Jørgen Bentzon blev født og gift ind i nogle af Danmarks store kunstnerfamilier – slægterne Bentzon, Hartmann, Drachmann og Weis. Blandt hans samtidige slægtninge var komponisterne Flemming Weis og Niels Viggo Bentzon, og anerne talte koryfæer som Hartmann og Gade. Allerede som barn viste han tegn på en usædvanlig begavelse. Han lærte at læse og skrive i børnehaven og beherskede som skoledreng adskillige sprog, tegnede, malede og studerede kemi på egen hånd. Han begyndte at spille cello som 7-årig og klaver som 12-årig, men drev det aldrig til koncertbrug.
Efter studentereksamen1914 studerede han jura og fik undervisning i musikteori af sin kusine Christy Bentzon og komponerede nogle sange og klaverstykker. Året efter blev han privatelev i komposition af Carl Nielsen, der underviste ham frem til 1918 og fik stor indflydelse på hans udvikling som komponist: ”Jeg har kendt ham i 16 år; jeg stod ham meget nær, jeg elskede og beundrede ham.”[1]
1920 tog Bentzon juridisk embedseksamen og tog på et års studieophold der førte til Rom, hvor han studerede klaver, og derpå til Leipzig, hvor han blev optaget på konservatoriet og fik kompositionsundervisning af Siegfried Karg-Elert. Efter et halvt år (hvor undervisningen iflg. udsagn til fætteren Niels Viggo Bentzon hovedsagelig bestod i harmonisk analyse efter Karg-Elerts system), vendte han 1921 tilbage til København, blev ansat i justitsministeriet og giftede sig med Michala Johanne Weis, der var kusine til Flemming Weis.
Jørgen Bentzon gjorde sig hurtigt gældende i det københavnske musikliv – ikke mindst gennem Foreningen Ny Musik, der var den danske sektion af ISCM (Det internationale Selskab for ny/samtidig musik), hvor han var formand fra 1927 til sammenlægningen med Unge Tonekunstneres Selskab til Det Unge Tonekunstnerselskab [DUT] i 1930.
Engagementet i den ny internationale musik førte til deltagelse i tidens vigtige musikfestivaler for ny musik i Baden-Baden og ISCM festen i Frankfurt 1927, hvor hans Sonatine f. blæsere op. 7 blev opført og valgt til festivalens bedste kammermusikværk (ved samme festival blev Carl Nielsens 5. symfoni dirigeret af Furtwängler[2]). Rejsevirksomheden førte til venskab med Finn Høffding og kontakter med en række førende tyske komponister som Hindemith og Fritz Jöde, der fik stor indflydelse på Bentzons engagement i den folkelige musikkultur i 1930’erne.
I disse år blev med Bentzon en del af den kulturradikale bevægelse, hvis grundholdninger han delte, men ud fra et kompositionsmusikalsk synspunkt og i en vis konkurrence med den jazz-prægede kulturradikale musik med Bernhard Christensen som en fremtrædende skikkelse[3].
1931 grundlagde Jørgen Bentzon og Finn Høffding Folkemusikskolen i København og helligede sig de følgende år arbejdet for en moderne, folkelig musikkultur i modsætning til den kommercielle pop-kultur, der gennem grammofon og radio havde stor udbredelse. Det førte til stiftelse af en række folkemusikskoler og dannelsen af De danske Folkemusikskoler, hvis formand Bentzon var frem til 1946.
I løbet af 1930’erne vendte Jørgen Bentzon tilbage til musikken for koncertsale og komponerede en række værker: kammermusik som rækken af Racconto’er, der udviklede hans særlige ”karakterpolyfoni”, værker særligt beregnet for radioudsendelse som Mikrofoni op. 44, orkestermusik som de 2 store symfonier og operaen Saturnalia, 1942-44. Men i løbet af 1940’rne blev han plaget af en psykisk lidelse, der førte til depressioner og angstanfald og førte til indlæggelse på psykiatrisk hospital 1949. Opholdet og behandlingen dér blev en chokerende oplevelse, som Bentzon beskrev i en kronik i POLITIKEN, hvor hans kritik af patienternes forhold blev understøttet af en række førende psykiatere. Men sygdommen og behandlingen med gentagne insulinchok havde svækket hans helbred, og han døde 1951, kun 54 år gammel.
(JBR)
Noter
[1] Brev til Richard Hove 12. marts 1949, citeret fra Morten Topp, Musik og Forskning 4, 1978, s. 75.
[2] Medlem af programjuryen var Carl Nielsens elev og efterfølger som direktør for konservatoriet Rudolf Simonsen, jf. Claus Røllum-Larsen. Impulser i Københavns koncertrepertoire 1900-1935. København 2002, bd. 1 s. 146.
[3] Om Jørgen Bentzon og den kulturradikale bevægelse se: Michael Fjeldsøe: Kulturradikalismens musik. København 2013.