Jørgen Jersild voksede op i et kunst- og musikinteresseret hjem og begyndte tidligt at spille klaver og komponere. Efter studentereksamen fortsatte han sine private musikstudier med Poul Schierbeck som kompositionslærer. Gennem Schierbeck fik han kontakt med den franske komponist Albert Roussel, som han blev elev af nogle måneder i Paris 1936. Roussel fik stor betydning for Jørgen Jersilds udvikling:
”Jeg viste ham også nogle ting jeg havde lavet, og han sagde nogle udmærkede ting om det. Jeg kan huske, jeg havde lavet en cappricio for klaver, og der sagde han: ’Det er pudsigt, men De laver hele tiden komplementær-rytmer så det hele går i 8-dele. De skal prøve om De kan variere det rytmiske forløb.’ Det har jeg egentlig spekuleret på siden.”[1]
Efter opholdet i Paris studerede Jørgen Jersild musikvidenskab på Københavns Universitet og blev allerede som studerende ansat som programsekretær i Danmarks Radio. Her virkede han frem til 1943, hvor han blev lærer i hørelære på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og (frem til 1958) desuden musikanmelder ved Berlingske Tidende.
Som underviser i hørelære reorganiserede Jersild melodilæren, som han udformede på gestaltpsykologisk grundlag frem for på den traditionelle intervallære, og han udformede en moderne rytmelære, der inddrog skiftende taktarter og polyrytmer. Hans lærebøger vandt international udbredelse, og han virkede en årrække som underviser ved den svenske radios ”mesterkonservatorium” i Edsberg.
Den pædagogiske virksomhed var mere end et levebrød for Jørgen Jersild. Allerede som ung engagerede han sig i Folkemusikskolens arbejde, og han var formand for Musikpædagogisk Forening 1949-53. Også som komponist arbejdede Jørgen Jersild pædagogisk, bl.a. i klaverværkerne Duo concertante, 1955, for 3- eller 4-hændigt klaver, hvor begyndere eller mere øvede klaverlever koncerterer med deres lærer på et teknisk overkommeligt, men artistisk højt niveau, og de 15 klaverstykker til Julie (1984/85). Begge samlinger er skrevet til komponistens klaverspillende børn og børnebørn.
Som komponist betegnes Jørgen Jersild ofte som ”eksklusiv”. Det giver mening i lyset af hans talmæssigt beskedne produktion og den udsøgte kvalitet af mange værker. Men musikkulturelt var Jersild på ingen måde eksklusiv. Ud over det pædagogiske engagement bestræbte han sig for at komponere for et bredt publikum med teater- og filmmusik, og han søgte utraditionelle veje for at komme i kontakt med nye lyttere: F.eks. gennem den musikalske børnefortælling Alice i eventyrland (efter Lewis Carroll) og gennem samarbejdet med Poul Henningsen om melodi grand prix-sangen For din skyld (der vandt den danske førstepris i 1965).
(JBR)
Noter
[1] Citeret fra interview med Anders Beyer i Dansk Musiktidsskrift 1999/2000 nr. 3 s. 90.