Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Juliana Hodkinson

Liv

Juliana Hodkinson er født og opvokset i Exeter, England, 1971. Hun spillede som barn klaver og violin, og deltog i musikferiekurser for børn og unge i Dartington, Exmouth og Totleigh Barton, hvor hun lærte både orkester-, kor-, improvisations- og gamelanmusik at kende og fik mulighed for at komponere korte stykker og få dem opført under professionel vejledning. Hun studerede sidenhen musik og filosofi ved King’s College Cambridge, japanologi ved University of Sheffield og er ph.d. fra Københavns Universitet i musikvidenskab med en afhandling om Constitutive silences in music and sound art since the mid-20th century.

Juliana Hodkinson har været kompositionselev hos Hans Abrahamsen og Per Nørgård, og været på masterclass hos Tristan Murail and Dieter Schnebel.  I Danmark har hun medvirket i det musikpolitiske og –kritiske landskab med en række poster bl.a. i Dansk Komponist Forening og DMT/Seismografs bestyrelser, Dansk Musik Tidsskrifts daværende redaktion, og mest intensivt som bestyrelses- og tonekunstudvalgetsformand for Statens Kunstfond. I Tyskland har hun bestredet poster i det berlinske Senats udvalg for ny musik bestillinger og Brandenburg Biennale.

Med et Daiwa Foundation stipendium opholdte Juliana Hodkinson sig et år i Japan i Shimonoseki og Tokio, og hun har også været composer-in-residence ved  l’Orchestre de Chambre Royal de Mons og Odense Symfoniorkester. I 2014 er hun inviteret som visiting artist in residence til Bogazici University, Istanbul.

Siden 2007 har Hodkinson undervist i musikvidenskab, æstetik, komposition og produktionsæstetik – hun har bl.a. undervist hos Københavns Universitet, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Technische Universität Berlin, ligesom hun har holdt gæsteforedrag ved University of York, Oxford Brookes, European Film College, m.v.

Siden 2010 har Hodkinsons arbejde med børn og unge været tiltagende, som for eksempel i det Junge Ohren Preis/Best Practice prisbelønnede værk Rückspiegel: eine Hörsituation, bestilt af Konzerthaus Berlin til 3 berliner gymnasieklasser i samarbejde med Kammerensemble Neue Musik. Ligeledes i lydvandringen Megasmart med en grundskoleklasse fra Horsens Byskole i oktober 2013.

Af: Juliana Hodkinson

Musik

Juliana Hodkinsons værker strækker sig fra intime kammerværker (All that we cannot say, When the wind blows, Third Millennium Heart) over scenisk prægede værker med film, tekst og/eller tale (Harriet’s song, Versprengung) til større elektroakustiske produktioner (I Greet You A Thousand Times). Installationer indgår også i hendes produktion (Katrine’s Corridor, Defending territory in a networked world). Selv Hodkinsons mindste værker involverer meget andet end musik – hun inddrager objekter, lys og bevægelse som lydkilder og arbejder ofte i et felt, der grænser til live art eller live hørspil.

Dog er samarbejdet med klassisk uddannede musikere centralt i hendes produktion, og langvarige forhold til bestemte musikere har været udslagsgivende for hendes evne til at arbejde længere ud i bestemte retninger fra værk til værk. Således har samarbejdet siden 1993 med musikerne omkring Ensemble 2000/Scenatet i Danmark affødt værkerne: In slow movement; sagte er, dachte ich, Why linger you trembling in your shell? og Fish & Fowl – sidstnævnte i samarbejde med komponisten Niels Rønsholdt.

Flere projekter er realiseret med musikerne og kunstnerne fra det melbournske kunstnermiljø omkring Aphids, og Chamber Made Opera - What happens when, Maps Melbourne Part 1, Maps København Part 2, og Turbulence. Disse projekter har muliggjort dels en vandring i tekstens forskellige berøringsflader med musik, og dels en udforskning af processuelle arbejdsgange i tværkunstneriske produktioner. Dertil kommer impulser fra hendes snart ti-årigt forhold til musikerne fra det berlinske Kammerensemble Neue Musik, der har medvirket til flere værker, bl.a. Scrape, Zeit Recht Pflicht Bedürfnis Raum Freude und Sehnsucht, All my friends really are superheroes, Versprengung og Prompt – immediate – now / very restrained and cautious.

Note

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo

Af: Juliana Hodkinson

Lydteater, forskydninger og elektroakustik

Uanset brugen af tekst, sceniske midler, billedindslag og andre ekstramusikalske parametre eller ej, stræber nærmest alle Juliana Hodkinsons værker efter en slags lydteater. Men selv værker med væsentlige ekstramusikalske midler er oftest kammermusikalsk anlagt, og søger en integration af forskelligartede elementer, hvor forskelle står delvis skarpt og undertider smelter sammen.

Det er tilfældet i All the time (2001), en instrumentalteaterforestilling med obo, theorbe, clavichord og el-guitar, hvor musikken mestendels forløber i takt med at en æske tændstikker tændes og brænder ud. Lyskilden bruges som både lydkilde og fraseringsdirigent, og instrumenterne hives ud af hver deres idiomatiske klangverden, for at mødes i en reduceret palet af svindende klangfarver. 

Meget af elasticiteten og de flydende tilstande i Hodkinsons musik stammer fra den usystematiske brug af kvarttoner, mikrotonale tonebøjninger og glissandi som alternativ til faste tonesystemer, og som værktøj for stigning af spænding eller det modsatte. Bøjninger sker ikke kun på melodisk niveau men hele akkorder kan udsættes for sådanne fluktuationer, og med tilføjelse af elektronisk pitch-bending de senere år kan det blive til et helt lydlandskab, der enten tager en dukkert eller løftes op i skyerne. Inspirationen til dette stammer fra mangfoldige kilder, såsom japansk gagaku musik, Varèse’ sirenlyde, spektralmusik og en fascination for instrumenternes grundlæggende ustabilitet i stemningen.

Tiden bøjes også i mange af Hodkinsons værker. Tidsforskydninger og temporale glissandi skaber oplevelser af både udstrakt stilhed og pludselige styrt. I Greet You A Thousand Times (2005) leger med tiden på tværs af århundreder, når komponisten lader Brahms’ 1. Symfoni passeres igennem en elektroakustiske kværn, der får det romantiske værk op i tempo med 500 procent og ned igen til en tiende del af det oprindelige tempo. Disse radikale virkemidler åbner for en musikeksistentielle gråzone, hvor en ny elektroakustisk musik kan opstå og resonere i klingende forhold til orkesterrepertoiret. I Greet You A Thousand Times opstod som koncert for forstærket orkester og samples, med video af Joachim Koester.

Læs mere om Greet You A Thousand Times her.

Siden 2011 optræder hun også i elektroniske live sets med film. Startende med en duo med Niels Rønsholdt, Fish & Fowl, som optrådte ved Spor Festival, Huddersfield Festival og Fri Lyd i København, har hun siden 2012 skabt soundtracks og solo live-remix optrin til film af bl.a. Germaine Dulac og Herz Frank, til Louisiana Kunstmuseum og Interfilm Short Film Festival.

Af: Juliana Hodkinson

Udvalgte værker

Some reasons for hesitating (1999), for 15 musikere, fremstår trods gennemkomponeret notation uden partitur, hvilket medfører en opblødning af elementer som taktstregens koordinerende instans, og dermed en række andre hierarkier – dirigentens rolle, for eksempel. Som komponisten skriver: ”The performance of this piece is the result of a jigsaw-like process of fitting parts together. But without the guidance of a complete picture; there is no common pulse, no score, no conductor. … It is a major point that the relatively large ensemble plays without conductor and that there is no score – i.e. a performance demands the highest degree of mutual attentiveness and communication between musicians, ad there is no absolute compositional control over the vertical coordination. This practice displaces the interest from music’s ideal representation in the score to music as an event and unique experiential opportunity.” Citatets sidste sætning gælder på mange måder om andre værker fra samme periode, som for eksempel Why linger you trembling in your shell?

Læs mere om 
Some reasons for hesitating her.

I When the wind blows (2009) for klaver, legetøj og playback, optræder fremmede lyde af blandet herkomst, der spænder fra Fisher Price legetøj over robotter der skyder med våben til ’domestic Webern’ (nemlig, en cut-up af Weberns klavervariation nr. 1). Referencer til ekstramusikalske lyde er ligeledes kontante i for eksempel Play (2010), hvor man kan høre computerspilslyde og optagelser af unge, der spiller basketbold, ved siden af den messingtrio, der fremfører værket.

Læs mere om When the wind blows her.

I Hodkinsons ’immersive chamber opera’ Turbulence (2013) inddrages radiostøj og forstærkede ventilatormotorer og åbner for en delvis ambient retning. Herved møder publikum et felt, hvor der peges på en problematisering af tidens forskelligartede gang i hhv. koncert- og installationsmodi. En intens emotionalitet afbalanceres med et tidsforløb, hvor tiden og materialet i perioder går helt i stå. Droner, monotoni, og bittesmå støjnuancer holder den musikalske fremdrift i skak, mens selvsamme reducerede lydflader holdes samtidigt i kog med indslag fra sang- og skuespillerstemme. Stemmerne tilfører tidens sneglegang en langstrakt forventningsstigning, der til slut fører til værkets titulerede turbulens.

Læs mere om Turbulence her.

Værkliste

Se komponistens eget website.

Litteratur

Gottstein, Björn, 2010: If I knew the answer. Interview published at www.geraeuschen.de

Hodkinson, Juliana, 2007: Presenting Absence. Constitutive silences in music and sound art since the 1950s., PhD thesis, University of Copenhagen

Hodkinson, Juliana, 2011: Let it happen. Chamber Made Opera Manifesto One

Sofer, Danielle, 2011: Nascent Desire. Building Rapport with Juliana Hodkinson and Niels Rønsholdt’s Fish&Fowl

Sofer, Daniells, 2013: Elusive Narratives both Fish and Fowl. Structures of Representation in the Electroacoustic Music of Juliana Hodkinson and Niels Rønsholdt

Sørensen, Søren Møller, 1998: The Strange Familiar. Interview published in AUTograf (in Danish) and at www.julianahodkinson.net (in English)

Troup, Cynthia, 2000: On the score of (for the reason of) Juliana Hodkinson’s Some reasons for hesitating. First published (in Danish) in AUTograf and at www.julianahodkinson.net (in English)

Troup, Cynthia (ed.), 2012: Sonorities of Site. Aphids, Architecture and New Music 1998-2010.

Diskografi

Fish & Fowl
Scenatet
Dacapo Records, (2011), CD

Water like a stone
Ensemble 2000
Classico (2010), CD

Befall
Ensemble Nordlys
Dacapo Records (2006) CD

Some reasons for hesitating
Nouvel Ensemble Moderne
ATMA Classique (2005), CD

Juliana Hodkinson
Foto: Anka Bardeleben

Juliana Hodkinson

Født:

17.03 1971, Exeter (UK)

Kontakt:

Adresse:

Liselotte-Herrmann-Str. 12, D
10407 Berlin

Telefon:

+49 172 698 6025

Email:

Web:

Uddannelse:

Musikvidenskab og filosofi på King’s College Cambridge; studier i japansk på University of Sheffield; PhD fra Københavns Universitet. Private kompositionstudier hos Per Nørgård og Hans Abrahamsen.

Øvrige beskæftigelser:

Medlem af bestyrelsen for Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens legat 2016-

Medlem af bestyrelsen i Dansk komponistforening 2006-2008

Priser/legater:

Stuttgart Composition Prize, 2018

Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens hæderslegat, 2015 

Junge Ohren Preis, 2011.

Statens Kunstfonds præmie for orkesterproduktionen "I greet you a thousand times", 2005.

Statens Kunstfonds 3-årigt arbejdslegat, 2001-04.

Forlag:

Profil oprettet:

10. november 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.