Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Martin Palsmar

Liv og musik

Martin Palsmar er født i København d. 23. maj 1970. Han var elev på Sankt Annæ Gymnasium og medlem af Københavns Drengekor 1979-89 og tog musiksproglig studentereksamen 1989. Sideløbende studerede han komposition privat hos Andy Pape (fra 1985) og hos professor Ib Nørholm (fra 1989).

Palsmar begyndte tidligt at ”komponere”, sådan at forstå, at de første kompositioner nærmest er at betragte som tegninger på nodepapir. Fascinationen af, at et grafisk udtryk også kan have en lydlig dimension, var udgangspunktet for beskæftigelsen med musik, og den har holdt sig siden de første spæde kompositoriske kim. 

Mødet med Alban Bergs musik i 1985 fik stor betydning for produktionen, og Palsmar har skrevet adskillige kompositioner med anvendelse af dodekafon teknik i forskellige afskygninger.  Særligt afgørende blev imidlertid mødet med Heinrich Schütz’ musik, der med sit melankolske stemmeleje, til hvilket det palsmarske sind har en ikke ubetydelig affinitet, og sit fokus på sproget som den grundlæggende formgivende faktor, var med til at skabe en naturlig forbindelse mellem komponistens interesse for musik, hans interesse for teologi, for filologi i almindelighed og for lyrik i særdeleshed. Det skal dog ikke forstås sådan, at Palsmar skriver pasticher i Schützstil, men at de bagvedliggende kompositionsteknikker fra Musica Poëtica, såsom brugen af musikalsk-retoriske affekter og figurer, og sproget som strukturerende faktor er en gennemgående inspirationskilde.

En anden væsentlig påvirkning har forfatteren Klaus Rifbjergs (*1931) lyrik øvet, hvis adækvate musikalske ækvivalent Palsmar gennem år og dag har lagt megen vind på at udsøge. Det karakteristiske (hvis man kan tale om noget sådant) ved Rifbjergs lyriske sprog er, mener Palsmar, hvad man kunne kalde for en ’eklektisk associativ klippeteknik’, hvor et enkelt ord markerer et brat skift mellem to vidt forskellige lyriske ”landskaber” – eller udtryk. Med eklektisk menes at Rifbjerg er en stilkamæleon, som gerne lader sine digte tage farve af de intertekstuelle referencer, som hans digtning er fuld af. Dette forhold forsøger Palsmar at overføre på musikken, og øvelsen består i at omgås sådanne citater med samme finesse, elan og subtilitet, som kendetegner lyrikken.

Med udgangspunkt i sin brede korerfaring, både som sanger og dirigent, og i hans virke som oratorie- og liedsanger har hovedvægten i Palsmars produktion således ligget på vokalmusik, men værklisten indeholder dog også kompositioner for kammerbesætninger, sinfonietta og fuldt orkester.

Værkliste

Værker i udvalg

 

Votre Hivers 1985 for soloklarinet

 tilegnet Flemming Christian Hansen.

 uropført 1986

 

Katharsis

 for fire klarinetter 1986

 uropført 1987 af Den Danske Klarinetkvartet

 

Vascha Zima (”deres vinter”)

 for klarinet, klaver og internt klaver 1987.

 Uropført 1987 af Flemming Christian Hansen, Jesper Koch og Morten Bo Andersen

 

Mjortvetz (”genganger”)

 for 10 instrumenter 1988,

 uropført af Esbjerg Ensemble maj 1988 dir. Svend Aaquist Johansen.

 Opført 1991 af Stockholms Sinfonietta

 

Qui non ex sanguinibus

 motet for blandet kor a cappella 1989

 uropført af Esrum Hellerupkoret 1989.

 Opført af Sibeliusakademiets Kammerkor 1990 dir. Matti Hyöki

 

Variationer

 for strygetrio 1990,

 uropført 1990 af Esbjerg Ensemble.

 

4 russiske sange 1990

til tekster af Anna Achmatova og Puschkin,(russisk tekst)

nr. 1, 3 og 4, uropført 1991 af Sankt Annæ Gymnasikor dir.: Ebbe Munk, Solist: Johann Reuter,

nr. 1, 3 og 4 opført af Radiokammerkoret 1992, dir.: Søren K. Hansen, Solist: Michael W. Hansen

I.    SAD – (Haven)

II.   DEMON – (Dæmon)

III.  NOTJ – (Nat)

IV.  NAD VADOJ –(Oven vande)

 

Dankchoral,

for recitation og sinfoniettabestning 1990

bestilt og uropført af Athelasensemblet.

Dir: Flemming Windekilde, Recitator: Lars Schneedorf Krüger

Tekst: Bertolt Brecht og Esajas.

Opført af Reykjavik Symfoniorkester 1991 Recitator: Peter Hanke

 

Passacaglia for orkester 1994,

uropført ved Sønderborg Symfoniorkesters workshop januar 1995, dir. Bo Holten.

Revideret 2013

 

4 sange til tekster af I.P. Jacobsen for bl. kor a cappella 1996,

 skrevet med støtte fra Statens Kunstfond,

 bestilt af Copenhagen Choirfestival 1994. Indspillet af kammerkoret Ginnungagap

 på CD'en "We know not where the dragons fly" Simax 2005

I.    Stemning

II.   Da tav alt Talende

III.  Nævner min Tanke dig

IV.  Alt er forbi

 

4 Stykker for messingkvintet (og slagtøj) 1996

 bestilt og uropført ved Musik og Ungdoms stævne for ny musik 1996.

I.    Intrada

II.   March

III.  Recitativ

IV.  Aria

 

Færøsk forår

for blandet  kor a capella (2000)

tekst: William Heinesen, Indspillet af kammerkoret Ginnungagap på CD'en "

We know not where the dragons fly"

Simax 2005

 

5 sange til tekster fra Klaus Rifbjergs Septembersang

I. Hvad tænker uglen

for blandet kor a cappella  1997 til tekst af Klaus Rifbjerg,

opført ved Ars Novas workshop for ny musik august 1997. Dir.: Tamás Vetö

II. Flugtskud

for blandet kor a cappella og obligat pistol 1998

 indspillet af kammerkoret Hymnia på CD'en "

 Tid og Rum, Classico 2001

III.  Valdhornet, fætter!

 for blandet kor a cappella 1999

 indspillet af kammerkoret Hymnia på CD'en Tid og Rum, Classico 2001

IV.  Den gamle historie

for blandet kor a cappella 1999

V. Forbi

 for blandet kor a cappella med slagtøj indspillet af kammerkoret Hymnia på CD'en Tid og Rum, Classico 2001

 

O sacrum convivium

for blandet kor a capella 2003. tekst Thomas Aquino , bestilt og uropført af

De Musikstuderendes Kammerkor, Aalborg Dir.: Mogens Dahl,Indspillet af kammerkoret Ginnungagap på CD'en "We know not where the dragons fly" Simax 2005

Opført af Kammerkoret Hymnia i 2007

 

Rapsodi, Recitativ og Arie

for bratsch, klaver  og orgel 2003, bestilt og uropført af Marie Ziener, Anette Slaato og Anne Mette Stæhr

 

To studier efter Pieter Brueghel d.ä.

 for horn og orgel, tilegnet Nicolai Sell

I. Der düstere Tag

II. Der Jäger im Schnee

 

O vos omnes

 for blandet kor a capella 2007, uropført 2008 af Ensemble Vest dirigeret af Uffe Most

 

Canticum Canticorum

komponeret 2010 for blandet kor (SATB) a capella til tekster fra Højsangen

I. QUIS MIHI DET TE FRATREM MEUM

II. SICUT MALUM INTER LIGNUM SILVARUM

 

Ein Rekviem

komponeret 2010 for blandet kor, sprecher (bariton) og valdhorn til tekster af Rainer Maria Rilke tilegnet Kammerkoret Hymnia Revideret 2012 & 13

I.     Der Schutzengel

II.   Pietá

III.  Christi Höllefahrt

IV.  Schneenacht

V.  Seit mir mein Engel nicht mehr bewacht

 

Rifbjergske Fugle

til tekster fra Klaus Rifbjergs 'Voliere' og 'Amagerdigte'

for klaver og sangstemme - komponeret 2010-2011

tilegenet Jakob Bloch Jespersen og Christian Westergaard uropført 2012

I. kanariefuglens begravelse

II. svane

III. gøg

IV. påfugl

V. solsort

 

To Rifbjergsange

for blandet kor a capella (SATB)

komponeret 2011

I.  Olof Palme

II. Den nye stjerne

Diskografi

Tid og Rum, Kammerkoret Hymnia, Classico 2001

We know not where the dragons fly, Kammerkoret  Ginnungagap, Simax 2005

Martin Palsmar
Privatfoto

Martin Palsmar

Født:

23.5 1970, København

Kontakt:

Adresse:

Ejderstedsgade 32, 3.th.
1761 København V

Telefon:

26 97 37 41

Email:

Web:

Uddannelse:

Private kompositionsstudier fra 1985 hos Andy Pape og fra 1989 hos Ib Nørholm. Teori og instrumentation hos Jan Maegaard.
Teologistudier ved Københavns Universitet 1989-92.
Cand. mag i musikvidenskab og dansk fra Københavns Universitet 2004.

Øvrige beskæftigelser:

Medlem af DR Koncertkoret siden 2001.

Profil oprettet:

2. juli 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.