Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Trine Boje Mortensen

Liv

Lasse D. Hansen er opvokset på Fyn, hvor han også modtog sin første undervisning på trompet, og hvor han dyrkede forældrenes pladesamling med et bredt udvalg af musik fra Vivaldi til Beatles og Lou Reed. Barndommens brændende interesse i animationsfilm - og deres soundtracks - er utvivlsomt også en del af Lasse D. Hansens voksende fortællelyst i ord og lyd.

Allerede som 14-årig begyndte Hansen at arrangere sange for venner, der også spillede instrumenter. Komponisten fortæller selv, at hans egentlige opus 1, som han komponerede i den periode var for to sækkepiber og marimbaorkester, skrevet til venner med interesse for sære instrumenter. En historie om et sådant ungdomsværk er egentlig et kuriosum, man hurtigt kunne trække på skuldrene af, men det giver et indblik i en senere klangverden, der ser musikken fra overraskende og skæve vinkler. I gymnasietiden spillede Lasse D. Hansen i jazzkvartetten Doctor Dexter and his Jumpin' Jivers Jazz Orchestra, hvortil han også skrev en række kompositioner. 

Efter gymnasiet flyttede Lasse D. Hansen til København, for at koncentrere sig om at lave teater og spille jazz. Musikken tog over, og efter studier på det Musikalske Grundkursus (MGK) blev han optaget på Syddansk Musikkonservatorium og dermed begyndte den egentlige uddannelse til komponist, som han har videreført på Det Jyske Musikkonservatorium og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved Rasmus Zwicki, Karsten Fundal og Jeppe Just Christensen og i musikteori: Martin Lohse, Rasmus Zwicki, Thorkil Mølle, Lasse Laursen og Mogens Christensen.

I løbet af konservatorie-årene har Lasse D. Hansen allerede fået opført en række værker og blandt dem skal nævnes orkesterværket Stemning, Applaus der blev uropført ved Aarhus Unge Tonekunstneres (AUT)’s jubilæumskoncert i Symfonisk Sal i Aarhus i 2016.

Lasse D. Hansen har også i flere år virket som lærer i komposition og teori, han har dirigeret og skrevet musikjournalistik, programnoter og essays.

Lasse D. Hansen har derudover beklædt en række poster i dansk musikliv, fx som bestyrelsesmedlem i AUT og næstformand i Ung Nordisk Musik (UNM) og dermed medarrangør af UNM’s 70-årsfejring i Aarhus i 2016.

Musik

Lasse D. Hansens værker fremviser en ekstraordinær balancekunst mellem det udadvendte, eksperimenterende, performance-fokuserede og det stille, sarte og elegante. De to sider fremstår ikke som hver sin side af en medalje eller som kontraster. Tværtimod er de på karakteristisk og stærkt personlig vis smeltet sammen, så sårbarheden er udadvendt og elegancen bliver eksperimenterende.
I TOUT fra 2015 spiller musikerne efter noder, der er så store, at publikum faktisk kan læse med. Noderne er malet på fire store plader på en måde så der bliver skabt fire nye satser, alt efter hvordan de fire plader sættes sammen. Der er også en række frie valg – hvilke instrumenter værket skal spilles for, om det er 4, 8, 12 (og så videre) musikere, der skal spille, rækkefølgen af de fire satser mm. Og alt dette, der jo når man blot læser beskrivelsen tyder på et udadvendt performativt stykke musik, giver tilsammen en koncentreret, konverserende og smuk musik, hvor der er stor forskel på de fire satser, der bliver skabt af at flytte rundt på de fire plader. Værket blev uropført af Njyd og de farverige plader er skabt af grafisk designer Liv Elinor.

Et videolink kommer januar 2018  - TOUT 

Hvor TOUT måske mere antyder en udadvendthed og en vis publikumsinddragelse – vi får et indblik i musikkens værksted i og med vi kan se noderne og se, hvordan de bliver byttet rundt i løbet af værket, - så går Stemning, Applaus hele vejen. Som publikum er vi skrevet ind i partituret (de to dele er komponeret, så de kan opføres sammen, men Applaus kan også ”hænge fast” på andre ensemblestykker”) idet den fulde titel er: Stemning, Applaus for Orchestra and claque (with obbligato audience). Hele værket tager fat i de udenomsværker, der hører med til enhver god koncert: orkestret, der stemmer inden koncerten begynder og publikum, der klapper efter musikken holder op. Med disse to grundsten – og en dirigent, der styrer begge dele – skabes et værk, der elegant bringer fokus hen på lyden af koncerten omkring musikken, om man så må sige. Stemning, Applaus læner sig op ad hæderkronede værker som John Cages 4’33, der får os som publikum til at fokusere på, hvad vi hører og hvad af det vi hører, der er musik? Ved at påtvinge en fokuseret lytning på noget vi normalt blot godtager som tilstedeværende støj, ja, ved endda at få os som publikum til at medvirke som ekstra klakører på dirigentens bud, giver Lasse D. Hansen os også muligheden for helt basalt at have det sjovt i koncertsalen. Stemning, Applaus er på den måde et generøst værk, der giver os nærværet tilbage i koncertsalen og skærper vores sanser. Værket blev uropført i 2016 af Aarhus Symfoniorkester i anledning af AUT’s 50-års jubilæum.

Et videolink kommer januar 2018 - Stemning, Applaus 

Helt anderledes belyser Face the Music – med den danske titel Musikken har ordet - fra samme år det indvendige af musikken i modsætning til Stemning, Applaus’ hyldest af det udvendige. Face the Music er komponeret til en såkaldt PechaKucha speaker og er skrevet ind i det format, der benyttes ved denne præsentationsform. Værket blev annonceret som ét foredrag i en række på de såkaldte PechaKucha Nights - et verdensomspændende foredragskoncept hvor et antal kreative deltagere præsenterer deres arbejde, idéer og visioner i 20 billeder, der vises i præcis 20 sekunder; i alt en præsentationstid på 6 minutter og 40 sekunder hver - og publikum vidste derfor ikke på forhånd hvad de præcis skulle opleve. I Face the Music står oplægsholderen på scenen sammen med nogle musikere, og begynder et oplæg med live akkompagnement, men oplægget, der handler om musik, musikpsykologi og musikopfattelse, bliver snart afbrudt af oplægsholderens nervøsitet, en gradvis forsvinden ind i en række musikalske minder og til sidst hørbare indre dialoger med oplægsholderens egen mor og en ulykkelig kærlighed. Det ydre blander sig i det indre og det indre risler som gennem en si ud i det ydre. I løbet af få minutter er vi som publikum kravlet helt ind i oplægsholderens hoved, tiden opløses og indholdet flyder ud over alle kanter. I partituret står følgende om værket: ”Om at se musikken i øjnene og om at lade sig rive med. Om vores grundlæggende søgen efter mening og om vores trang til at fortælle en sammenhængende historie.” Og netop denne sidste sætning om menneskets trang til at fortælle historier, er en central del af oplevelsen af Lasse D. Hansens virke og musik. Musikken peger på sig selv, viser sin egen position og fortæller om sit væsen. En fortælling, der perspektiver og uddyber klangene, og som ligesom det klanglige udtryk balancerer fortællingen det udadvendte og glimtet i øjet med det sarte og alvorligt elegante.

Udvalgte værker

Find udvalgte værker på komponistens egen hjemmeside  

Foto: Nina Mouritzen

Lasse D. Hansen

Fulde navn:

Lasse Dan Hansen

Født:

1991, Odense

Kontakt:

Adresse:

Hvidovrevej 128U, 2.th.
2650 Hvidovre

Telefon:

+45 29 72 25 85

Email:

Web:

Uddannelse:

2012-13 uddannet i Musikformidling på Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole med specialefagene Komposition og Ensembleledelse, og modtog der bl.a. undervisning i musikformidling af Mogens Christensen.
2013-17 uddannet i Bachelor i Musikteori på Det Jyske Musikkonservatorium.
2017-19 Uddannes i komposition med specialisering i musikteori og pædagogik på Det kongelige danske Musikkonservatorium.
Har desuden deltaget i en række kurser og undervisningsforløb fra den tidlige ungdoms MGK-uddannelse på Odense Musikskole til bl.a. kompositionsworkshop hos DJBFA og Flyd Workshops ved Flyd, Festival for Lyddramatik i København.

Øvrige beskæftigelser:

Underviser i komposition, musikteori, musikhistorie, m.m. på MGK Fyn (Odense) og MGK-Ø (Aarhus) siden 2016. Har virket som gæstelærer for komponister og sangskrivere på f.eks. Rytmisk Musikkonservatorium og for elektroniske komponister på Engelsholm Højskole. Forfatter af artikler til musiktidsskriftet Seismograf og tilbagevendende afholder af kompositionsworkshops for børn og unge for f.eks. SPOR Festival, Musik & Ungdom og Spil Dansk.

Profil oprettet:

1. marts 2017
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.