Drengeår [1]
Jan Carl Christian Maegaard blev født 14. april 1926 og voksede op i København i Østbanegade, hvor han ”elskede at sidde ved vinduet i spisestuen og se togene rangere på Østbanegården”. Hans far, orlogskaptajn Johannes Hammer Maegaard, var ofte på togt hjemmefra, og hans bedstefar, kommandør Christian F. Maegaard, tog ham med på ture i Københavns parker. ”På disse vandringer talte vi meget sammen; ham skylder jeg nok en god del af min moral og etik senere i livet”.
I begyndelsen af 1931 flyttede familien til en embedsbolig ved Nyboder, da hans far blev næstkommanderende ved marinens kadetskole, men kort efter blev hans mor, Gerda født Glahnson, syg og døde den 14. april 1931, da Jan fyldte fem år. Efter nogle år, hvor en kærlig og omsorgsfuld husbestyrerinde tog sig af Jans opdragelse, giftede hans far sig i 1934 med en slægtning til hans afdøde mor, Agnete Glahnson Petersen, der ”dyrkede sang på et professionelt plan, og dermed kom der for første gang musik i hjemmet.”
Jan gik til spil, lærte noderne og skrev sin første sang: ”Melodien mindede mistænkeligt om ’Det haver så nyeligen regnet’ – men det var da altid en begyndelse”. Klaverspillet og interessen for musik førte også til bekendtskab med en ung klaverpædagog: ”Gunnar Berg […] den senere så fremragende komponist. Her lærte vi hinanden at kende, og det blev til et venskab for livet. Imidlertid var forholdene hjemme sådanne, at mine forældre mente, jeg skulle på kostskole. Til deres slet skjulte forundring blev jeg begejstret for den plan.”
Fra 1936 til studentereksamen 1944 var Herlufsholm kostskole for drenge rammen om Jan Maegaards liv. Det var en speciel opvækst, for rektor (”der for os at se ikke var en rar mand”) havde de engelske kostskoler som forbillede og skemalagde døgnet for eleverne med tvungne sportstimer og læsesal efter skoletid, fælles sovesale og tvungen sengetid. Men der var også gode lærere: Først og fremmest musiklæreren Andreas Larsen der var konservatorieuddannet sanger og pianist og underviste Jan i klaverspil. Repertoiret omfattede 4-hændigt samspil på et eller to klaverer – en sport som Jan fortsatte med at dyrke senere i livet med Mozart, Brahms, Reger, Lutoslawski og Jan Maegaard på nodepultene.
Da studentereksamen nærmede sig, og Jan fortalte Andreas Larsen, at han ville studere musik på universitetet, slog læreren i bordet og sagde: ”Hvis du skal beskæftige dig med musik resten af livet, må du først og fremmest lære at spille ordentligt klaver, og det lærer man på konservatoriet!”
1. januar 1945 blev Jan Maegaard optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med sin fars ”nødtvungne” støtte på trods af andre familiemedlemmers protester og advarsler om, at en karriere i musiklivet kunne ende som ”en skam for familien.”
Studieår
Jan Maegaard studerede på konservatoriet i fem år: Først et år med klaver som hovedfag og Henrik Knudsen som hovedfagslærer og Knud Jeppesen som bifagslærer i teori, derpå studieskift til teori, musikhistorie og komposition og med hovedfagslærererne Knud Jeppesen og Bjørn Hjelmborg. Senere – under fejringen af Carl Nielsens 100 års dag i 1965 – gav han udtryk for en vis bitterhed mod deres undervisning:
”Da jeg i 1945, fjorten år efter mesterens død, blev optaget på konservatoriet, osede der rent ud sagt af Carl Nielsen. Ud af hver sprække. De komponister, Carl Nielsen kunne lide, blev dyrket. Det drejede sig i det væsentlige om Mozart og Brahms. De, som han ikke kunne lide, eksisterede næsten eller slet ikke. Den kompositionsundervisning, jeg modtog, indskrænkede sig i det væsentligste til formaninger om at holde mig en god, sund dansk diatoniks principper efterrettelig….”[2]
En af de formaninger han endnu huskede efter 60 år var: ”Hvorfor skriver De så dissonerende, hr. Maegaard?”
Men der var undtagelser. I bifaget instrumentation fik Jan Maegaard Poul Schierbeck som lærer: ”Schierbeck blev min redningsplanke. Han forstod, hvor jeg ville hen med mine forsøg, og han hjalp mig med de tekniske vanskeligheder.”[3] Og som biinstrument valgte Maegaard kontrabassen, hvor den tidligere solobassist i Det Kgl. Kapel Louis Hegner var ”en fremragende lærer. Det skulle blive udgangspunkt for mit fremtidige virke som professionel musiker”.
Virksomheden som orkestermusiker var kun et af mange gøremål, der optog Jan Maegaard under studieårene. Kort efter studentereksamen flyttede han hjemmefra, da han ”dårligt kunne holde ud at bo under samme tag som min stedmor.” Gennem bekendte fik han et værelse i en klublejlighed på Østerbro og tjente til dagen og vejen som studentermedhjælp i tobaksbeskatningen, lektiehjælp, akkompagnatør, orkesterassistent eller musikanmelder ved Berlingske Tidende og Socialdemokraten.
Det var et opbrud i forhold til familietraditionen, men ikke et brud. Da Maegaard efter konservatoriet kom på session og fik besked på, at han som musikuddannet kunne få en lyttepost ved flyvevåbnet, protesterede han: ”Min far er søofficer, min farfar var søofficer, og jeg har flere onkler der er søofficerer”. Så kom han til marinen og i foråret 1950 var han med opmålingsskibet Heimdal i Grønland:
”[Det] skulle blive en af mit livs helt store oplevelser. Vi sejlede frem og tilbage mellem Canada og Grønland og målte havdybder med ekkolod til brug for kommende søkort. Skt. Hans aften tilbragte vi i Jakobshavn et stykke nord for polarcirklen. Her var der klart solskin ved midnat, og vi dansede med grønlandske piger som kom ombord til os – det var en rigtig glad aften. Naturen deroppe har sin egen særprægede skønhed med bopladser midt i al isen. Den ligger både på land og flyder rundt i havet som isbjerge.”
Tilbage i København begyndte Jan Maegaard at gøre sig gældende som komponist. Han fik uropført sin kammerkoncert opus 5 for soloblæsere og strygeorkester tilegnet mindet om Poul Schierbeck; han afholdt en kompositionsaften 1953 med bl.a. uropførelser af fire værker fra årene 1949-52. Han engagerede sig i Det Unge Tonekunstnerselskab (DUT) som bestyrelsesmedlem og formand 1957-59, hvor han arrangerede de skelsættende koncerter ”Musik blandt malerier” på Statens Museum for Kunst. Og sidst, men ikke mindst: Han opdagede Arnold Schönberg. Blandt julegaverne 1952 var Schönbergs ”Fem klaverstykker” opus 23.
”Han havde hidtil blot været et navn for mig, og for lærerne på konservatoriet eksisterede han knap nok. Nu fik jeg noget musik ihænde som han havde skrevet. Jeg husker, hvordan jeg stod i stuen hvor jeg boede, og læste de klaverstykker takt for takt og blev ganske henrevet. ’Ja – ja – ja sådan!’ – Det var en åbenbaring. Her var en musik helt forskellig fra hvad jeg ellers kendte, men helt overensstemmende med min egen måde at tænke musik på! Her havde jeg fundet det, der skulle beskæftige mig i fremtiden både som komponist og som forsker!”
Vejen til Schönberg gik i første omgang over Københavns Universitet, hvor Jan Maegaard begyndte at studere til magister 1953. Heller ikke her var Schönbergs tolvtonemusik velanskrevet – professoren Jens Peter Larsen ”anså det ikke for musik”. Året efter blev en ny professor, Nils Schiørring, ansat og han ville gerne vejlede Maegaard i et magisterspeciale om ”Dodekafonien som musikalsk ide, dens forudsætninger og dens betydning inden for nyere europæisk musik.” Jan konkluderede i 1957 sin afhandling med ”at det ikke ville være muligt at komme videre i udforskningen af dodekafon musik, før man havde etableret et korrekt overblik over kronologien i det som Schönberg skrev i de år [de atonale værker fra årene 1907 – 1923].”
Afhandlingen overbeviste ikke alene bedømmelseskomitéen, men også professor Larsen der sørgede for et Fulbright-stipendium, som satte Maegaard i stand til gennem 10 måneder at studere Schönbergs efterladenskaber i hans hjem i Los Angeles, USA. Jan rejste til USA og fik efter adskillige henvendelser en invitation til at besøge Schönbergs enke.
”Nu måtte jeg gennem den sværeste eksamen jeg nogensinde havde været oppe til. Jeg skulle ikke blot redegøre for mine faglige forudsætninger for at studere Schönbergs musik, men også berette om mine familiære forhold og moralske holdninger. Hun ville vide, hvem jeg var. – Efter flere timers forløb sagde fru Schönberg, at nu ville hun vise mig sin mands arbejdsværelse. Derinde lå hans dødsmaske på et lille bord med fløjlsdug på. Den betragtede vi en stund med bøjet hoved. Så sagde hun: ’Dette skal være Deres arbejdsplads i fremtiden’ – Det var en af de lykkeligste stunder i mit liv.”
Noter
[2] Jan Maegaard: ”Når boet skal gøres op efter Carl Nielsen” i: Dansk Musiktidsskrift, 1965 nr. 4, s. 101.
[3] Citeret efter Peter Brask: ”Mennesket, musikken og metoderne. Portrætsamtale med professoren og komponisten Jan Maegaard” i: Dansk Musiktidsskrift 1988/89 nr. 3, s. 89)