Hilda Sehested blev født på godset Broholm hvor hun blev undervist privat og modtog stærke musikalske impulser, bl.a. fra moderen og gæstende musikere. Som 15-årig rejste hun til København for at få klaverundervisning af C.E.F.Hornemann, der foruden at være musiklærer i klaver og teori var en af tidens førende komponister med interesse for den ny, ikke mindst franske musik.
Familien Sehesteds sikre økonomiske forhold tillod hende at rejse udenlands til koncerter o.lign., bl.a. til en opførelse af Bizets Carmen i Berlin (1880), og at tage klaverundervisning i Paris hos Louise Aglaé Massart (ligesom en anden samtidig kollega, Nanna Liebmann).
Kompositionsundervisning
Fra 1886 studerede Hilda Sehested privat komposition hos Orla Rosenhoff der var tidens førende danske kompositionslærer og bl.a. havde Carl Nielsen som elev. Fra denne tid stammer nogle af hendes udgivne værker, bl.a. Klaversonaten i As-dur (1896).
Efter hendes forlovedes død 1896 kort før det planlagte bryllup opgav hun at komponere og virkede som sygeplejerske og senere som organist.
Hilda Sehested genoptog efter nogle års pause kompositionsstudierne hos Rosenhoff og knyttede sig til kredsen af hans elever. Bl.a. udfærdigede hun (sammen med Henrik Knudsen) klaverudtoget til Carl Nielsens symfoni nr. 2. Efter Rosenhoffs død 1905 komponerede hun på egen hånd og fik en række værker opført. En opera blev antaget af Det Kgl. Teater, men aldrig opført. Hun arrangerede flere private kompositionsaftener med økonomisk støtte fra familien og var medstifter af og bestyrelsesmedlem af Østerbro Kammermusikforening 1911.
(JBR)