Poul Schierbeck blev født i et musikinteresseret akademisk hjem og begyndte efter studentereksamen at studere jura. Han afbrød studierne til fordel for private musikstudier med bl.a. Carl Nielsen og Thomas Laub som vejledere. I begyndelsen af 1. verdenskrig gjorde han militærtjeneste som løjtnant, og 1916 fik han ansættelse som organist i Skovshoved Kirke, hvor han virkede til sin død 1949.
I årene efter krigen begyndte Poul Schierbeck at gøre sig gældende som komponist og fik 1919 det Anckerske Legat. Samme år giftede han sig med operasangerinden Sylvia Larsen der blev den selvskrevne fortolker af de mange sange, som præger hans produktion. Sammen rejste ægteparret 1920 på studierejse til Italien gennem England, Frankrig, Schweiz og Tyskland hvor Poul Schierbeck færdigkomponerede sin symfoni op. 15, der var påbegyndt før krigen.
Symfonien blev uropført i Göteborg 1922 med Carl Nielsen som dirigent, og gentaget senere samme år i København. Året efter dirigerede Poul Schierbeck selv symfonien i Finland. Overalt blev symfonien godt modtaget og fremhævet for sin instrumentation.
Det gav Poul Schierbeck mod til at begynde på sit næste store projekt: Operaen Fête galante der bygger på et skuespil som forfatteren Max Lobedanz havde sendt til Poul Schierbeck 1920 med opfordring til at komponere scenemusikken. Schierbeck overtalte Max Lobedanz til at skrive skuespillet om til operalibretto, og 1923 gik han i gang med at komponere. Arbejdet varede til 1927 for der var bud efter Poul Schierbeck fra mange sider. 1921 havde han med succes komponeret en kantate til Universitetets immatrikulationsfest, og den fik mange efterfølgere: En række kantater blev komponeret i 1920’erne, og efter Carl Nielsens død 1931 var han landets førende kantatekomponist frem til 1945, hvor indvielsen af Radiohusets koncertsal blev markeret af en Schierbeck-kantate.
1931 blev Fête galante opført på Det Kgl. Teater og samme år blev Poul Schierbeck knyttet til Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som lærer i komposition og instrumentation. En lang række danske komponister fra Jørgen Jersild og Leif Kayser frem til Jan Maegaard har nydt godt af hans undervisning der sammen med Ludolf Nielsens privatundervisning har bidraget til at hæve en traditionelt klodset og provinsiel dansk instrumentationspraksis mod internationalt niveau.
Trods Fête galantes succes og løfter om en snarlig genopsætning gled operaen ud af Det Kgl. Teaters repertoire efter få opførelser og kom først på scenen igen i 1960. Det har muligvis været medvirkende til at Fête galante blev Poul Schierbecks eneste opera, men det afholdt ham ikke fra at udnytte sit musikdramatiske talent. Et påtænkt balletsamarbejde med Harald Lander resulterede i orkesterværket Natten og hørespilmusik blev til hans Radio-Rapsodi. International bevågenhed vakte hans musik til Carl Dreyers film Vredens Dag, og da Dreyer fem år efter Poul Schierbecks død filmatiserede Kaj Munks skuespil Ordet, sammensatte Sylvia Schierbeck med hjælp af Emil Reesen filmmusikken fra Schierbecks kompositioner.
(JBR)