Jeg blev født i 1959 i Kolding og uddannet fra Nordjysk Musikkonservatorium 1991, med Erik Bach som lærer.
Fra 1991-1998 og igen fra 2008 har jeg levet musikken, i den mellemliggende periode var jeg beskæftiget indenfor it-branchen.
Siden 2012 har jeg undervist på Danish International Studies Abroad i skandinavisk musikhistorie, med hovedvægt på den samtidige musik.
Produktionen omfatter kammermusik og elektronisk musik, og en række værker som kombinerer de to musikformer. Med udgangspunkt i ophold på Holstebro Elektronmusikstudie og DIEM opbyggede jeg i slutningen af 80’erne et studie på Nordjysk Musikkonservatorium, hvor jeg arbejdede med især interaktiv computermusik. Ofte med henblik på at amatører, med assistance fra computere og synthezisere, kunne udføre komplekse musikalske værker. Guitaristen Karl Petersen turnede Danmark rundt i 1992 med bl. a. værket “Sange fra den blå by”, som var skrevet så gymnasie- og musikskoleelever kunne indstudere det på få dage.
Sideløbende skrev jeg kammermusik, og modtog Kunstfondens produktionspræmie i 1994 for “Nedim”, skrevet til Ensemble Nord.
Efter i en periode at have levet af programmering, vendte jeg tilbage til musikken i 2008. Stadig med kammermusik og interaktiv comuptermusik, men også med ren elektronisk musik. Nu i højere grad med konkrete lyde og liveperformance, hvor jeg improviserer eller koder live, udfra den ramme og de klange som er programmeret forud. Fra 2010-2012 spillede jeg månedligt i Natkirken i Københavns Domirke et elektronisk sæt, baseret på optagelser af Natkirkens eget taizé-kor. Jeg fortsatte det pædagogiske arbejde sammen med Malene Bichel, i form af workhops med interaktiv elektronisk musik for børn under KODA’s Skolekontakt.
Min kompositionsteknik er præget af en kombination af minimalisme og serialisme, hvor strukturerne på mikro- og makroniveau bestemmes af serielle algoritmer, som ofte bygger på fraktale generatorer, herunder uendelighedsrækken. Det resulterer som regel i et tilgængeligt og plastisk tonesprog, hvor de enkelte satser er relativt homogent kingende. Der kan høres inspiration fra blandt andre Messiaen, Steve Reich og Per Nørgård.
Udvalgte værker
Sekundernes Bro fra 1991, for sopran, guitar og elektronik er typisk for mine interaktive værker fra 90’erne. Guitaren er koblet til computeren via MIDI, og sangstemmen ledes igennem effektemaskiner. Tekst af Pia Tafdrup.
HÆÉÉ--HA! fra 1992 er et stykke musikteater for 8 musikere og sangere. Teksten er computergenereret ud fra klanglige algoritmer, og musikerne, iført hvide kedeldragter og pandelamper, spiller og agerer scenisk. Carsten Bang instruerede, værket blev opført på Jomfru Ane Teatret.
Ascension fra 2011 for sang, obo/engelskhorn og elektronik er et oratorium. Det er typisk for de interaktive værker efter 2008, hvor elektronikken er mere raffineret og reagerer på musikernes klang og performance.
Treblinka Repercussions er fra 2013 og et rent elektronisk værk, som bygger på optagelser fra et interview med en SS-ofiicer fra Treblinka, et interview som blev lavet til filmen Shoah (1985).