Regin Petersen er født på Lolland i 1980. Interessen for musikskabelse opstod for alvor i studietiden, hvor Regin efter endt studentereksamen studerede musikvidenskab; først ved University Collage Chichester i Sydengland og efterfølgende i København. I 2002 skabte Regin sammen med komponisterne Toke Odin, Rune Solvang og Martin Tanning Petersen komponistgruppen Grundtonen, hvorigennem Regin havde sine første offentlige fremførelser af sin musik. I 2003 blev Regin en del af Ung Nordisk Musik-festivals bestyrelse og blev samme år optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som komponiststuderende. På konservatoriet fik Regin bl.a. undervisning af Bent Sørensen, Hans Abrahamsen og Niels Rosing Schow. Ud af det pulserende og inspirerende konservatoriemiljø dannede Regin sammen med hans medstuderende Christian Winther Christensen, Nicolai Worsaae og Simon Løffler gruppen DYGONG. DYGONG kom til verden som en protest mod det etablerede musikmiljø i København som de fire komponister anså som konservativt og ekskluderende. Der fandtes simpelthen ikke institutioner som havde lyst til, og evner til, at producere koncerter som svarede til de ønsker de unge komponiststuderende havde.
I 2006 blev Regin leder af UNM-festivalen som afholdtes i København. Festivalen var en stor succes og gæstedes bl.a. af komponisten Tristan Murail.
Perioden 2008-2014 var præget af udlandsophold. Bl.a. videreuddannede Regin sig på Norges Musikhøjskole med Asbjørn Schaathun som hovedfagslærer. I årene op til 2014 boede Regin i hhv. Beograd og Prag. I denne periode arbejdede Regin tæt sammen med komponisten Karsten Fundal om en række større orkesterprojekter til Dr. Underholdningsorkester og Regin orkestrerede i den forbindelse bl.a. musik til Kim Larsen, Birthe Kjær og Keizers Orkester og assisterede desuden Fundal ifm. dennes filmmusik til en række danske film bl.a. ”Kvinden i buret” og "Fasandræberne".
I 2014 vendte Regin tilbage til København hvor han blev ansat som festivalleder i KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival.