”Det som interesserer mig når jeg skriver musik er, ... at skrive musik, som man rent ud sagt kan lide at være sammen med.”
Ordene sagde Steen Pade i midten af 1980’erne i et interview med sin kollega Niels Rosing-Schow. Det indeholder et vigtigt udsagn om Steen Pades arbejde som komponist, nemlig en understregning af, at det ikke er andres ideer, filosofier eller abstrakte ”retninger” indenfor den ny musiks verden, der styrer hvordan musikken skal klinge; det er et subjektivt valg som komponisten Steen Pade laver. Han skal kunne lide at være i rum med musikken. Hvis andre så også kan lide det, så er det godt. Men det er ikke for deres skyld at musikken klinger som den gør.
Steen Pades værker er ikke bevidst modernistiske, postmodernistiske, ny enkle eller neo-noget. Værkerne er ikke skrevet løsrevet fra den musikalske verden, de er en del af, for som komponist tager Steen Pade i høj grad stilling til, hvad der foregår omkring ham, men i sine egne værker beskæftiger han sig med de både teoretiske og praktiske problemstillinger, der er relevante for ham og det værk han arbejder med.
I værkrækken er der ikke overraskende en overvægt af musik med klaver i hovedrollen – en klaversonate, to andre soloklaverværker og en klaverkoncert er blandt dem – men også vokalværker og værker for akkordeon har fået komponistens opmærksomhed; ud over klaverkoncerten er en koncert for akkordeon blandt værkerne for orkesterbesætning. Men på trods af tyngdefeltet omkring komponistens eget instrument, klaveret, er der, den korte værkliste taget i betragtning, en betydelig genremæssig spredning lige fra det store orkesterværk Arcus over koncerter, vokalværker og kammermusik ned til de fem værker for solo-instrument. Et – indtil videre – koncentreret out-put fra en komponist, der bevidst valgte pausen fra kompositionsgerningen.
Koncentration karakteriserer Steen Pades musik. Der bliver skåret ind til benet og det, lytteren hører, er om ikke et destillat – dertil er værkerne for generøse – så dog en musikalsk koncentration af ideer, der tilsammen måske giver grobund for erkendelser af musikalsk eller anden karakter, men som først og fremmest danner et spændende bekendtskab. Musik, der er fokuseret nok til at fastholde koncentrationen og generøs nok til at charmere. Musik man kan lide at være sammen med.
Florilegium
”Jeg ved Pelle ikke bryder sig om at blive fremhævet på den måde, men det var simpelthen et stød i mellemgulvet at høre hans ting og »Florilegium« er nok så meget udsprunget af den påvirkning: Ønsket om at forenkle og udtrykke tingene på en klar måde.” Citatet er fra interviewet i Dansk Musiktidsskrift i midten af 1980’erne og koncerten, hvor Steen Pade hørte musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen fandt sted midten af 1970’erne. Florilegium betyder så meget som en buket af blandede blomster eller i overført betydning en samling af citater.
Florilegium af Steen Pade er en samling af fem korte klaversatser, der hver især er stærkt individuelle og enestående, men som tilsammen danner en række portrætter, hvor man trods individualiteterne også kan skimte karakterfælleskaber og fælles mønstre.
Note
Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo