Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Pernille Sejlund

Liv

Pernille startede sin musikalske løbebane i DR Pigekoret i 1990, men inden da var klaveret allerede hendes legeplads, hvor de første små kompositioner blev til. Her opstod en glæde ved at opdage, at kunne skabe selv og at lege med sin kreativitet og forvandle den til noget.
Sideløbende voksede glæden ved at synge og Pernille blev optaget på MGK med klassisk sang i 1998. De tre år på MGK blev en vigtig skole for en masse musikalsk lærdom, samtidig med en travl tid i gymnasiet og DR Pigekoret.
I 1999 vandt hun en komponistkonkurrence for unge under 25 år, og i den sammenhæng 
hørte hun for første gang nogensinde sin musik blive opført. Det var en oplevelse, der satte sig fast; dét at høre sin egen musik blive opført af andre! 

Prisen udløste desuden en indspilning af en EP, der blev Sejlunds første udgivelse, med 3 egne kompositioner (heraf vinderværket ”Ave Maria” for pigekor) med titlen ”Stykker”. Efter MGK blev hun i 2001 optaget på Musikvidenskab på Københavns Univsitet. I 2002 vandt hun sin anden komponistkonkurrence (korværket og det satte for alvor gang i komponistvirket. Sideløbende med musikvidenskabsstudiet søgte Sejlund derfor igen ind på MGK, denne gang med komposition som hovedfag, hvor hun blev optaget i 2002. 

Tiden på universitetet og MGK blev første møde med undervisning i komposition og satsteknik, og i 2006, efter en Bachelorgrad på MI, blev hun optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

De fem år på konservatoriet var på mange måder en rutchebane udi at finde sig selv. At være komponist er også at definere sig selv – i det mindste musikalsk. Kompositionsfaget er på mange måder lige så filosofisk som det er teoretisk og teknisk. For hvem er man egentlig, og hvad er ens udtryk og stil? Har man overhovedet en stil? Hvordan definerer man sig selv i et musikalsk udtryk? I en komposition? Er det overhovedet vigtigt eller nødvendigt?

Konservatorietiden var også mødet med en masse dygtige, talentfulde mennesker. Det blev dermed også første skridt i retning mod et stærkt musikalsk netværk, men også mødet med en masse smagsdommere, der let kunne få hinanden til at vakle i troen på sig selv, eget talent og egentlige potentiale. 

Kunsten var i bund og grund at finde sit eget ståsted, at finde hvile i sig selv og sine musikalske værdier, samt en åbenhed overfor forandring nye inputs fra alle kanter.
I bund og grund var konservatoriet således blot startskuddet til at finde sit eget musikalske ståsted. En udvikling, der blot er fortsat i mange faser og afskygninger sidenhen – både menneskeligt og musikalsk.

Af: Pernille Sejlund

Musik

Pernille Sejlunds produktion strækker sig over mange forskellige udtryk og konstellationer.
Hun har gennem årene skrevet bestillingsmusik til DR-Pigekoret, Athelas Sinfonietta Copenhagen, Copenhagen Phil, Ensemble Storstrøm, Ensemble Nordlys/The Messiaen Quartet Copenhagen, Den Danske Messingkvintet og Michala Petri. Sejlund har desuden skrevet for bl.a. DR Underholdningsorkestret og Ålborg Symfoniorkester.

Hendes værker er - udover Danmark - opført i Kina, Tyskland, Belgien, Frankrig, Sverige, Norge, Finland, England og USA.

Hun har modtaget flere priser, udmærkelser, stipendier og udtagelser for sine kompositioner siden 1999.

Siden 2007 har Pernille også skrevet musik til flere kort-, reklame- og oplysningsfilm.

Pernille Louise Sejlund har også teamet Mood Factory sammen med produceren Obi Klein (fra Deekay Music), som tilbyder filmmusik til reklamefilm, kortfilm og spillefilm. Hun har desuden co-writet med Obi og den koreanske rapper E SENS, hvis album ”The Anecdote” vandt tre Korean Music Awards i 2016.
Hun har derudover lavet musik til danseforestillinger og teater.

I 2014 modtog hun den prestigefyldte Sonnings Talentpris.
Samme år var hun årets festivalkomponist ved Rudersdal Sommerkoncerter og udgav

albummet ”Time for Reflection” . Et album, der kommenterer og belyser klimaforandringerne, og som oprindeligt udsprang af en foredragskoncert med meteorologen og klimaeksperten Jesper Theilgaard i 2009.
Om albummet siger Pernille:

”Min ”klima-cd” handler om vigtigheden i at oplyse folk om den alvor der ligger i de klimaforandringer vi uundgåeligt står overfor. At vi er nødt til at gøre noget ved situationen og ikke mindst forstå vigtigheden i at tilpasse os. Det handler selvfølgelig rigtig meget om politik og økonomi, hvis vi virkelig skal gøre noget ved det, men også forståelsen af, at det enkelte menneske rent faktisk kan gøre noget selv. Spare på vandet, slukke for lyset, spise mindre kød, spare på ressourcerne osv. osv. ...”
Lydeks: ”Time for Reflection” (track 2)

I 2018 var hun årets festivalkomponist ved Bornholms Musikfestival.

Som udøvende sanger og sangskriver spiller hun primært med musikeren Rune Thorsteinsson. Der arbejdes på at udgive en EP i løbet af 2019/2020.

Værkliste

Nord”. Til og bestil af Ensemble Nordlys. Uropf. Unitarenes Hus, Kbh. Ø. ”Shanti”. Til Den Danske Messingkvintet. Bestilt af Roskilde Musikforening. Uropf. Roskilde 2018.

Stedet fortæller danmarkshistorie”. Musik komponeret til Ensemble Storstrøm til 12 hørespil om danmarkshistorien, udformet som app. Bestilt af Museum Lolland-Falster.2017

Ode til Sydhavnen. Strygekvartet (+ elektronik + vokal) Til Messer-kvartetten. Bestilt af SV16 Festival. Uropf. Karens Minde Kulturhus. 2016 

Magnificat. Med ny tildigtning af Ursula Andkjær Olsen. For kor (lige stemmer) og kammerensemble (Storstrøms Kammerensemble). Til Maribo Domkirke, 600 år,

festgudstjeneste. Bestilt af Maribo Domkirke. 2016 

Calling Earth. Orkestermusik til Copenhagen Phil og elever fra Gladsaxe musik- og billedskole. (Uropf. i forb. med Gladsaxe Musikpris, Gladsaxe). Bestilt af Gladsaxe Musik- og Billedskole.2016  

Passing Moments. Kormusik i 7 satser (bundne opgaver) til og bestilt af Randers 5. Internationale Korfestival (Uropf. november 2016 i Randers. 2015-2016

Okker Gokker”. Børnemusik og arrangementer til og bestilt af Jeanette Balland og Rose Maimonide i forbindelse med skolekoncerter for indskolingen (LMS). 2014 

Ceci n'est pas un tango”. Til og bestil af Ensemble Nordlys, Frederiksværk Musikfestival og Rudersdal Sommerkoncerter. Uropf. Gjethuset. 2014

Om sangen og glædentil og bestilt af Ars Nova koret, Slagelse. Uropf. Slagelse. 2014

Thoughts on Meditation. Til Michala Petri, Tine Rehling og Gert Mortensen. Bestilt af Axel Borup-Jørgensen (fonden). Uropf. 2013

Foldemusik”. Til og bestilt af Hélène Navasse, for solofløjter og effektmaskine. 2013

Leve-vis” + ”Forførereren. Musik til sopran Ulla Munch og akkordeonist Andreas Borregaard med tekster af Søren Kierkegaard. Bestilt af Ulla Munch. Uropf. DK. 2013 

Historien om det forunderlige væsen, Musikalsk fortælling. Bestillingsopgave af DR og Dansk Komponistforening. Uropførelse, april 2013, i DR Koncerthuset. 2013

Lyden af den anden side. Til Kosmodrom Athelas (Mungo Park Teater). Musik til Athelas Copenhagen Sinfonietta og ca. 50 borgere fra Gladsaxe Kommune. Bestil af Kosmodrom Athelas. Uropf. Den Rå Hal, Gladsaxe. 2012 

But... This Is What I Hear, til og bestilt af saxofonist Jeanette Balland (uropført 2012, DK.) 2011

Inner Movements, meditationsmusik (kandidatprojekt, DKDM) Scenery #1til Ålborg Symfoniorkester (strygeorkester). Uropf. Ålborg. 2011

Bubblestil Sjællands Symfoniorkester (CPH PHIL) (udtaget til UNM, København 2011). 2010 

Playing Aroundtil Trio Zoom (udtaget til UNM, København 2011) 2009/10

Dmmm – orgelpunkttil Københavns Orgelfestival, 2009.

ClimaX(”Klimakoncert – Klange på klimaet”) i forbindelse med COP15 mødet. ”Ved afgrunden” til DR Pigekoret. 2009

Nowtil Lina Johnson (udtaget til UNM, Finland 2010) ”Undergarden-Skyline” til Trio In Evidenza (udtaget til UNM, Gøteborg 2009) 2008

Butterfly-Raintil Michala Petri og Chen Yue. 2007

Hvad vil du meer?til danseforestilling af koreograf Ingrid Tranum. Bestilt af Ingrid Tranum. 2007

Moby Dick – the Great White Whale” (akkordeon duo) (udtaget til UNM, Oslo 2008) 2007

Prins Buris og Kirsten”. Til og bestilt af Teutonernes amatørteater (Uropf. Mors). 2006

Filmmusik

The Leshan Giant Buddha”. Reklamefilm for Vacheron-Constatin, musik komponeret i samarb. med Obi Klein, instrueret af den eng. instruktør Umut Gunduz. 2016 

Promundo” ”My Living Will” 2015 

”Heroic(musik komponeret i samarbejde med produceren/komponisten Obi Klein.) - Musik til tre engelsk producerede oplysningsfilm. Bl.a. ved den engelske instruktør. 2015

Adam Brichto/Manta Ray Production. 2015. 

”The Association of Joy”. Musik til Amanda Kernells afgangsfilm, Den Danske Filmskole. 2013

”Koa – Girl in a Box”. Musik komponeret i samarbejde med produceren/komponisten Obi Klein til Maremi Watanabes animations afgangsfilm, Den Danske Filmskole. 2012 

”Music for Imaginary Pictures”. Indspilning med DR-UnderholdningsOrkestret i forbindelse med projekt mellem Den Danske Filmskole og DKDM. 2009

Diskografi

”Lys og lindring” (”Syng for mig, min engel”), udgivet af Det Kgl. Vajsenhus' Forlag. 2017 

 

Co-write på ”Back in Time”, ”The Anecdote” og ”A.G.E” på albummet ”[The Anecdote]” med den koreanske rapper E SENS. Co-writing med danske producer Obi Klein og koreanske E SENS.
Albummet har vundet ”Årets bedste hip-hop album” og ”Årets bedste album” ved Den Koreanske Music Award. 2016.

 

”Time for Reflection” (debutplade i eget navn). CD-projekt med sange/musik om klimaet. 11 tracks som kommenterer klimaforandringerne i tæt samarbejde med DR-meteorolog og klimaekspert Jesper Theilgaard. 2014. 

 

”System of Unlimited Love” (klaverfigur brugt som sample) på albummet ”Infinity Pool” med When Saints Go Machine. 2013 

 

”Colours of the Street” på albummet ”Nat” med Nordlys koret. 2012. 

Diverse korarrangementer for Czeslaw Spiewa/Tesco Value på cd'erne ”Songs for the Gatekeeper”, ”Debuit” og ”Pop!” (primært udgivet i Polen). 2005-2010 

 

Butterfly-Rain” med Michala Petri og Chen Yue på ”Dialogue – East Meets West”. 2009. 

 

Colours of the Street” med Det Jyske Pigekor på cd'en ”Du skal plante et træ”. 2006. 

 

End ligger jorden i sneens svøb” med Det Fynske Kammerkor på cd'en ”Hjertets melodier”. 2005. 

 

Stykker” (EP med tre egne kompositioner og et covernummer). 1999.  

 

 

 

 

 

Pernille Sejlund

Fulde navn:

Pernille Louise Sejlund

Kontakt:

Adresse:

Dronning Olgasvej 3, 1.tv.
2000 Frederiksberg

Telefon:

+45 28 58 00 83

Email:

Web:

Uddannelse:

Cand.mus. i komposition fra DKDM (2006-2011).
Undervisere: Hovedfagslærere: Bent Sørensen, Niels Rosing-Schow og Juliana Hodkinson.
Bifagslærere: Karsten Fundal, Hans Abrahamsen og Hans Peter Stubbe-Teglbjærg

Øvrige beskæftigelser:

Sanger
Kirkesanger
Workshops for børn/unge

Priser/legater:

Modtager af Sonning Musikfonds Talentpris (2014).

Modtager af kunstnerlegat fra Solvejg og Per Andersens Mindefond (2013).

1. pris i ATHELAS's kompositionskonkurrence ”Carls Pris” med værket ”Reminiscens” (2010).

Udtaget til UNM i hhv. Norge, Sverige, Finland og Danmark (2008-2011).

1. pris i DAKU's korkompositionskonkurrence med værket ”Colours of the Street” (2002)

1. pris i Vestsjællands kompositionskonkurrence for unge under 25 år med korværket ”Ave Maria” (1999).

Profil oprettet:

29. august 2018
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.