Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Morten Riis

Liv og musik

Mit forhold til det at komponere musik må siges at have en noget ambivalent karakter. På den ene side ønsker jeg som komponist at sætte noget unikt og særligt i verden – på den anden side har jeg et brændende ønske om at træde i baggrunden, og lade de materielle og ikke-materielle objekter der fremfører min musik få hele rampelyset og lade mig stå tilbage i skyggen. En nærmest skizofren tilstand der giver mig energi til at forsætte mit arbejde med at iscenesætte det uiscenesættelige.

Min musikalske opvækst kan på mange måder også siges at indeholde visse divergerende forestillinger omkring, hvad musik er og kan/skal være. Med en jazzmusikerfar og en mor der var musiklærer fandt jeg mig selv i midten mellem det musikalske eksperiment og det formidlende formalistiske musikhistoriske overblik.

Instrumentet var klaver, konstant søgende nye genrer som skulle udforskes, men det var først med introduktionen til en 4-spors kassettebåndoptager, en Arp Axxe monofonisk synthesizer, en Frank Zappa plade og en billedkunstlærer i gymnasiet, der præsenterede mig for abstrakt formlære, at det gik op for mig, at teknologien kunne bruges som en aktiv medspiller og dialogpartner i skabelsen af, hvad man kunne kalde for ’ny musik’. Det var i hvert fald nyt for mig, og selvom disse tidlige eksperimenter med lydcollager og syntetisk genereret lyd i dag kan synes en smule naive, vidner de dog om en kamp med de materialer, der er i brug. En kamp der stadig er højaktuel i mit nuværende arbejde som komponist og lydkunstner.

Men vigtigt at huske er, at kampen er dobbelttydig: Det er ikke kun mig, der kæmper med diverse billedrørsfjernsyn, dampmaskiner, legoklodser og lysbilledapparater i forsøget på at fremtvinge, hvad man kunne kalde musikalske udtryk ud af dem – de (de fysiske objekter) kæmper også med mig i deres forsøg på at få deres stemmer hørt, sætte deres præg på den komposition, de er medspiller i at lave.

Baseret på disse erfaringer med ’rigtige’ ting i den ’rigtige’ verden bliver det således klart for mig, at vi (mennesker) ikke kan hævdes at indtage en art superposition over andre ting – vi kan ikke kontrollere eller formalisere de interaktioner, der ustandseligt er på spil i vores daglige omgang med verden. Om det er, når vi komponerer, spiller koncerter, cykler eller rister pinjekerner er underordnet. Vi påvirker hinanden, oversætter hinandens informationer og gestus, som vi gør til vores egne. Pinjekernen på panden er skrøbelig, det elektroniske kredsløb der omsætter lysintensitet til lyd er skrøbeligt, vi mennesker er skrøbelige – og hvis vi formår at skabe kunstneriske og musikalske udtryk, der formår at iscenesætte denne skrøbelighed, er vi nået langt. 

Øvrigt materiale

Komponist+ , Artikel om Højlund/Riis projektet The Overheard, www.komponistforeningen.dk (2017)

Komplekse lydmiljøer, Interview med Morten Riis, Seismograf (2017)

Fejlæstet i opbrud, Portræt af Morten Riis, Larm Radio (2012)

Den fejlende musikmaskine, artikel af Morten Riis, Seismograf (2012)

Udvalgte værker

Som komponist interesserer jeg mig for selve konstruktionen af mine egne musikmaskiner, samt at iscenesætte teknologiens skrøbelighed. Disse to afsæt for skabelsen af et kunstnerisk udtryk er på mange måder uløseligt forbundet, da begge tilgange handler om at gøre teknologien gennemsigtig og pege på mulige brud på den fastlåste, deterministiske rolle, vi placerer vores teknologiske hjælpemidler i. Jeg prøver at skabe en sammenhæng mellem den musikalske proces og det endelige værk. Konstruktionen af et mekanisk musikinstrument kan bidrage til det forhold.

Sensations of The Pure  (4:07 min.) Uropført på Klang Festival 2015.

Forestillingen om den ultimative kontrol over det klanglige materiale har affødt et utal af teknologiske landvindinger og opfindelser der har muliggjort skabelsen af ’ikke før hørte klange’ samt deres organisering i nye musikalske forme og strukturer. Centralt for denne forestilling er den syntetiske lyd, og dens mulighed for at opbygge enhver tænkelig eller utænkelig lyd ud fra simple byggesten. Disse byggesten, der basalt set er en grundtone med dertil hørende overtoner, blev i 1863 beskrevet af den tyske fysiker Hermann Von Helmholtz der konstruerede et apparat der blandt andet kunne genskabe klange og lyde fra den menneskelige stemme, via stemmegafler kontrolleret af elektromagneter.

Sensations Of The Pure er Helmholtz oprindelige stemmegaffel instrument blevet genskabt i en modificeret version, hvorved der bliver skabt en akustisk oplevelse af syntetisk lyd. Disse genskabte instrumenter kontrolleres af mekanisk snoretræk, og små motorer.

Opaque Sounding (3:07 min.) Uropført på SPOR Festival 2014.

Opaque Sounding er et værk der bruger den forældede episkop og projektions teknologi (en videreudvikling af den magiske lanterne og forløberen for OH projektoren) dels som visuel udtryk, men også som det centrale lydgivende. Som en rekonfigurering af apparatets mekaniske og fysiske egenskaber der traditionelt blev brugt til at skabe visuelle fantasier og underværker, bliver episkopet nu omdannet til en musikmaskine der afvikler sin version af en glemt teknologisk utopi omhandlende den altomsluttende audio-visuelle totaloplevelse. 

Steam Machine Music (8:43 min.)

et hjemmebygget mekanisk instrument, som primært er lavet af vintage Meccano-dele. Steam Machine Music drives af en dampmaskine som giver hele instrumentet energi. Lydmaterialet genereres af to spilledåser, der er programmerbare med hulkorts-papirstrimler. Derudover høres en zither – et strenginstrument, der i dette tilfælde bliver spillet på af Meccano-trisser, der ligger ovenpå strengene og roterer hvilket resulterer i, at der opstår vedvarende droner. Derudover er der placeret en dynamo, der genererer vekselstrøm, der driver en lille Lego-motor. Motorens udgang er direkte forbundet til en mixer.

Man hører således det rå output fra moteren som en tone, hvis tonehøjde er afhængig af hastigheden på dampmaskinen. Endvidere er der anbragt en art trommemaskine bygget af Meccano-dele, hvorfra fire simple rytmer kan kombineres til en samlet, mere kompleks rytme. 

Overordnet er det centrale, lydgivende element ved instrumentet dog lyden af maskinen selv: De rytmiske mønstre og pulserende droner fra dampmaskinen, knirken og knagen fra tandhjulene og den konstante skramlen og klapren fra hele den vakkelvorne struktur. For at forstærke disse auditive fremkomster er kontaktmikrofoner placeret rundt omkring på maskinen, der forstærker de mekaniske lyde. Samtidig er små overvågningskameraer placeret, der ligeledes fokuserer på enkelte mekaniske elementer. På denne måde opstår en moderne iscenesættelse af gammel teknologi.

Det vakkelvorne og ustabile er helt central i min skabelse af instrumentet. Alt kan potentielt falde fra hinanden hvert et øjeblik; et tandhjul kan gå i baglås, en skrue kan løsne sig selv, en kæde, der forbinder to centrale dele af maskinen kan falde af, damptrykket kan forsvinde og den lille miniature-gasflaske kan løbe tør. Alt sammen potentielle hændelser, der kan have katastrofale konsekvenser for maskinens funktionalitet. Og det er netop ustabiliteten, der er det fundamentale element i fremførelsen af Steam Machine Music.

 

The Overheard

Ved at nedbryde skellet mellem kulturforbruger og ikke-kulturforbruger, kunst og ikke-kunst samt de hverdagslige og unikke kulturoplevelser, er målet med The OverHEARD at åbne op for dialog og refleksion og endvidere bygge bro mellem samfundets komplekse lydmæssige udfordringer, samt den lyd vi bruger til at akkompagnere vores daglige gøren og laden.

Kunstprojektet består af tre aktiviteter, der vil gøre alle i stand til at skabe et foranderligt soundtrack til deres liv i 2017: et udendørs lydspor, et online lydspor og et koncertlydspor.

Det udendørs lydspor indebærer seks udendørs lydskulpturer, der er placeret rundt i Region Midtjylland, skabt af prominente nationale og internationale kunstnere.

Lyden fra disse skulpturer live-streames til en hjemmeside, hvor man kan mixe den live¬ transmitterede lyd fra de seks lyd-skulpturer døgnet rundt til sit eget soundscape.

Gennem live koncerter med bands og ensembler, der inkorporerer det streamede lydmateriale i deres sange og kompositioner, vil koncertlydsporet blive skabt.

Lydkunstprojektet The Overheard er skabt sammen med Marie Højlund til Århus 2017. 

Læs mere her

Følg med på facebook

Diskografi

Solo

Digital Sound Drawings - (Digital download, AIFF) Crónica 2009

Collaboration

µo - .appnd - (Vinyl, 10”, Limited Edition, White) BIN 2010. In collaboration with Jonas Olesen.

getString  - (CD) Dacapo Records 2010. Remix of string quartets by Simon Christensen, Christian Winther Christensen, Jexper Holmen, Jens Voigt Lund and Simon Steen-Andersen.

Compilations

Electronic Music Produced at DIEM 1987-2012 - (Double Audio-CD) Dacapo 2012

The Malpractice – Tectonic Repercussions - (Digital download, mp3) Crunchy Frog 2011

Feeding The Transmitter - (CD, comp) Amp Bit If Go Recordings 2009

Electronic Music Aarhus 2008 - (CD, comp) Not on Label 2008

Noise Decay - Noises And Such From Denmark Vol. 1 - (CDr, comp) Organic Pipeline 2004

Foto: Toke Brorson Odin
Foto: Toke Brorson Odin

Morten Riis

Født:

1980

Kontakt:

Adresse:

Engdraget 10
8420 Knebel

Telefon:

51 94 46 09

Email:

Web:

Uddannelse:

PhD grad ved institut for æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

Master of Science (MSc) in Information Technology, cand.it. Arts, Aarhus Universitet

4+4 PhD stipendium mellem Det Jyske Musikkonservatorium og Aarhus Universitet

Bachelor i elektronisk musik Det Jyske Musikkonservatorium

Musikvidenskab, Aarhus universitet

Øvrige beskæftigelser:

Bestyrelsesmedlem i Dansk Komponistforening (2016- ).

Priser/legater:

Statens kunstfonds arbejdslegat: 2008, 2014, 2015

Forlag:

Apollo 

Profil oprettet:

28. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.