Er fra et hjem med den danske sang. Der var også et klaver, og en violin kom til. En videre musikalsk tilgang var der ikke. Før i 1964, da familien for første gang og ganske ubekymret drog afsted til Svendborg Statsgymnasiums årlige forårskoncert. Ingen anede, hvad der faktisk ventede: Danmarkspremiere på Vaughan Williams kæmpe store Sea Symphony for 2 solister, stort kor og stort orkester, alt samlet til lejligheden (amatører og professionelle) og dirigeret af gymnasiets navnkundige adjunkt Bendt Kallenbach. Symfonien åbner som bekendt aldeles storladent, og det blev et chok for en 13-årig gut, der elskede musik, men var helt uvidende om sådanne måder at praktisere den på. Jeg noterede mig at det fantastiske sammenspil med så mange sangere og musikere lod sig gøre pga de noder, de alle var udstyret med. Og straks dagen efter slog jeg (i al hemmelighed) de første nodelinjer på tegnepapir og musikalske formuleringer begyndte. Den 13-årige ville være komponist.
Hemmeligheden blev holdt i 5 år, så brød skriverierne ud i lys lue og engagerede medspillende skolekammerater i små opførelser. I 1969 fulgte optagelse på komponistlinjen på konservatoriet i København som 19-årig, det var en tidlig chance, og jeg var udvalget dybt taknemmelig. Og året efter et afgørende møde med og studier hos Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.
Indtrykkene var gradvist mange, og i 1972 valgte jeg at søge lidt på afstand for at finde min egen vej. Tilfældigt blev det Nordjylland og Frederikshavn, hvor det at folde sig selv ud skete i samtidige bestræbelser med at opbygge et lokalt musikmiljø via gymnasievikariater, kordannelser, ensembler, børnemusikteater, projekter og mm. og (al) den musik, der kunne komponeres frugtbart ind i det. I stedet for en proces, der tænkte ud i verden, vendte min på det tidspunkt indad – i et lokalområde - at skabe og musicere sammen med og i det nære miljø – sådan som det ser ud i en moden alders refleksion over: Hvad søren var det, der skete?
Først senere er den store verden blevet aktuel, med kontakter og samarbejder med musikere, sangere og komponister, der i dag fylder det meste. Det samlede forløb har også ført til et organisatorisk arbejde med initiativer til festival, forening, komponistgrupper m.v. - med voksende internationalt vingefang.