Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Regin Petersen

Liv

Regin Petersen er født på Lolland i 1980. Interessen for musikskabelse opstod for alvor i studietiden, hvor Regin efter endt studentereksamen studerede musikvidenskab; først ved University Collage Chichester i Sydengland og efterfølgende i København. I 2002 skabte Regin sammen med komponisterne Toke Odin, Rune Solvang og Martin Tanning Petersen komponistgruppen Grundtonen, hvorigennem Regin havde sine første offentlige fremførelser af sin musik. I 2003 blev Regin en del af Ung Nordisk Musik-festivals bestyrelse og blev samme år optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som komponiststuderende. På konservatoriet fik Regin bl.a. undervisning af Bent Sørensen, Hans Abrahamsen og Niels Rosing Schow. Ud af det pulserende og inspirerende konservatoriemiljø dannede Regin sammen med hans medstuderende Christian Winther Christensen, Nicolai Worsaae og Simon Løffler gruppen DYGONG. DYGONG kom til verden som en protest mod det etablerede musikmiljø i København som de fire komponister anså som konservativt og ekskluderende. Der fandtes simpelthen ikke institutioner som havde lyst til, og evner til, at producere koncerter som svarede til de ønsker de unge komponiststuderende havde.

I 2006 blev Regin leder af UNM-festivalen som afholdtes i København. Festivalen var en stor succes og gæstedes bl.a. af komponisten Tristan Murail.

Perioden 2008-2014 var præget af udlandsophold. Bl.a. videreuddannede Regin sig på Norges Musikhøjskole med Asbjørn Schaathun som hovedfagslærer. I årene op til 2014 boede Regin i hhv. Beograd og Prag. I denne periode arbejdede Regin tæt sammen med komponisten Karsten Fundal om en række større orkesterprojekter til Dr. Underholdningsorkester og Regin orkestrerede i den forbindelse bl.a. musik til Kim Larsen, Birthe Kjær og Keizers Orkester og assisterede desuden Fundal ifm. dennes filmmusik til en række danske film bl.a. ”Kvinden i buret” og "Fasandræberne".

I 2014 vendte Regin tilbage til København hvor han blev ansat som festivalleder i KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival.

Musik

Regin Petersens musik er stærkt konceptuel. Allerede da han begyndte at komponerer var hans ideer konceptuelle – ofte grænsesøgende ift. at udfordre den gængse musikopfattelse. Værket Der var den er fra Regins studietid. Værket er for en musiker som dog meget utraditionelt skal fungerer som et ”band in a box” og spille klaver, trommer og synge samtidig.

Regin arbejder meget med live elektronik, hvor især grænsen mellem fysiske instrumenter og elektronisk bearbejdning undersøges. Et eksempel på dette kan ses i Uden ord fra 2008. Tre musikere former via elektronisk bearbejdning en enkelt lyd – grundlyden, og solostemmen skabes af en saxofon. Værkets sound er inspireret af moderne popmusik. Popmusikken som inspiration og byggesten er i øvrigt en vigtig brik i Regins kompositioner.

Efter i en årrække at have arbejde med orkestreringer af musik i alle mulige genrer og med mange forskellige formål, er Regins nyere musik ofte inspireret af arbejdet med instrumentation. Et eksempel på dette kan ses i If I Had a Hammer fra 2013 for symfoniorkester og performer. Værket bygger på et simpelt koncept udviklet af komponisten Mette Nielsen som igen benytter elementer fra Peter Seegers legendariske sang af samme navn. Både Seeger og Nielsen kan høres i Regins værk som dog tydelig fremstår som et selvstændigt værk.

Et andet eksempel på denne form for ”vidtgående” instrumentation kan høres i værket Last Straw fra 2015: Værket bygger på Robert Wyatts sang med samme navn og både melodi og tekst kan i princippet høres hele vejen igennem værket. Det hele er dog sat voldsomt ned i tempo og farvet med både elektronik og fremmede klangfarver som får værket til at tage sig helt nyt ud.

Værkliste

Vigtigste værker

”A Last Straw” 2015. Athelas og Jomi Massage

”Soundtrack to Self” 2014. Cikada String Quartet

”If I had a Hammer” 2013. Symfoniorkester og Performer

”Intuitive sketches” 2011. 10 Grafisk noterede sketches

”Lullaby” 2011. Ensemble og sang

”RP0610” 2010. Ensemble og elektronik

”Waltz” 2009. Ensemble

”Beta v. 0.5” 2009. Symfoniorkester

”Uden Ord” 2008. 3 performere og elektronik

”Piss Piece” 2008. Elektroakustik

”Wind” 2007. Elektroakustik

”De blaa øjne” 2006. Musik til teater. Elektroakustik

”Olsen” 2005. 2 violiner

”Lille etude for lirekasse” 2005. Sinfonietta

”Der var den” 2003. Præpereret pianist

”Street Musician and Road Work” 2003. Ensemble og elektronik

”Alene i et sommerhus” 2002. Elektroakustik

 

Se komponistens eget website for enkomplet værkliste

Foto: Mette Johnsen

Regin Petersen

Født:

1980

Kontakt:

Adresse:

C.F. Richsvej 144, 2.th
2000 Frederiksberg

Telefon:

+45 22 30 16 97

Email:

Web:

Uddannelse:

Musikvidenskab (Københavns Universitet) og komposition på Det Kgl. danske Musikkonservatorium (Hans Abrahamsen og Bent Sørense)

Øvrige beskæftigelser:

Administrativ leder af KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival

Debut:

2009

Forlag:

Profil oprettet:

29. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.