokalværker. Et af dem er “Memory of a Summer Day” for orkester og sopran med tekster af Lewis Carroll, og derudover findes en række korværker.

Læs mere om “Memory of a Summer Day”

Af: Trine Boje Mortensen

'Memory of a Summer Day, Aria Interrupted'

Et virtuost sopran-parti svæver, springer og glimter over orkestrets skiftende klange, og udtrykket strækkes fra det stressede til det varmeflimrende. Et af Jesper Kochs orkesterværker, der er inspireret af både litteratur og barndomsuniverser er til Memory of a Summer Day, Aria Interrupted.

Teksterne er taget fra Lewis Carrolls “Alice i Eventyrland” og “Bag spejlet” og blander abrupte citater fra Alices eventyr og sætninger fra det afsluttende digt i “Bag Spejlet” som bl.a. beskriver himlen som den ser ud for de drømmende barneøjne, der er parate til at drømme eller høre endnu en historie. En stemning af døsende sommer-ro, kontrasterer med historiens hektiske udråb som “Oh Dear! Oh Dear! I shall be too late!” Og sådan kontrasterer også musikken mellem tegneserieagtig bevægelighed og flimrende sommerdøs.

På den måde fortælles i ord og toner en kompleks historie om selve fortællingen over for den mentale tilstand, der skal til for at modtage fortællingen – denne tilstand, der er klar til modtage eventyr og drømme hænger uløseligt sammen med barndommen, og tabet af barndommen giver musikken en gennemtrængende følelse af vemod, som så igen bliver fejet af banen af et nyt udbrud af historien.

streaming

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo Records

Af: Trine Boje Mortensen

'Earth, My Likeness – Symphonic Fantasy'

Blandt Jesper Kochs værker, der er inspirerede af litteratur findes også ”Earth, My Likeness”, der blev komponeret i 2000-01 og som er repræsenteret på cd’en med orkesterværker af Jesper Koch fra Dacapo.
Den symfoniske fantasi over Walt Whitmans digt ”Earth, My Likeness” er kraftfuld musik. Det er som om ordet ”Earth” – jord – smitter af på teksturen i værket. Midt i Jesper Kochs vanligt brillante orkesterklang er her klumper af klokker, tunge klange og stærke udbrud.

”Whitman digtet valgte jeg pga. dets ekspansive/eksplosive billedsprog, som alligevel forbliver uforløst!” fortæller komponisten. Walt Whitmans digt er en hyldest til jorden/naturen og samtidig et kærlighedsdigt. Komponisten beskriver den amerikanske digters ord: “Egentlig er det jo et kærlighedsdigt, der vel handler om den dæmoniske og ustyrlige kraft der hele tiden ligger på lur, hvis man tør give sig hen. Men også en ode til naturen, den evigt monumentale.”

Værket er tungt flydende, som om musikken hele tiden klynger sig til noget og kun modvilligt bevæger sig videre.

“Earth, My Likeness” er tilegnet Ib Nørholm, en af Jesper Kochs kompositionslærere.

streaming

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo Records

Værkliste

Soloværker

Clair de Lune (2007) (pno)

Arabesque (2009) (cl)

Images of Lorca (1996-97) (pno)

Jabberwocky (1995) (accordeon solo)

Suite for klaver (pno)

Tombeau de F. G. Lorca (pno)

 

Orkesterværker

Snedronningen (2004) (Symfoniorkester)

“...thi roserne vokse i dale” - Symfonisk meditation over et eventyr af H.C. Andersen (2004-05)

“...zwischen Welt und Spielzeug...” (2006-07)

In memoriam (1999-2000)

Earth My Likeness – Symphonic Fantasy (2000-2001)

Phoenix – Scherzo for orchestra (2003)

Sarkofag – Symphonic Elegy (2002)

 

Kammerorkester

Alice Under Skies – Summer Pastorale for Chamber Orchestra (1997)

 

Solo med orkester

Dreamscapes – Cellokoncert (2005-07) (vcl, symfoniorkester)

Puslingelandet (2009) (2 stemmer, fortæller, bl. kor og symfoniorkester)

 

Solo med strygeorkester

Lonesome – Koncert for klarinet, strygere, harpe og slagtøj (2010-12)

 

Kammermusik

Twofold (1991) (4 acc, timp, perc, cb)

Ice-Breaking (1991) (acc, 2 perc)

Eintritt-Abschied - Strygekvartet nr. 2 (2009)

Shadow-play – Præludium og fuga (2009) (cl, perc)

Trio (2010) (Vn, vlc, pno)

Fanfare - in vano? (2013) (2 trp in C, 2 horns in F, 2 Ttrb, 1 Btrb, timp)

Kvartet for klarinet, violin, cello og klaver (1999)

Remembrance (1998) (str. kvartet)

Funerailles (1997) (horntrio – cor, vl., pno.)

Down the Rabbit-hole (1996) (bl.kvintet)

Min barndoms vandringer (1996) (Kvartet for blokfløjte, violin, cello og guitar)

Roundelay (1995) (tre guitarer)

Land of Dreams (1996) (bratsch og guitar)

Dream-child (1995) (fløjte, bratsch, harpe)

Spoon River Triptykon (1988) (obo, fagot, horn, violin, cello)

Black Sorrow (fl, cl, vcl, guit, perc, pno)

Kvartet for blokfløjte

Lullaby & Lamento (str.quartet)

Path of the Sun (sop-sax, strings)

Tango for Two (1998) (2 accordeon)

 

Vokal med orkester eller ensemble

Memory Of A Summer Day, Aria Interrupted (2002) Koncertarie for sopran og orkester.

Berceuse (1997) (mezzo, cl,vla,cb, perc, pno)

 

Kor

Danmarks Drømme (2009-11) (bl.kor, forf: Carsten Hauch)

4 Meditationer (1985-2007) (8-st. bl. kor, forf: Pär Lagerkvist)

To sange for kor (2006)

Krybskytten (1999) (bl. kor)

Diskografi

Udvalgte indspilninger:

Orkesterværker
Justin Brown (dirigent), Susanne Elmark (sopran), Michaela Fukacova (cello), Fedor Gluschenko (dirigent), Bjarne Hansen (violin), Mats Hedelius (engelskhorn), Odense Symfoniorkester
Dacapo 8.226502 (2004), CD
Link til Dacapo

Chamber Music I
Kontrapunkt 32280 (1998), CD

Playtime Contemporary Danish Guitar Music
Paula W 74253

Jesper Koch
Foto: Dacapo Records

Jesper Koch

Født:

05.09.1967, København

Kontakt:

Adresse:

Frederiksvej 22, 4.tv
2000 Frederiksberg

Telefon:

23 37 96 19

Email:

Uddannelse:

1986-95 kompositionsstudier på Det kgl. Danske Musikkonservatorium hos Hans Abrahamsen og Ib Nørholm. 1995-97 kompositionsstudier på Det Jyske Musikkonservatorium hos Karl Aage Rasmussen. Studier i udlandet hos Olav Anton Thommesen og Colin Matthews.

Priser/legater:

Carl Nielsens komponistlegat i 1988. Førsteplads ved ROSTRUM i Paris i 1992 i kategorien ’Komponister under 30’ for værket ’Ice-Breaking’. Modtog i 1994 Statens tre-årige arbejdslegat.

Debut:

1997

Forlag:

Edition S, Kontrapunkt.

Profil oprettet:

10. juni 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.