Mogens Winkel Holm voksede op i et københavnsk kulturhjem, hvor begge forældre var arkitekter, og broderen Eske Holm gik på Det Kgl. Teaters balletskole. Efter studentereksamen 1955 blev han optaget på konservatoriet med obo som hovedfag, og her studerede han også instrumentation med Jørgen Jersild som lærer. De tidligste kompositioner stammer fra konservatorieårene, hvor strygekvartetten Momento a ballata op. 9, 1960, septetten Abracadabra op. 10, 1960, og kammeroperaen Aslak op. 13, 1961 blev opført ved de unge nordiske konservatoriestuderendes festivaler i Oslo og Stockholm 1961 og 62.
Efter diplomeksamen 1961 gjorde Mogens Winkel Holm sig gældende som oboist. Han medvirkede i Det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret, og 1964 blev han ansat som solooboist i Radioens Underholdningsorkester. Samtidig engagerede han sig i musiklivet og blev medlem af bestyrelserne for Det Unge Tonekunstnerselskab 1963 og for Dansk Komponist Forening 1964. I disse år skiftede Mogens Winkel Holms virkefelt fra oboist til komponist. Han stoppede karrieren som orkestermusiker 1965 og blev musikanmelder ved Ekstrabladet og POLITIKEN 1965-71, og han gjorde sig gældende som komponist med orkesterværker som Concerto Piccolo op. 12, 1961, og Cumulus 1965. Fra disse år stammer også hans debutværk som balletkomponist Tropismer op. 14, 1962-64, med koreografi af broderen Eske Holm og den karakteristiske undertitel ”koreofoni”.
Stilistisk sluttede Mogens Winkel Holm sig til den unge generation af komponister, der var inspireret af international modernisme og avantgarde. Han eksperimenterede med serielle kompositionsprincipper i Abracadabra og Tropismer; og Concerto Piccolo bygger i alle fire satser på en tolvtonerække, der på Webern’sk vis er dannet af en tre-tone gruppe, som transponeres og spilles i omvending og bagfra.
De serielle og dodekafone eksperimenter betød dog ikke, at Mogens Winkel Holm blev avantgardist. Han holdt fast ved det klassisk-romantiske værkbegreb og prøvede at forene moderne kompositionsteknik med traditionelle former. For Mogens Winkel Holm var musik forbundet med bevægelse og en art handling eller dramaturgi, jf. titler som Concerto, Tropismer eller Cumulus. Han talte i den forbindelse om ”det andet oprør” – dvs. et oprør mod avantgardens abstraktioner og dens berøringsangst over for traditionen.[1]
Den tredelte sonateform og dens indbyggede dramaturgi ”præsentation-konflikt-forsoning” danner ramme om nogle af de forløb som Mogens Winkel Holm komponerede i 2. halvdel af 1960’erne: Blæserkvintetten Sonate op. 25, 1965, er bygget sonateformen, hvor de fem instrumenter præsenteres og demonstrerer deres individualitet i ekspositionsdelen [frem til ca. 5’30”] – man mærker her oboistens fortrolighed med den danske blæsertradition fra Carl Nielsens kvintet til Jørgen Bentzons karakterpolyfoni. I gennemføringsdelen [frem til ca. 11’] nærmer individerne sig hinanden og søger forgæves at finde et fælles ståsted – navnlig hornet insisterer på at være sig selv nok. Dermed bliver reprisen ingen klassisk demonstration af harmoni, men et Mahlersk tilbageblik, der lader alt håb om forsoning ude.
Mogens Winkel Holm opfattede Sonate op. 25 som ”en dramatisk scene, hvor hver instrumentalist er rollehavende”[2], og denne opfattelse af sonateformen blev ført til sin yderste konsekvens i hans kammeropera Sonate for fire operasangere op. 29, 1967-68,[3] der opnåede betydelig succes og blev spillet i de nordiske lande, Belgien og Tyskland.
Fra midten af 1960’erne fyldte det musikpolitiske engagement mere i Mogens Winkel Holms liv. Der var bud efter ham som administrator: Først som formand for Det Unge Tonekunstnerselskab 1966-69, og derpå som formand for Dansk Komponist Forening 1971-75. Den ny musiks udbredelse og de klassiske komponisters sociale og kollegiale forhold var hjertesager for ham og lagde beslag på meget af hans arbejdskraft. Hvad der var til overs, viede han kompositionen, hvor balletten blev hans vigtigste arbejdsfelt fra midten af 1960’erne til årene omkring 1980.
Samarbejdet med broderen Eske i Tropismer videreførtes i en række balletter til svensk og dansk TV og forskellige dansescener som Malmöballetten (Galgarien, 1970) eller Det Kgl. Teater (Krønike op. 30, 1973), og Mogens Winkel Holm skrev derefter i samarbejde med koreografen Inge Jensen betydelige værker som Tarantel (Pakhus 13 1975) eller Eurydike tøver (Det Kgl. Teater 1977). Kun få af disse værker som Galgarien eller Tarantel har kunnet gøre sig gældende i koncertsalen. De er i så høj grad musikdramatisk konciperet, at de mangler bevægelsen og handlingen som formdannende faktor i en ren instrumental udførelse.
Læs mere om Mogens Winkel Holms balletmusik
(JBR)
Noter
[1] Jf. Erling Kullberg: ”Det andet oprør. Reaktionen mod modernismen.”
[2] Citeret fra Erling Kullberg: Nye toner i Danmark. Århus 2003, s. 253.
[3] Se Sven Erik Werners analyse: ”Omkring Mogens Winkel Holms Sonate for fire operasangere” i: Dansk Musiktidsskrift 1968 nr. 3, s. 63-66.
Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo