Einar Trærup Sark voksede op i Kolding og flyttede 1932 med sin familie til København. Her modtog han klaverundervisning og begyndte som 12-årig at komponere på egen hånd. Han blev uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med fagene klaver og orgel, og han fortsatte efter konservatoriet sine klaver- og orgelstudier og debuterede som pianist 1947 og som koncertorganist 1949. Fra disse år stammer også hans første nummererede kompositioner – bl.a. nogle klaverværker der blev udgivet af Wilhelm Hansen og to værker for kammerorkester.
1949 blev han organist i St. Clemens kirke, Nykøbing Mors. Fra denne periode stammer hans gennembrudsværk som komponist, Toccata primi toni, tilegnet og uropført af Bedrich Janacek der som turnerende koncertorganist spillede en afgørende rolle for værkets internationale udbredelse. Angiveligt skal Toccata primi toni have været det hyppigst opførte danske orgelværk i en periode efter 1950.[1]
Efter ansættelsen ved Esaias Kirke i København 1954 koncentrerede Trærup Sark sig nogle år om liturgisk musik, bl.a. messer for kor og orgelkoraler. I løbet af 1960’erne genoptog han arbejdet med kompositioner til koncertbrug, øjensynligt inspireret af Schönbergs tolvtoneteknik som han anvendte i nogle klaverværker fra slutningen af 1960’erne. Tolvtoneteknikken blev ikke et endemål for Trærup Sark, men den åbnede vejen til en mere farverig harmonik der kendetegner hans klaver- og orgelværker fra 1970’erne og frem til hans pensionering i 1991.
En del af Einar Trærup Sarks senere værker blev udgivet på Edition Egtved, og det var medvirkende til at skabe interesse om hans musik i 1990’erne. Et fyldigt uddrag af hans klaver- og orgelværker blev indspillet på cd og skabte forståelse for at Einar Trærup Sark med sin billedskabende klangsans og sin tørre, undertiden robuste, humor er en original og spændende skikkelse i efterkrigstidens danske musikliv.
(JBR)