Else Marie Pade voksede op i Aarhus og var gennem opvæksten plaget af en alvorlig sygdom, nyrebækkenbetændelse, der ofte medførte lange sengelejer. Hun var glad for musik, spillede klaver efter gehør og fik snart klaverundervisning. Som skolelev fik hun kontakt med andre musikinteresserede elever og dannede sammen med dem et band der spillede populær slagermusik til fester. Hun fik også kontakt med engagerede lærere som opdagede hendes usædvanlige musikalske evner og hjalp hende med at udvikle dem.
Under den tyske besættelse bragte hendes klaverlærer Else Marie Pade ind i modstandsbevægelsen, hvor hun blev aktivt medlem af en kvindegruppe. I 1944 blev gruppen fanget af GESTAPO, og sammen med de øvrige medlemmer blev hun fængslet – først i Aarhus, siden i Frøslev-lejren, der var sidste station før en deportation til tysk kz-lejr. En brand ødelagde GESTAPOs materiale om gruppen og medførte at Else Marie Pade blev i Frøslev-lejren til befrielsen.
Både i fængslet og i Frøslev-lejren fortsatte Else Marie Pade med at komponere – i begyndelsen med cellevæggen som nodepapir, senere fik hun adgang til en nodebog. Hun skrev slagere og sange til underholdning og trøst for sine medfanger der opførte dem. Nogle af disse sange er indspillet som Sange fra en væg i arrangementer af hendes klaverlærer og medfange i Frøslev, Karen Brieg.[1]
Efter befrielsen flyttede Else Marie Pade til København, hvor hun – økonomisk støttet af en kreds af venner fra Frøslev-årene – studerede på konservatoriet med klaver som hovedfag. I løbet af studietiden svingede hendes engagement fra klaveret mod komposition. Hun fik kompositionsundervisning af studiekammeraten Jan Maegaard, der introducerede hende til Schönbergs tolvtonemusik, og hun blev efter afgangseksamen privatelev af Vagn Holmboe. Fra disse år stammer flere kompositioner, bl.a. en klaversonatine som blev opført i radioen af Anker Blyme, og en koncert for trompet og orkester.
1946 giftede Else Marie Pade sig med radiomedarbejderen Henning Pade som hun havde truffet i Frøslev. Han var ansat i radioen, og her fik hun kontakt med et miljø der var interesseret i fornyelse, og som havde tekniske og økonomiske muligheder for at eksperimentere. Hun holdt sig orienteret om strømningerne i ny europæisk musik: især den ”konkrete” (på reallyde baserede) musik som hun lærte at kende 1951 gennem en radioudsendelse, fik stor betydning for hende. Hun rejste til Paris 1952 og mødte den konkrete musiks førende komponist, Pierre Schaeffer. Gennem samarbejdet med internationalt orienterede og anerkendte teknikere i radioen blev hun også klar over de muligheder, som de tyske eksperimenter med elektronisk frembragte lyde rummede.
Årene efter 1952 blev afgørende for Else Marie Pades udvikling som komponist. Hun blev en dansk pioner på elektronmusikkens område, besøgte verdensudstillingen i Bruxelles 1958 og kom i kontakt med nogle af det internationale musiklivs førende komponister – bl.a. Karlheinz Stockhausen. Else Marie Pade har beskrevet disse afgørende år i en øjenvidneskildring af elektronmusikkens fødsel i Danmark.
Læs Else Marie Pades beretning her.
Positionen som pioner på elektronmusikkens område bragte Else Marie Pade mere berømmelse end anerkendelse i 1950’ernes Danmark. Efter den positive modtagelse af hendes debut som elektronkomponist – lydsiden af tv-filmen En dag på Dyrehavsbakken 1954-55 – mødte hun stort set kun negativ kritik. Det gjaldt ikke mindst nogle af hendes første store selvstændige værker – den ”konkrete” Symphonie magnétophonique, 1958-59 og hendes første elektroniske værker: Syv cirkler, 1958 og Glasperlespil I og II, 1960.
Pionerrollen havde også personlige omkostninger: Den medførte et brud med hendes kompositionslærer Vagn Holmboe der ikke kunne acceptere hendes avantgardistiske musik; og den blev en belastning for familielivet der førte til skilsmisse. I 1960’erne stod Else Marie Pade alene med to børn og arbejde på radioen. Alligevel producerede hun en række betydelige værker for bånd eller instrumenter og bånd, bl.a. en Faust suite, 1962 og balletten Græsstrået i samarbejde med koreografen Nini Theilade 1964, og hun besøgte flere gange de internationale feriekurser for ny musik i Darmstadt. Hun engagerede sig også offentligt i arbejdet for udbredelsen af den elektroniske musik gennem artikler, udstillinger og diskussioner. Kritikken var nådesløs og nogle af udtalelserne måtte virke unødigt sårende som sammenligningen af elektronmusikken med Hitlers taler.
I løbet af 1970’erne mindskedes interessen for elektronmusik i Danmark, og Else Marie Pade udvidede sit kompositoriske virkefelt, bl.a. med den prisbelønnede børneopera Far, mor og børn, 1974 og kirkespillet Syv billedsange om Teresa Alvila, 1982. Sammen med et forskningsteam på Rigshospitalet arbejdede hun på musikterapeutisk behandling af børn. Men fra midten af 1980’erne begyndte en ny generation af elektronmusikere i slutningen af århundredet at forstå, at hendes værker fra 1950’erne og 60’erne foregreb idealer, som nu kunne realiseres med computere. I det 21. århundrede er Else Marie Pades musik omsider blevet anerkendt, beskrevet og indspillet.
(JBR)
Noter
[1] Else Marie Pades opvækst og arbejde i modstandsbevægelsen er skildret i biografierne af Andrea Bak og Troels Donnerborg, begge 2009, se litteraturlisten.