Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Trine Boje Mortensen

Liv

Matthias Ronnefeld kom fra en musikerfamilie. Som søn af den tysk-østrigske komponist og dirigent Peter Ronnefeld, der selv var musikersøn, og den danskfødte pianist og  musikpædagog Minna Ronnefeld, fik han musikken ind fra sine tidligste år. Han spillede violin og klaver fra han var syv år, og komponerede sine første værker inden han fyldte 10 år. Da han var 11 år blev en julekantate, som han havde komponeret, opført af skolekammerater og lærere på hans skole.

Fra 1969-78 boede Matthias Ronnefeldt i Danmark, gik på Ingrid Jespersens Skole og blev student fra Det Fri Gymnasium i København, og fik samtidig undervisning i musik, musikteori, komposition og klaver af bl.a. Herman D. Koppel og Per Nørgård. Da studentereksamen var afsluttet i 1978 flyttede Matthias Ronnefeldt til Hamburg, hvor han på Hochschule für Musik und darstellende Kunst begyndte studier i komposition hos bl.a. György Ligeti. Han afsluttede sine studier i 1982. I studietiden etablerede Matthias Ronnefeld ensemblet Moments Musicaux sammen med bl.a. dirigenten Sebastian Gottschick og pianisten Johannes Harneit. Senere kom også violinisten Christian Tetzlaff med i ensemblet, som uropførte en række af Matthias Ronnefelds værker. Ensemblet medvirker også på den ene af de to portræt-cd’er, der er blevet udgivet på Dacapo. (Se Diskografi)

Ronnefeld fik allerede i løbet af sin gymnasietid opført musik i Danmark, men hans egentlige værkliste tæller først fra da han flyttede til Hamborg, hvor han i 1979 komponerede Andante, der fik opusnummer 1. 

Læs mere om Andante
her

Matthias Ronnefeld, nåede at komponere 12 værker inden han som følge af den sygdom, en svær diabetes, som han havde lidt af siden han var knap tre år gammel, tog sit eget liv i en alder af 27 år.

Af: Trine Boje Mortensen

Musik

Matthias Ronnefeld havde allerede komponeret og fået opført adskillige værker inden han komponerede Andante i Hamborg i 1979. Foruden Julekantaten fra 1970 blev en Symfoni, som var komponeret i 1974, i 1977 uropført i Det Unge Tonekunstnerselskab. I 1975 opførtes på Østre Borgerdyd Gymnasium Kokain, et værk med tekst af Gottfried Benn for solo og diverse instrumenter. Endvidere opførte Ann Crosset´ Balletkompagni Living Movement i 1977 balletten Inden fuglene falder ned fra himlen med musik af MR. Inden for samme tidsrum komponerede han Sange til tekster af Piet Hein for sopran og klaver og en Sonate for klarinet og klaver, som blev opført på Institut for musik og musikvidenskab på Danmarks Lærerhøjskole, udført af ham selv og en skolekammerat. Disse tidlige værker, der ikke tæller med på værklisten, er nok medvirkende til, at Ronnefeld allerede som 20-årig komponiststuderende kunne lyde så sikker i sit håndværk og få så meget udtryk frem i denne lille Andante, det fik opusnummer 1.

Andante
Andante er skrevet for bratsch og et ensemble på fem instrumenter, og det bevæger sig fra det helt tyste og mørke i begyndelsen til et lysere, mere energisk og bevægeligt klangbillede senere i værket. Der er en klar udvikling i instrumenteringen, der, på trods af de forholdsvis få instrumenter, får udnyttet alle klangmuligheder fra bratschens dunkle fløjlsklang over basunens messing til slagtøjets lyseste klokkeklingende registre.
I et værk af en så ung komponist er det fristende at lytte efter om lærerne har sat sig spor i musikken, og i behandlingen af de bevægelige rytmiske lag hen mod slutningen af Andante, kan man måske ane indflydelse fra Ronnefelds danske kompositionslærer Per Nørgård. Men allerede her i det første værk i opusrækken viser Matthias Ronnefeld en karakteristisk udtryksfuldhed, en evne til at få musikken til at række ud over sig selv og helt hen til lytteren med en stærk kommunikationsvilje. Det er ekspressiv musik.

Efter Andante komponerede Matthias Ronnefeld en række værker, der alle bærer hans udtryksfulde formidling som stærkt kendetegn. Den danske komponist og forfatter Sven Erik Werner skriver om Matthias Ronnefeld: ”Det er næppe overdrevet at kalde Matthias Ronnefeld en af sin generations bedst begavede komponister. Han vakte tidligt opmærksomhed som et usædvanligt talent af forbløffende kunstnerisk modenhed og med en håndværksmæssig behændighed, der let forløste hans ungdommelige, udogmatiske radikalitet."[1]
Det udogmatiske hænger sammen med den udtrykskraft der er så karakteristisk for Ronnefelds musik. Han er aldrig karrig med sin musik. Værkerne, han nåede at komponere, er ikke lange, men de er gavmilde i deres energi og klarhed.

I værkrækken er der en del vokalværker, to orgelværker, kammerværker og endelig soloklaverværket Veni, creator spiritus, der er uden for opusnummerrækken.

Veni, creator spiritus.
Den latinske hymne Veni, creator spiritus (Kom, Guds skaberånd) menes at stamme fra det 9. årh., og Ronnefelds værk bærer undertitlen 7 Exercitien über den Hymnus Hrabanus Maurus für Klavier zu 2 Händen med henvisning til den munk, der stod bag teksten. Der er syv vers i den latinske tekst og syv ’øvelser’ i dette klaverværk. Hver enkelt sats er ganske kort og hver sats har sit helt eget udtryk.

Den første øvelse eller sats begynder med de første toner fra den gregorianske melodi til samme tekst og bevæger sig ellers i et mørkt lydlandskab, med slagtøjseffekter og kontraster. De næste satser bevæger sig gennem afdæmpede, abrupte, kølige og voldsomme udtryk, der er præget af en enorm stramhed i de tekniske virkemidler og samtidig den intense vilje til udtryk, der præger al Ronnefelds musik.

Noter

[1] Sven Erik Werner: Matthias Ronnefeld – the passionate intellect, 1998, www.edition-s.dk

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo

Værkliste

Solo

Veni, creator spiritus, (1986) pno. 7’00

Konzertstück für Orgel (1980) 13’00

Christ ist Erstanden, (1981) org. 8’00

Kammermusik

Sonatine, (1984) cl., pno. 13’00

Capriccio, (1983) vl., cemb. 7’00

Andante, (1979) trb., 2 perc., pno., vla., cb. 8’00

Sextett, (1979) fl., cl., perc., pno., vl., vlc. 18’00

Vokal med instrumenter

Miracles, (1983), alt, fl., pno. 10’00

Sieben Lieder nach dem Hohelied Salomos, (1981) Mezzo, fl., cl., cor., cel., vlc., cb. 5’15

Grodek, (1980) tekst: G. Trakl. Sopran + alt, b., cl., perc., pno., vl., cb. 8’50

Fünf Lieder nach Trakl, (1979) Sopran, cl., trb., perc., pno., vl., cb. 14’00

4 Lieder für Dulcinea, (1981) lys stemme, pno. 8’00

DISKOGRAFI

Am Abend tönen die herbstlichen Wälder
Athelas Sinfonietta
Dacapo 8.224154 (2000), CD
Link til Dacapo

I Hear the Drummers Strike the Sky
Ensemble Moments Musicaux
Dacapo 8.224102 (1999), CD
Link til Dacapo

Matthias Ronnefeld
Foto: Dacapo Records

Matthias Ronnefeld

Født:

17.4.1959, Wien

Død:

29.10.1986, Hamburg

Uddannelse:

1969-78 studier i musikteori hos Finn Høffding, klaver hos Egil Harder violin hos Jakob Thomasen. Senere i samme periode klaverstudier hos Herman D. Koppel og komposition og musikteori hos Per Nørgård.
1978-82 kompositionsstudier ved Hochschule für Musik und darstellende Kunst, Hamborg hos Günther Friedrichs og György Ligeti.

Priser/legater:

Førsteprisen ved den Internationale Komponistkonkurrence i Hitzacker for Sieben Lieder nach dem Hohenlied Salomos.
Danish Music Award 2001 for Dacapos udgivelse af Am Abend tönen die herbstlichen Wälder, musik af Matthias Ronnefeld.

Forlag:

Edition S
Håndskrifter på Det kgl. Bibliotek.

Profil oprettet:

7. august 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.