Rued Langgaard var i usædvanlig grad afhængig af sine omgivelser livet igennem. Han voksede op som et vidunderbarn, og hans forældrene søgte at skåne ham for alt, der kunne hæmme hans musikalske udvikling. Hans musikalske geni var centrum i det univers der omgav ham som barn. Og fortsatte med at være det i hans voksenliv. Det gjorde ham ekstremt sårbar over for alt hvad han måtte opfatte som forbigåelser eller manglende anerkendelse, og tilsvarende afhængig af den støtte og beundring, som hans nærmeste omgivelser – først forældrene og efter deres død hustruen – ydede ham.
Derfor fik Rued Langgaard ingen nem vej gennem det danske musikliv. Hans barnlige forvisning om egen genialitet kunne give sig barnagtige udslag, og den resulterede i konflikter med myndigheder og mennesker, der vanskeliggjorde den anerkendelse, som han ikke kunne være foruden. Han manglede den evne til at sno sig og andre i musiklivet der kendetegnede nogle af hans store samtidige. Derfor formede hans karriere i musiklivet sig som en række af nedture med voksende social isolation og eksilering fra musiklivet i takt med at kredsen om ham indsnævredes.
Læs mere om:
Rued Langgaard voksede op som eneste barn af to musikerforældre: Komponisten og pianisten Siegfried Langgaard og pianisten Emma Langgaard. Forældrene opdagede hurtigt barnets enestående musikalske evner. Som fem-årig fik han klaverundervisning af sin moder, og to år efter kunne han spille værker fra koncertrepertoiret af Chopin og Schumann. Klaverundervisningen suppleredes med orgeltimer det følgende år, og 11 år gammel debuterede Rued Langgaard som koncertorganist med et program der bl.a. rummede improvisation.
Det er nærliggende at bruge betegnelsen ”vidunderbarn”, og der er næppe tvivl om, at forældrene har opfattet og opdraget Rued Langgaard som sådan. Han voksede op med bevidstheden om at være genial og med forpligtelsen til at manifestere sit geni. Denne bevidsthed og forpligtelse fulgte Rued Langgaard livet igennem.
Efter debutkoncerten i Marmorkirken begyndte teoriundervisningen med skiftende lærere: Johan Svendsen, Carl Nielsen, C. F. E. Horneman, Wilhelm Rosenberg, P. S. Rung-Keller hvorefter faderen overtog undervisningen. De første klaverstykker og sange stammer fra disse år eller tidligere, og 1908 debuterede den 14-årige Rued Langgaard som komponist med korværket Musae triumphantes ved en Palækoncert. Samme år præsenterede han egne kompositioner for et indbudt publikum i København. På denne tid begyndte han også på sin 1. symfoni: Et 5-satset, timelangt værk for stort orkester der blev komponeret og revideret frem mod 1911.
Sammen med forældrene rejste Rued Langgaard ofte til udlandet med Berlin og Sverige som hyppige rejsemål. I Stockholm præsenterede han igen egne kompositioner for et indbudt publikum 1910. Det egentlige gennembrud kom 1913, hvor Berliner Philharmonikerne med succes uropførte hans 1. symfoni Klippepastoraler (BVN 32 1908-11). Komponisten var dengang 19 år gammel.
Et halvt år efter sin 20 års fødselsdag mistede Rued Langgaard sin fader. Han var nu voksen og skulle skabe sin egen tilværelse og finde sin identitet som kunstner og som menneske.
Kunstnerisk er det tydeligt hvordan Rued Langgaard i årene efter 1914 prøvede at finde sig selv i en tid, hvor verdenskrig og modernisme underminerer de værdier, han var opdraget med. Årtiet mellem 1914 og 1924 rummer værker hvor han konfronterer samtidens mest moderne musik – til en vis grad personificeret i Carl Nielsen – for først at bemægtige sig dens udtryksformer og derpå at bekæmpe dens æstetiske tendens.
Klaverværker som Insektarium (BVN 134, 1917) eller Afgrundmusik (BVN 169, 1921), orkesterværker som Sfærernes Musik (BVN 128, 1916-18) eller 6. symfoni Det himmelrivende (BVN 165, 1919-20) og den 3. strygekvartet (BVN 183, 1924) viser, at Rued Langgaard behersker modernismens udtryksmidler. Men uden at han derfor forskriver sig til modernismen. Med hans eget udtryk (om 6. symfoni) er der tale om: ”En Musik som … lyder som moderne Musik, men den er det ikke.”[1]
Rued Langgaard ville bekæmpe modernismen med dens egne midler for derved at bevise den klassisk-romantiske harmonis eviggyldige sandhed. Ikke som et ungdomsoprør mod faderens æstetik, men tværtimod som et forsøg på at videreføre faderens teosofisk inspirerede ideer om musikkens mission i en tid, hvor gudløshed synes at være en altdominerende tendens.
Læs mere om Rued Langgaard og musikkens mission her
Udadtil var disse år succesrige for Rued Langgaard. Hans værker blev opført både i Danmark og i udlandet. Hans arbejder blev påskønnet med Det Anckerske Legat (1916) og Dansk Komponist Forenings Hæderspris (1921). Hans store værk Sfærernes Musik for solo, kor og to orkestre blev udgivet af Wilhelm Hansen og uropført 1921 i Karlsruhe. Han begynder at gøre sig gældende som dirigent af egne værker med koncerter i Tyskland (Heidelberg, Darmstadt, Berlin) og afholder sine egne kompositionsaftener i København.
Men succesen var ikke ublandet. 1917 søgte han forgæves det prestigefyldte organistembede ved Christiansborg Slotskirke, og det blev begyndelsen på en række forgæves ansøgninger om embede som organist i København. Rued Langgaard var modstander af Thomas Laubs reformer af kirkesangen, og det skaffede ham med tiden mange og indflydelsesrige fjender i det kirkemusikalske miljø. Heller ikke kritikken var nådig over for hans værker. De blev i stigende grad betegnet som ”uforståelige” eller ”ørkenvandringer”. Og værst af alt: Hans hovedværk, operaen Antikrist (BVN 170, 1921-23), blev afvist af Det Kgl. Teater 1925 og derpå afvist igen og igen hver gang det blev indleveret i revideret udgave.
Professionelt var Rued Langgaard i disse år ved at blive isoleret i Københavns musikliv. Det kan både være en grund til og en følge af at han menneskeligt ikke formåede at frigøre sig fra rollen som vidunderbarn. Han kunne ikke vinde fodfæste i musiklivet og blev boende i barndomshjemmets beskyttende atmosfære hos moderen efter faderens død. Og han stiftede ikke familie. Socialt og menneskeligt gik Rued Langgaard i stå, mens han kunstnerisk udviklede sig med rivende hast.
Noter
[1] Citeret fra Bendt Viinholt Nielsen: Rued Langgaards Kompositioner s. 227, Odense 1991.
Rued Langgaards moder døde i slutningen af 1926, og i begyndelsen af 1927 giftede han sig med Constance Tetens. Hun var nogle år tidligere kommet ”i huset” hos familien Langgaard som en hjælper og fortrolig for Rued Langgaards moder og har sandsynligvis følt det som sit kald at overtage den moderlige omsorg for Rued Langgaard. Fra hans side har forbindelsen måske snarere været praktisk end følelsesmæssigt begrundet.
Ægteskabet og en påfølgende flytning uden for byen betød at Rued Langgaard måtte skaffe sig et underhold. Han søgte organistembeder – nu også i provinsen – men stadig uden held, og han søgte også forgæves stillingen som dirigent for Musikforeningen efter Carl Nielsen. Udgivelsen af den 7. symfoni 1927 og stiftelsen af en ”Klassisk Musikforening” kostede Rued Langgaard mange penge, og selv om han ikke var uden egne midler og modtog en beskeden kunstnerstøtte fra staten var der smalhans i familien..
Fremtidsperspektiverne som arbejdsløs musiker (blandt mange) i København påvirkede Rued Langgaards skabertrang. Han brugte megen tid på at revidere tidligere værker – først og fremmest operaen Antikrist som han omarbejdede i flere forgæves forsøg på at få den antaget på Det Kgl. Teater, til den blev definitivt afvist 1935. Men også de senere symfonier som nr. 5, 6, 7 og 8. Nye værker var hovedsageligt for klaver eller orgel, og blandt dem var periodens hovedværk: Orgeldramaet Messis bestående af tre selvstændige ”aftener” og et postludium (BVN 228, 1935-37). De to første dele med titlerne Messis og Juan uropførte han ved to koncerter i Vor Frue Kirke i København 1936. Tredje del Begravet i Helvede (1937) og postludiet blev først uropført efter hans død.
Messis betegner sammen med Antikrist kulminationen på Rued Langgaards religiøse kunst. Troen på musikkens missionerende forpligtelse i forhold til det guddommelige overlejres efterhånden af andre, mere verdslige ideer om kunstens kulturelle og samfundsmæssige betydning. Rued Langgaard blev i disse år en flittig læser af filosofiske og kulturkritiske værker, som han studerede og tog noter fra på biblioteket. Inspireret af disse værker og af samtaler med filosoffen Severin Christensen forvandles Rued Langgaards kunstneriske kald fra at være rettet mod det religiøst overjordiske til et mere livsnært, jordisk engagement.
Læs mere om Rued Langgaard og livsfilosofien her
I 1940 fik Rued Langgaard efter 25 års forgæves søgen endelig et embede som organist. Oven i købet som domorganist, men til gengæld i Ribe. Der er ingen tvivl om at titlen domorganist sammen med et pragtfuldt orgel i Ribes domkirke og en forstående biskop der støttede ham i trakasserier med præster og menighedsråd kildrede hans forfængelighed og var ham til glæde og gavn i det daglige arbejde. Til gengæld er der heller ingen tvivl om at han opfattede Ribe som et eksil. Forvist fra hovedstadens musikliv. Det er påfaldende at han sammenligner Ribe med den tyske (dengang ubetydelige) provinsby Bonn, hvor hans idol Robert Schumann tilbragte sine sidste år indespærret på en galeanstalt.
På godt og ondt blev Ribe udfrielsen af den krise og lediggang, der havde forpestet Rued Langgaards senere år i København. Han kom i gang på ny som komponist og symfoniker. Først med liturgisk musik til brug i domkirken. Og efter et par års forløb med en ny symfoni, nr. 9 med titlen Fra Dronning Dagmars By (BVN 282, 1942) der med nationale konnotationer og folkevisetematik blev hans mest populære og hyppigst opførte symfoni.
Ribeårene gav Rued Langgaard en vis oprejsning for de forsmædelser, København havde bragt ham. Store øjeblikke var da Aarhus Byorkester under Thomas Jensen spillede 3. sats af Dronning Dagmar symfonien som ekstranummer ved en koncert i Ribe, og da han kort før sin død fik den længe eftertragtede professortitel (omend fra et inferiørt schweizisk akademi).
Men skuffelserne udeblev ikke. Rued Langgaard blev grebet af en symfonisk raptus og komponerede syv symfonier efter sin niende. Alle blev de indsendt til Statsradiofonien, men kun en nr. 10 med titlen Hin Torden-Bolig (BVN 298, 1944-45) blev opført. De øvrige seks blev forkastet, trukket tilbage, genindsendt med nye titler eller revisioner, atter forkastet, genindsendt på ny i et stormløb mod de autoriteter, der afgjorde musikafdelingens programpolitik, og som vel opfattede Rued Langgaard som et tragisk fortidslevn – overhalet af nye generationer med symfonikere som Vagn Holmboe, Herman D. Koppel og Niels Viggo Bentzon.
Men Rued Langgaard havde også fortalere og forkæmpere i radioen: Først og fremmest kapelmesteren Launy Grøndahl der selv havde sine rødder i den romantik, Rued Langgaard var groet af, og som bedre end de fleste kunne vurdere og anerkende Langgaards forvaltning af den symfoniske tradition. Han opførte Langgaards 6. symfoni Det Himmelrivende ved en torsdagskoncert 1949, og han sikrede studieopførelser og radiotransmissioner af en række af Langgaards øvrige værker. Nogle af Radioorkestrets musikere delte Grøndahls sympati for Rued Langgaard og sørgede for at også hans kammermusik kunne høres i radioen. Men efter Rued Langgaards død i Ribe 1952 var det småt med opførelser af hans musik, indtil Langgaard-renaissancen for alvor satte ind i 1960’erne.
Constance Langgaard overlevede sin mand og oplevede at høre hans Sfærernes Musik ved indledningskoncerten til Nordiske Musikdage i Stockholms Koncerthus 1968 få måneder før sin død i februar 1969.