Gunnar Berg blev født i Schweiz som søn af dansk-svenske forældre og havde en opvækst præget af sygdom og omskiftelser. Han mistede sin far som 5-årig, og nogle år efter måtte han på grund af en alvorlig astmalidelse blive i Schweiz, da hans mor og søskende bosatte sig i Østrig. 12 år gammel kom han sammen med moderen til Danmark, men efter ophold på et børnehjem og flere hospitalsindlæggelser tvang sygdommen ham i 1924 tilbage til Schweiz på sanatorium i Davos. Der er grund til at antage at Gunnar Bergs opvækst har været med til at forme hans stærke, selvstændige og kompromisløse personlighed og kunstneriske originalitet.
1928 vendte Gunnar Berg tilbage til Danmark hvor en velynder, Elisa Styhr, støttede ham økonomisk og testamentarisk sikrede ham en månedlig indtægt frem til 1944. Han påbegyndte en handelsuddannelse 1930, og under den begyndte hans interesse for musik for alvor at gøre sig gældende. Han besøgte festspillene i Salzburg i 1932 og 35, og efter endt handelsuddannelse blev han optaget på Musikkonservatoriet i 1936. Men allerede efter det første år afbrød han studierne og fortsatte som privatelev af bl.a. Herbert Rosenberg, Herman D. Koppel og (1944-47) hos den svenskfødte musikpædagog Elisabeth Jürgens der fik stor indflydelse på hans udvikling som pianist og kunstner. Som komponist er Gunnar Berg autodidakt.
Efter krigen og et engagement i modstandsbevægelsen forsøgte Gunnar Berg at gøre sig gældende som pianist og komponist i Danmark. Han koncerterede i flygtningelejre rundt omkring i Danmark efter krigen og fik nogle værker opført i bl.a. Det Unge Tonekunstnerselskab. Men han mødte ingen forståelse for sin kunstneriske egenart, og 1948 rejste han til Paris. Her studerede han komposition og analyse hos bl.a. Arthur Honegger og Olivier Messiaen, og her oplevede Gunnar Berg den anerkendelse, som Danmark ikke gav ham. Flere af hans værker blev opført i fransk radio, bl.a. hans klaversonate som den franske pianist Béatrice Duffour opførte 1951. Året efter blev de to gift, og Béatrice Berg blev kunstnerisk og menneskeligt Gunnar Bergs støtte, inspirator og fornemme interpret til sin død 1976.
Paris var ægteparrets base for studieophold i bl.a. Darmstadt og turneer rundt i Europa frem til 1958, hvor familien tog ophold i Danmark – fra 1965 på Lindved gl. Skole i Østjylland. Her levede de som frie kunstnere takket være støtte fra en kreds af private beundrere, bl.a. kunstmæcenen, fabrikant Aage Damgaard. De gav talrige koncerter og underviste på højskoler, og deres hjem i Lindved blev et lokalt kulturcenter. Men Gunnar Berg følte sig og blev i nogen udstrækning også regnet som en fremmed i dansk musikliv. Trods en del opførelser af hans værker – ikke mindst i Danmarks Radio – og et dedikeret engagement fra individuelle musikere som guitaristen Maria Kämmerling og pianisten Erik Kaltoft, blev Gunnar Berg aldrig lyst i kuld og køn af det moderne danske musikliv. 1980 forlod han Danmark og vendte tilbage til Schweiz, hvor han i sine sidste leveår kunne glæde sig over betydelig interesse for sin musik.
Øvrigt materiale
Læs mere om Gunnar Bergs liv på Arbejdsgruppe Gunnar Bergs hjemmeside www.gunnarberg.dk