Ungdom
Hakon Børresen voksede op i Københavns Bredgade kvarter i en velstående borgerfamilie af norsk oprindelse. Som dreng fik han undervisning i klaver og cello og komponerede orkesterværket Thor kører til Jotunheim. Med det partitur i hånden opsøgte han som 19 årig komponisten og den Kgl. Kapelmester Johan Svendsen der indvilgede i at tage ham som privatelev i komposition. Hermed knyttedes det første af de nordiske bånd der skulle præge Hakon Børrensens musik og hans organisatoriske indsats i dansk musikliv. Endnu et bånd blev knyttet da Hakon Børresen gennem Svendsen mødte Edvard Grieg – et møde der udviklede sig til et venskab der bl.a. medførte at Hakon Børresens tilegnede strygesekstet opus 5 til Grieg.[1]
Debut
Takket være Johan Svendsen fik Hakon Børresen en flyvende start som komponist: Hans sekstet blev uropført 1901 i Kammermusikforeningenog udgivet som hans opus 5 i Leipzig af et af de førende internationale forlag, Breitkopf & Härtel. Og samme år dirigerede Johan Svendsen uropførelsen af hans 1. symfoni opus 3 med Det Kgl. Kapel. Fornemmere kunne en debut ikke være i dansk musikliv.
Allerede året efter modtog Hakon Børresen Det Anckerske Legat (”som Svendsen skaffede mig”) og rejste til Tyskland, Belgien og Frankrig. Her knyttede han værdifulde kontakter med nogle af tidens førende udøvende som dirigenten Arthur Nikisch der flere gange dirigerede hans violinkoncert opus 11 og med franske komponister i kredsen om den Wagner-begejstrede Vincent d’Indy.
Skagen
Tilbage i Danmark kunne Hakon Børresen, der var økonomisk uafhængig, koncentrere sig om kompositionen. En række orkesterværker (bl.a. 2. symfoni Havet opus 7 og violinkoncerten) samt kammermusik, klavermusik og sange blev resultatet af disse frugtbare år, hvor Hakon Børresen delte tiden mellem lejligheden ved Marmorkirken, sommerhuset i Skagen og udlandsrejser – bl.a. sammen med ægteparret Grieg.
Af stor betydning for Hakon Børresen blev de stadig længere sommerophold i Skagen, hvor han sammen med den svenske kollega Hugo Alfvén var det musikalske indslag i den kunstnerkoloni som samledes omkring malerne Michael og Anna Ancher, P. S. Krøyer og digteren Holger Drachmann. Det ”nordiske lys”, som illuminerer Skagensmalernes billeder, fik sin musikalske genpart i Hakon Børresens instrumentation f.eks. i 2. symfoni Havet og gav sig også udslag i hans operaer Kaddara (over grønlandske temaer) og Den kongelige Gæst.
Gennem sine mange kontakter der også omfattede kongefamilien blev Hakon Børresen dansk musiklivs sociale førstemand. Det førte til et musikpolitisk engagement, der i løbet at 1930’erne overskyggede hans virke som komponist. Fra posten som formand for Dansk Tonekunstner Forening 1924-49 søgte han at give musiklivets organisationer en fælles slagkraftig indflydelse på statens kulturpolitik med sig selv som ordfører. Det nationale og det nordiske blev en hjertesag for Hakon Børresen og kompositionen gled i baggrunden.
Læs mere om Hakon Børresen og tonekunsten
Noter
[1] Jf. Hakon Børresen: ”Erindringer om Samvær med Edvard Grieg” i: Dansk Musiktidsskrift 1943 nr. 6 s. 138-146.