Wake up call

Hvor bliver den nye danske orkestermusik af?

DRs nye sæsonplan for koncerthuset er udkommet i forrige uge. Den aktualiserer debatten om DRs orkestres programlægning. For hvor er den nyskrevne danske musik blevet af? Sæsonplanen kommer i kølvandet på Bendt Viinholt Nielsens debatindlæg i Politiken d. 20. februar om det totale fravær af dansk musik på DR SymfoniOrkestrets udlandsturneer, og d. 1/3 uddybes kritikken i Politiken af Dansk Musikforlæggerforenings formand Ole Dreyer. Med god grund: i et sæsonprogram, som dækker marts 2014 til juni 2015, har DR SymfoniOrkestrets kun to nyskrevne danske værker programsat samt en uropførelse af et værk, som daterer sig fra 1945, men af uransagelige grunde aldrig har fået en opførelse (Paul Klenau).

Der er således al mulig grund til at stille kritiske spørgsmål til DR. Men tendensen til at svigte den nyskrevne danske symfoniske musik gælder over en bred kam for de store koncertinstitutioner og symfoniorkestre. 

Hvis ansvar er det, at så lidt nyskreven dansk orkestermusik får chancen for at komme på repertoiret? Hvis ansvar er det, at musikken, der klinger i de store sale i morgen kun er musikken af i forgårs: Beethoven, Brahms og Mahler igen-igen, Carl Nielsen når det går højt og skal være dansk? Hvis ansvar er det, at ny dansk kunstmusik mest skal trives på ensemble- og kammermusikscenen og i små nicher med low og no budget koncerter?

Hvad med det symfonisk interesserede koncertpublikum, der gerne vil udfordres? – for det findes! Hvad med alle de fremragende danske komponister, som det symfoniske publikum aldrig kommer til at høre? – talentet er derude! Hvis er ansvaret for at udvikle orkesterrepertoiret i nutiden for ikke at tale om ind i fremtiden? Kan det være rigtigt, at offentlige kulturpenge næsten udelukkende går til museale koncertaktiviteter i form af bunken af højst 600 repertoireværker, der vendes igen og igen?

Overordnet er det vel det samlede musiklivs og kulturpolitikernes ansvar. Men de store koncertinstitutioner, symfoniorkestrene og ikke mindst Danmarks Radio har i særdeleshed et stort ansvar for fraværet af ny dansk orkestermusik i det offentlige koncertrum.

Orkestrene og DR har mulighederne. Men de har selvfølgelig også dyre produktionsapparater og budgetter, der skal hænge sammen. Jo større en økonomisk satsning fra arrangørens side, des mere udtalt er kravet om publikumssucces. Risikoen for ikke at nå økonomisk break-even øges, når der er ny musik på programmet. Nervøsiteten for negativ indvirkning på billetsalget er til tider så stor, at det nye værk lades ude af markedsføringen. Så ser det oven i købet ud som om arrangøren skammer sig over satsningen i stedet for at udstråle stolthed over at løfte en vigtig sag.

Men hvad er perspektivet, når markedsliberalismen på denne måde afsnører fornyelsen af en kunstnerisk set livskraftig tradition? Når den ny musik forsvinder fra det store symfoniske lærred og de store sale (og fra markedsføringen), går det ud over denne musiks i forvejen beskedne synlighed i offentligheden, det truer med at hvirvle den ind i en negativ spiral.

Det er en fattig trøst for os komponister at henvise til, at eftertiden plejer at være på deres side. Vi må naturligvis blive ved med at forsøge at råbe koncertarrangører og kulturpolitikere op. ‘Nogen’ må gøre noget. ‘Nogen’ er selvfølgelig også komponisterne selv og deres organisationer. De må også stille op, stille sig til rådighed, ikke kun i forhold til de arrangører og det publikum, undervisere og andre, der allerede gerne vil den ny musik, men også i forhold til alle dem, der potentielt ville kunne noget for og med den ny musik. Det var bl.a. det, Dansk Komponistforening tog på sig med 100-års jubilæets mange aktiviteter. Komponisterne må komme frem med deres ideer til formidling og anderledes koncertformer, de må selv tage initiativer, selv opsøge medierne med de gode historier, f.eks. om succesen for ny dansk musik i udlandet.

Men komponisternes fokus er og skal altid være det kunstneriske arbejde. For musikkens langtidsholdbarhed er netop et resultat af, at komponisten kompromisløst forfølger personlige æstetiske og kunstneriske mål. Det er ikke udtryk for vanetænkning og bagstræb, når det ikke først og fremmest er ‘salgbarhed’, der styrer deres arbejde: ud fra kunstmusikkens position er ‘salgbarhed’ et irrelevant begreb. Til gengæld ligger der i musik som fænomen en indbygget præmis om at kommunikere, om at række ud mod en modtager. I kunst handler det jo til stadighed om at sige noget, at vise noget – måske netop det uudsigelige – men om at gøre det så tydeligt som overhovedet muligt.

Enhver af kunstmusikkens komponister taler således med sin individuelle røst om de hvide pletter på den nutidige bevidstheds landkort eller finder nye udsigtspunkter i det mentale landskab, vi mente at kende. Det er projektet her og nu for de lyslevende komponister omkring os. Og det sker med rod i de livsvilkår og den menneskelighed, de deler med os omkring dem – med deres publikum.

I den musik bor der nye, tidssvarende og relevante oplevelser for publikum – koncertvant eller ej. Her findes den repertoirefornyelse, koncertlivet trænger til, hvis ikke det klassiske koncertmuseum skal dø af mangel på ideer og frisk luft. Her, hos den ny musiks komponister, findes en resurse for den markedsføringsafdeling, der savner mod eller fantasi til at fortælle de nye historier.

Koncertinstitutioner, symfoniorkestre, Danmarks Radio: løft dog jeres del af ansvaret for den nye musik; der er et andet og vigtigere regnskab med det omgivende samfund end det økonomiske. Det regnskab jeg her taler om, og som er alvorligt på vej i minus, handler ikke bare om public service og kulturelle forpligtelser, nej, det er meget større. Det handler om at tænke visionært og om at se sig selv som en del af det musikliv, der ‘flytter højsædestøtterne ud’, som man sagde i landnamstiden – dengang man gjorde nyt land til sit.

Niels Rosing-Schow
formand

Orkester- og ensemblechef i DR, Kim Bohr, har d. 3/3 i Politiken svaret på kritikken 

*  *  *

Hør Niels Rosing-Schow konfrontere Kim Bohr i radioprogrammet Parnasset på P2
lørdag d. 8. marts kl. 16.30

 

 

 


Udskriv side Del på Facebook

	
Kommentar

Af: Kim Bohr

Wed, 2014-03-19 10:26
Hvis man gennemlæser DR Ensemblers repertoireplaner for de næste år, i omegnen af 275 koncerter om året, vil man se, at de bugner af dansk musik og danske medvirkende. Det gør de ikke, fordi ensemblerne er forpligtet til at optræde med danske kunstnere eller spille musik af danske komponister, det gør de, fordi musikerne holder af at spille og synge den musik, og fordi vores mere end 200.000 årlige publikummer elsker at lytte til det. DR Ensembler spiller ny musik både ved koncertopførelser og ved indspilninger, ligesom vi regelmæssigt bestiller værker hos vores danske komponister. Og fordi vi er så privilegerede at have flere ensembler, der kan dække forskellige områder af musikken og forskellige dele af publikum, har vi også mulighed for at dække det kunstneriske felt bredt. Ensemblerne som helhed medvirker således til at sætte den nye musik på dagsordenen i branchen omkring os. Alligevel bliver DR jævnligt beskyldt for at negligere dansk musik og i det hele taget være for main-stream-tænkende. Retfærdigt eller ej, man kan altid diskutere vægtningen. Mere nyt, flere genopførelser, mere internationalt, mere eksperimenterende, mere … dén diskussion har godt af at blive taget med jævne mellemrum, men ender ofte med at alle parter bliver stående i hver sin lejr uden at komme hinanden et skridt nærmere. Måske skulle vi derfor i stedet få skabt en dialog om, hvilke rammer vi ønsker at sætte? For det er smal musik vi taler om – det nybrydende er altid smalt, og det gælder også andre kunstformer. Lad os ikke gøre det til et problem, men se på, hvordan vi præsenterer den smalle musik bedst: ved specielle festivaler eller som en del af den løbende koncertsæson? Nogle aktører laver små og specialiserede festivaler, mens andre (som for eksempel landets mange strålende kammermusikensembler) integrerer både helt ny musik og værker af de mere etablerede danske komponister i deres programmer. IDR tager vi musikken ind i vores løbende sæsonplanlægning. Det er den naturlige ramme for os og derfor den måde, vi gør det bedst på. Vi vil gerne præsentere den nye musik sammen med det fundament, den står på – eller reagerer imod, nemlig den klassiske tradition. Det giver publikum et perspektiv på musikken, og det giver os mulighed for at nå et publikum, der ikke nødvendigvis i forvejen er kendere og feinschmeckere inden for denne genre. Sådan udfylder vi rollen bedst. Til gengæld kunne et formaliseret samarbejde med nogen af de etablerede festivaler indenfor den ny musik være en mulighed. Pulsar er lige løbet af stablen med stor succes, og her kunne DR SymfoniOrkestret helt sikkert give mulighed for at lade de nye unge komponister eksperimentere og udvikle sig. Salen er ikke tom, når den smalle musik står på programmet, men der er alt for mange tomme sæder. Det skyldes blandt andet, at publikum er vænnet fra, og vi står foran en enorm opgave med at komme ud af ghettoen og møde dem. Vænne dem til at lytte til anderledes musik, opfatte andre tonesprog åbne ørerne for det nye. Dejligt at opleve, hvordan komponisterne selv melder sig på banen, enten det er ved Dygongs fabulerende koncerter eller ved personlige koncert-introduktioner med fx Bent Sørensen. Til torsdagskoncerterne har P2 stor succes med ”Mød Musikken” en halv time før koncertstart, hvor musikere og kunstnere åbner musikken for publikum. Mellem en tredjedel og halvdelen af aftenens publikum benytter det tilbud. Så lad os sammen blive ved med at holde liv i formidlingen af musikken. Lad os også fortsat udvikle de mange forskellige veje ind til ny musik. Nogle mennesker tiltrækkes af den rene musik, andre elsker at få den visuelle side med, nogle er naturligt nysgerrige, andre vil vide, hvad de skal opleve, før de går hjemmefra. Her er DR Ensembler begunstiget med at kunne byde på flere oplevelsesmuligheder, fordi hvert ensemble har sit eget kunstneriske udtryk. SymfoniOrkestret med sine traditionelle koncerter, UnderholdningsOrkestret med sine konceptuelle og stærkt visuelle koncerter, VokalEnsemblet med sin naturlige forankring i ny (og tidlig) musik, PigeKoret med deres helt egen tilgang og Big Bandet, når de sætter fra land med noget af det mest avancerede New Yorker jazz, man kan få i vore dage. Endelig skal vi også være bedre til at se på den mediemæssige udnyttelse. Nogle af de nye værker er så forankret i en oplevelse i rummet, eller har en meget stærk visualitet eller et dynamisk udsving, der gør radiotransmission forfejlet. Kan vi finde en måde at formidle visuelt på, som vi har mulighed for, og som virker godt for modtagerne, så kan vi også her blive meget stærkere på formidlingen ud over koncertsalen. Kim Bohr Orkester- og ensemblechef DR Ensembler
Filter
Formandskabets blog

Kunst, eksperiment og fællesskab

0 kommentarer

En film om hvem vi er i Dansk Komponist Forening

læs mere
Formandskabets blog

Generalforsamling 2016

0 kommentarer

Vigtige diskussioner blev taget

læs mere
Formandskabets blog

Generalforsamling 2016

0 kommentarer

DKFs generalforsamling nærmer sig

læs mere
Formandskabets blog

Blodtud til musikken - til kulturen - til DK

3 kommentarer

Åbent brev om regeringens plan om fjernelse af fradrag for almennyttige fonde

læs mere
Formandskabets blog

Et vidunderligt ensemble

2 kommentarer

 Intet Ensemble uden Esbjerg, intet Esbjerg uden Ensemble.

læs mere
Formandskabets blog

Årsberetning 2015

0 kommentarer

Bestyrelsens beretning om det forgangne år

læs mere
Formandskabets blog

Kom til Koda

0 kommentarer

Vigtige medlemsmøder med Kodas bestyrelse!

læs mere
Formandskabets blog

Om lidt er det jul...

9 kommentarer

...og jeres formand har fået en idé, han hverken kan eller vil løbe fra.

læs mere
Formandskabets blog

Kom, kom, kom!

2 kommentarer

Giv din mening til kende

læs mere
Formandskabets blog

Vindmøller eller læhegn?

0 kommentarer

Tilpasninger, justeringer og reformer i Koda er undervejs

læs mere
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.