Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv og musik

Er fra et hjem med den danske sang. Der var også et klaver, og en violin kom til. En videre musikalsk tilgang var der ikke. Før i 1964, da familien for første gang og ganske ubekymret drog afsted til Svendborg Statsgymnasiums årlige forårskoncert. Ingen anede, hvad der faktisk ventede: Danmarkspremiere på Vaughan Williams kæmpe store Sea Symphony for 2 solister, stort kor og stort orkester, alt samlet til lejligheden (amatører og professionelle) og dirigeret af gymnasiets navnkundige adjunkt Bendt Kallenbach. Symfonien åbner som bekendt aldeles storladent, og det blev et chok for en 13-årig gut, der elskede musik, men var helt uvidende om sådanne måder at praktisere den på. Jeg noterede mig at det fantastiske sammenspil med så mange sangere og musikere lod sig gøre pga de noder, de alle var udstyret med. Og straks dagen efter slog jeg (i al hemmelighed) de første nodelinjer på tegnepapir og musikalske formuleringer begyndte. Den 13-årige ville være komponist.

Hemmeligheden blev holdt i 5 år, så brød skriverierne ud i lys lue og engagerede medspillende skolekammerater i små opførelser. I 1969 fulgte optagelse på komponistlinjen på konservatoriet i København som 19-årig, det var en tidlig chance, og jeg var udvalget dybt taknemmelig. Og året efter et afgørende møde med og studier hos Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.

Indtrykkene var gradvist mange, og i 1972 valgte jeg at søge lidt på afstand for at finde min egen vej. Tilfældigt blev det Nordjylland og Frederikshavn, hvor det at folde sig selv ud skete i samtidige bestræbelser med at opbygge et lokalt musikmiljø via gymnasievikariater, kordannelser, ensembler, børnemusikteater, projekter og mm. og (al) den musik, der kunne komponeres frugtbart ind i det. I stedet for en proces, der tænkte ud i verden, vendte min på det tidspunkt indad – i et lokalområde - at skabe og musicere sammen med og i det nære miljø – sådan som det ser ud i en moden alders refleksion over: Hvad søren var det, der skete? 

Først senere er den store verden blevet aktuel, med kontakter og samarbejder med musikere, sangere og komponister, der i dag fylder det meste. Det samlede forløb har også ført til et organisatorisk arbejde med initiativer til festival, forening, komponistgrupper m.v. - med voksende internationalt vingefang.

Musik

I teenage årene var musikken præget af de inspirationer, der tilfældigt kom i møde. Bartok, Webern (med fritonaliteten), Holmboe, Berio. Der opstod dog et stigende savn efter en strukturpraksis, der var fyldestgørende ud fra nogle (dengang) vage anelser, en krise der på forunderlig vis løste sig i en særlig begivenhed, hvor Per Nørgård i vinteren 69-70 blev inviteret til at holde foredrag i Gruppen for Alternativ Musik (Københavner-konservatoriets nydannede studiegruppe). Per afspillede optagelsen af Rejse ind i den gyldne skærm på spolebåndoptager og fortalte om de hierarkiske ideer i den musik. Jeg kunne fysisk mærke, at i den ide-verden lå også min vej.

Det tog imidlertid år at udvikle netop min egen måde, især gennem en lang række kompositioner til det lokale musikliv, med særprægede instrumentkonstellationer som de givne muligheder. Langsomt opstod en fri verden, hvor musikken baserer sig på hierarkiske strukturer, som lader forskellige musikalske 'lag' spille kontrapunktisk (1), forskellige skala-dannelser (2) eller vidt forskellige musikalske motiver i samtidige forløb, ekkoverdener hvor et motiv genkalder og akkompagnerer sig selv i forskellige rytmer og 'farver' (3), kombinations-strukturer der spænder fra 'den frie hånd' til f.eks allehånde 'fuga-metoder' (4) - en musik der lytter sig ind i den altid unikke klingende verden, der opstår af mødet mellem 2 elementer (eller flere), der har hver sit ophav og nu sættes sammen i en eksperimentel samklang, som ingen vidste af på forhånd, det uforberedt nie erhôrte – som en genklang af universets indbyggede mangfoldighed?
I en samlet fortegnelse varierer værkerne fra solo til store ensembler, fra koncert til musikdrama, fra akustisk musiceren til elektronisk performance eller kombinationer af de to.

Utrolighedsfrø

(Malene Bichel, sopran, Rikke Kursch, organist, Thomas Olesen, klokkespil)
Værket blev bestilt i 1976 af daværende organist Jesper Jørgen Jensen, Thisted og uropført samme år ved koncert i Thisted Kirke.
Tekst af Ole Sarvig med samme titel. 

  

 

6 fortællinger om lys og mørke

(Marianne Leth, fløjte, Anne Mette Stæhr, klaver)
Værket blev bestilt af Duo Stæhr/Leth og uropført på koncert i KUNSTEN, Nordjyllands Kunstmuseum i 2011.

  

Zwei 

(Irina Emeliantseva, klaver)
Værket bestilt af Irina Emeliantseva til uropførelse ved koncert på Vendsyssel Teater i Hjørring 2017 og senere på Tübingen Festival i Tyskland.

  

Fra Dialoger, 4. sats for klarinet og elektronik

(Lisbet Thordahl-Christensen, klarinet)
Værket blev komponeret på opfordring af kunstneren Bruno Kjær og fotograf Niels Fabæk som en klingende pendant til de 2 kunstneres bogudgivelse ”Reolen i landskabet”. Der er senere udviklet en performance, hvor musikken udføres samtidig med en video forevisning i stort format af udvalgte fotografier fra bogudgivelsen.

  

Triple Aspekt

(Mina Fred, viola, Adam Ørvad, accordeon)

Værket blev bestilt af duoen til deres koncert i Snow Mask regi 2012 og efterfølgende adskillige opførelser.

 

Værkliste

Find værkliste på komponistens eget website.

Diskografi

Organs of Edinburgh (2010)

DCD34100

”Variationer og modspil” for orgel

Nicholas Wearne, organist

Delphian Records www.delphianrecords.co.uk

                                                                                                             

Niels Chr. Rasmussen

Født:

1950, Padborg

Kontakt:

Adresse:

Tobisvej 6, Lyngså
9300 Sæby

Telefon:

98 46 90 59

Email:

Web:

Uddannelse:

Komposition ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 1969-70 ved Niels Viggo Bentzon, Det Jyske Musikkonservatorium 1970-72 ved Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Per Nørgård, Nordjysk Musikkonservatorium 1973-75 ved Erik Norby og Erling Bjerno.

Øvrige beskæftigelser:

Organisatorisk virke ifm. festivaller, kulturdage og foreningsarbejde. Undervisning.

Priser/legater:

Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat 1975-78.
Astrid og Aksel Agerby’s mindelegat 2000.
Nordjyllands Amts Musikpris 2003.
Diverse arbejdslegater mv.

Debut:

1975

Forlag:

Profil oprettet:

2. juli 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.