Martin Lohse har taget diplomeksamen i komposition og musiklærereksamen i musikteori på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med Niels Rosing-Schow som hovedfagslærer. Han har studeret hos Hans Abrahamsen i komponistklassen (solistklassen), som han afsluttede med debutkoncert i København d. 19 oktober 2004.
Han vandt Statens Kunstfonds konkurrence ”Yderligheder” i 2001, modtog Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2003 og fik Hakon Børresen Prisen 2012.
Lohse er ikke alene komponist, men også billedkunstner og digter. De kunstneriske udtryk behøver som sådan ikke at have noget med hinanden at gøre, selvom ophavsmanden er den samme, men Lohse har, hvad der ser ud som en gennemgående og frugtbar dialog mellem udtryksvilje/ekspressivitet og en strukturel, teoretisk tilgang til denne udtrykstrang. Man er som lytter (og læser og betragter) ikke i tvivl om, at værkerne er stramt strukturerede, og måske netop fordi værkerne fremstår med denne stramhed, så når Lohse ind til en enkelhed i ekspressiviteten, der kan nærme sig, det sarte og rørende.
Passing - Tre mobiler for akkordion (2011-2012)
Passing er dedikeret til akkordeonisten Bjarke Mogensen og er i tre satser:
- Passing I Allegro con passion sostenuto
Hurtige gentagende noder, små motiver og hurtige mønstrer. Forskellige tempoer i begge hænder og i det samme register, alt i en simpel sekvens af 3 store tertser som udgør hele harmonikken i værket.
- Passing II Andante con dolore sostenuto
Langsom sats med et tema der langsomt bevæger sig rundt i forskellige registre
- Passing III Moderato maestoso
Hurtig sats baseret på den samme simple sekvens som i Passing I.
Collage de temps - Concerto for piano and Sinfonietta (2013)
Allerede de første par minutter af klaverkoncerten Collage de temps giver et klokkeklart, klingende eksempel på Martin Lohses kompositionsteknik, som han kalder Mobile. Femten sekunder inde i satsen begynder en rytmisk markant figur, der optræder i forskellige klangfarver; i klaveret, siden med vægt på strygerklang, så på blæserne og med klangen af det samlede ensemble. Godt et minut senere skifter karakteren fuldstændig, og igen kort efter, og igen. Som selvstændige figurer – mobiler – hænger musikken foran lytteren og viser hele tiden nye sider af sig selv. Mobilerne.
Uden at drage parallellen for skarpt – for det holder den ikke til – så er lytteoplevelsen, når man koncentrerer sig om Lohses akustiske mobiler, næsten som at høre en gammel barok-rondo. Først kommer et tema, så et andet, så kommer det første tilbage, et tredje viser sit ansigt, det første vender tilbage osv. Der, hvor denne parallel giver mening er ikke så meget i partiturets præcise opbygning, som i oplevelsen hos lytteren: vi hører umiddelbart ”det samme”, men er forandrede af tiden der er gået, og musikken er således heller ikke identisk med det, vi hørte før.
Der ligger flere lag i Lohses musik. Det mekaniske drive fra første tema i Collage de temps, er mættet af den amerikanske minimalismes drivkraft og rytmiske sikkerhed, og senere motiver kan kaste lytterens associationer i retning af Schuberts Moments musicaux og Verdis operaer. Der er altså også en tonal genkendelighed i det skulpturelle lydunivers.
Vi er rent tematisk ikke langt fra fordum tiders tonesprog. Men måden, musikken er sat sammen på, er radikalt anderledes. Titlen Collage de temps – collage af tider, tempi eller sammensatte tider eller tempi – er, når man lytter til musikken, næsten selvindlysende og en præcis beskrivelse af det, man hører: tider, der er sat sammen. Både musikalske tider, tempi, der sættes sammen med andre tempi, og en sammenblanding af musikhistoriske tider og udtryk, fra barokkens dansesuiter over rokokoens elegance, romantikkens følelsesladede udbrud til minimalismens rytmiske swing og dens motivgentagelser. Klaversolistens rolle skifter alt efter det musikalske motiv: nogle gange som en integreret del af ensemblet, nogle gange som en buldrende hund i et spil kegler, og andre gange som fuldbåren solist med fremhævede, markante musikalske udtryk.
Komponistens egen programnote til Collage de temps er dette lille digt:
Gentagelse og melodi
Tempo og forandring
Og en indre længsel
efter sammenhæng
Streaming
Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo Records