Hvor Bent Sørensens tidlige værker primært er skrevet til kammermusikalske formater og senere bevæger sig mod orkester og koncertværker, kendetegnes værkerne efter årtusindeskiftet af sceniske formater. Musikdramatik, opera og værker med spatiale virkninger får en vægtig plads i produktionen, og sammen med nye og konceptuelle greb tegnes billedet af en moderne komponist, der både mestrer at skrive for traditionelle instrumenter og koncertsale, men som heller ikke er bange for at give sig i kast med nye udtryk og samarbejder.
Under Himlen
Med helaftenensoperaen Under Himlen, der har premiere i 2004 på Det Kgl. Teater, begynder en ny epoke i Sørensens værkproduktion.
Operaen er starten på et kunstnerisk samarbejde mellem Bent Sørensen og forfatteren Peter Asmussen, og Under Himlen folder sig ud gennem 13 scener hvor to sideløbende kærlighedshistorier, én der foregår i nutiden og én der finder sted ca. 150 år tilbage i tiden, demonstrerer hvordan Bent Sørensen (og Asmussen) skaber en ny og egen version af den traditionsbundne operagenre.
Intermezzi er et selvstædigt værk fra Under Himlen, med to karakterer (Ida og Molte) derfra, men med sin egen struktur der ikke følger operaens fortælling.
Sounds Like You
I 2008 skriver Bent Sørensen ”Min musik kommer tættere på publikum. I flere værker fra i år forsøger jeg at placere min musik så tæt på publikum som muligt - sætte musikken på stolen ved siden af – male den direkte på kroppen af en intetanende publikummer.”[1]
Dette nærhedsprincip og som følge heraf et – fortsat - arbejde med rumlige og sceniske aspekter bliver manifesteret i værket Sounds Like You for 2 skuespillere, kor og orkester (2007-08), instrueret af Katrine Wiedeman og med tekst af Peter Asmussen.
Som en hybrid af musik og teater, tekstdrama og orkesterværk, står Sounds Like You som et nytænkende bud på hvordan tekst og musik smelter sammen og skaber en metafortælling om og i koncertsalen – koncertsalen som institution og som den fysiske sal, publikum sidder i, når de oplever værket. Værket starter med et tidligere værk, orkesterstykket Exit Music (2007), og dette værk spindes ind i en kærlighedshistorie, en dialog mellem en mand og en kvinde, som finder sted under og efter en koncert med netop Exit Music. De lytter til og taler om den musik, publikum i salen netop hører, og sådan flettes tekst og musik sammen – musikken handler om teksten, teksten handler om musikken og til sammen handler de om koncerten i koncertsalen.
Sounds Like You kommer helt tæt på sit publikum rent fysisk, når fx koret sidder i stolen lige ved siden af publikum og begynder at synge, og fremstår samtidig meget intimt og nærværende i form af skuespillernes intense replikker, der lyder fra forskellige steder i salen. Samtidig står værket også som en uvirkelig, drømmende forestilling, præget af en stemning af at ’forsvinde’ væk i musikken og i den flygtige kærlighedshistorie. Som lytter og publikum bliver vi i tvivl om hvad er det manden og kvinden egentligt lytter til og hvem de taler til og om - ”Lytter parret selv til den musik, der spiller netop nu, eller udtrykker den snarere deres tanker, erindringer og modstridende følelser? Spejler musikken sig i deres sindsbevægelser, eller taler de gennem den? Er de talte ord en udløsende faktor for musik, eller er alle blot ... til koncert?“ [2]
Læs programnote til Sounds Like You her
Den Hvide Skov
I 2010 bevæger Bent Sørensen sig langt væk fra koncertsalen og skaber sammen med Katrine Wiedeman installationen Den Hvide Skov, med Hærvejen som omdrejningspunkt og fysisk sted for opførelse.[3]
Til installationen har Bent Sørensen optaget klangen af otte kirkeklokker langs Hærvejen, som han har komponeret sammen med otte korsatser i værket Sneklokker, hvor klokkeklang og stemmer smelter sammen. Hertil kommer en lille vise komponeret til et digt af St. St. Blicher. Sneklokker fungerede som lydside, da installationen stod i en skov gennem to måneder i 2010. Her var en efterårsskov blevet transformeret til et vinterlandskab på 30 x 30 meter - helt konkret var et stykke jysk skov malet fuldstændig hvid.
På samme måde som mange af Bent Sørensens andre værker kredser om forfald, er udgangspunktet for Den hvide Skov også et ønske om at vise forgængelig og flygtighed – det levende som forgår. Musikken er et billede på efterårets forfald, og selve den visuelle side af installationen krakelerer og forsvinder over tid. Som komponisten selv udtrykker det “Det handler om at være i en anden verden – at være et forkert sted i en forkert tid.”
Siden 2011 har Bent Sørensen i samarbejde med ensemble SCENATET arbejdet med et nyt favntag på rummet. En række ’baggårdsbilleder’ er skabt som operaminiaturer til ’levende rum’, med udgangspunkt i historier og stemninger fra individuelle virkelige baggårde i forskellige byer. Som i Den Hvide Skov er der en legende flygtighed over projektet. Baggården, der også danner scene for selve opførelsen, er et levende rum i den forstand at komponisten ikke har samme styring over publikums oplevelse, akustikken eller omgivelserne, som i den traditionelle koncertsal.
Også i andre nyere værker som Et blad falder til himlen (2008) for pigekor og Mignon (2014) fra triologien Papillions udforsker Bent Sørensen rummets betydning for musikken når den opføres ved koncerter. I Mignon for klaver og strygeorkester er strygerne placeret på forskellige positioner i koncertrummet og i Et blad falder til himlen bevæger koret sig syngende rundt blandt publikum, og skaber forskydninger og ændrer fokus i lytteoplevelsen.
Kompositorisk er Mignon bygget op om en klaverstemme, som også går igen i Papillions-triologiens to andre værker - Pantomime for klaver og ensemble og Rosenbad klaverkvintet – om end klaverstemmes forskellige satser spilles i forskellig rækkefølge i hver af de tre værker. Mignons poesi understreges af skiftende karaktere og stemninger – fra det velklingende, blide og sværmeriske til det mørke og næsten truende. De for Sørensen karakteristiske faldende og stigende linjer, tonegentagelser og flygtigheden i harmonierne, understøttes af en klaverstemme, der starter et sangbart tema (i Andante) og ender med at dø ud i en tæt sværm af lyd, hvor buespil på strenge erstattes af lyden af sandpapir der gnides på træ (i sidste sats).
Rummet har altid inspireret mig til at lave musikken. Jeg tænker min musik meget i rum og ser en koncertsal som en scenografi. Musikken skal ikke altid komme fra det samme sted, ikke bare være lineær. Det kan medføre lydrefleksioner, der kan give andre tempomæssige aspekter, fx hvis det er musik, der er langsom, men som bevæger sig meget hurtigt rundt i rummet.[4]
Noter
[1] I perioden april 2008 til september 2010 bloggede Sørensen på online tidsskriftet Seismograf.org.
[2] Fra pladenoter af komponist Karl Aage Rasmussen, Dacapo Records, katalognr. 6.220632
[3] Den hvide skov kunne opleves 7.9-1.11.2010 i skoven ved Vester Palsgaard Skovmuseum, ved Nr. Snede. Installationen var en del af et projekt under Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum med det formål at skabe kunstoplevelser langs Hærvejen i Jylland.
[4] Fra magasinet Klassisk 2012 [http://www.klassisk.org/nyheder/869/blid-klarinet-vs-stoejende-ghettoblastere]