Gustav Helsted blev født ind i Københavns musikliv - som søn af komponisten og dirigent ved Det Kgl. Teater Carl Helsted og nevø til komponisten Edvard Helsted.
Allerede som ung komponerede Gustav Helsted på egen hånd. Efter faderens ønske fik han en handelsuddannelse, før han 1879 blev optaget på musikkonservatoriet med Gade som kompositionslærer. Her blev orglet Gustav Helsteds foretrukne instrument.
Han blev inspireret af den moderne franske orgelmusik, af César Franck og Widor, da han 1885 fik det Anckerske legat og bl.a. opholdt sig i Paris.
Organist
1891 blev Gustav Helsted organist ved den nybyggede Jesuskirken i Valby. Brygger Jacobsen havde udstyret kirken med et fremragende orgel bygget af tidens førende franske orgelbygger, Aristide Cavaillé-Coll.
På dette instrument gav Gustav Helsted det følgende kvarte århundrede talrige ”Orgelforedrag”. Han spillede her de klassiske mestre og introducerede ny fransk orgelmusik – især César Francks værker.
Ved Otto Mallings død 1915 blev Gustav Helsted Københavns domorganist i Frue Kirke. Som lærer på konservatoriet fra 1893 underviste han mange af 1900-tallets store danske organister.
Organisationsmand
Gustav Helsted hørte til den radikale fløj af dansk musikliv i slutningen af 1800-tallet. Her fik han gavn af sine erfaringer fra handelslivet, og han nød i høj grad sine kollegers tillid. Gustav Helsteds beskedne og stilfærdige, men pragmatiske og effektive natur gjorde ham til en central figur i organiseringen af musiklivet omkring 1900:
Sammen med bl.a. Carl Nielsen stiftede han den radikale kammermusikforening Symfonia.
1901 stiftede han sammen med bl.a. Otto Malling Dansk Komponistsammenslutning og Dansk Koncert-Forening, hvor han var formand og lejlighedsvis dirigent gennem mange år.
Han var medstifter af Dansk Tonekunstnerforening (1903) og bestyrelsesmedlem i Samfundet til Udgivelse af Dansk Musik.
(JBR)