Jens Laursøn Emborg levede et langt borgerligt liv med en smuk embedskarriere. Efter faderens ønske blev han læreruddannet selv om lokale kræfter på Fyn havde blik for hans usædvanlige musikalske talenter og anbefalede, at han kom på konservatoriet. Efter seminariet og et par år som hjælpelærer hos faderen blev han sang- og musiklærer på Vordingborg Seminarium. Efter 38 år i den stilling avancerede han til fagets højeste embede som sanginspektør hvorfra han blev pensioneret som 70-årig i 1947.
Sangundervisningen i folkeskolen udvikledes i første del af 1900-tallet sideløbende med udviklingen af højskolesangen og kirkesangen. Gennem sangen i skolen blev Carl Nielsens og Thomas Laubs reformer af ”den danske sang” folkeeje og i besættelsens første år et nationalt ikon. Jens Laursen Emborgs indsats som underviser, organisator og udgiver af sangbøger og sangpædagogiske værker var central for denne udvikling.
Alligevel havde Jens Laursøn Emborg tid til også at gøre karriere som komponist. Han studerede komposition, violin og orgel som privatelev af Otto Malling og Valdemar Tofte i Købehavn. 1912 var han på studieophold i Dresden og München og 1926 rejste han på det Anckerske Legat til Frankrig, Italien og Tyskland.
Som komponist var Jens Laursøn Emborg en af 1900-tallets mest produktive med mere end 100 opus samt talrige ungdomsværker, som komponisten selv brændte i 1905. At størstedelen af hans musik i dag er totalt ukendt hænger sammen med både geografiske og stilistiske forhold. Det Vordingborg hvor Jens Laursøn Emborg virkede i hovedparten af sit liv, var langt fra hovedstaden og musiklivet. Kun en af hans tre operaer blev antaget af Det Kgl. Teater, men aldrig opført, og af hans fem symfonier programsatte Dansk Koncert Forening kun nr. 2 (1925).
Bedre gik det med koncerterne og kammermusikken. F.eks. spillede Budapester-Kvartetten en af hans strygekvartetter under en turne i København. Hans præmierede korværk Den jydske Hede (1916 til tekster af Jeppe Aakjær) opnåede et halvt hundrede opførelser i forskellige sangforeninger rundt om i landet. Og da Statsradiofonien begyndte at transmittere provinsorkestrenes koncerter og studieopførelser fik Jens Laursøn Emborg mulighed for at høre sine tre sidste symfonier (nr. 3, 4 og 5) i radioen.
I udlandet var der større interesse for hans musik. Operaen Das goldene Geheimnis blev opført 1923 i Braunschweig og udgivet året efter på Süddeutscher Verlag, og hans instrumentalmusik blev taget op af internationale ensembler og bl.a. programsat, når de gæstede Danmark. Således opførte foruden Budapester-Kvartetten også Fitzner-Kvartetten fra Wien kammermusik af Emborg i København, og Blüthner-Orkestret fra Berlin opførte hans Den lyse Nat i Odense.[1]
Noter
[1] Jf. Claus Røllum-Larsen: Impulser i Københavns koncertrepertoire 1900-1935. København 2002 bd. 1 s 110f. og Niels Otto Raasted i Tidsskriftet MUSIK årg. VII s. 62.