Som Thomas Sandberg selv husker det, har han altid lavet musik. I gymnasiet havde han pop-, rock- og funkbands, hvor han skrev al musikken og teksterne, sang og spillede guitar. Han havde også længe været tiltrukket af slagtøj og begyndte derfor at modtage undervisning af slagtøjsprofessor Bent Lylloff.
Efter studentereksamen (matematisk-fysisk, 1986) stod det klart for ham, at han ønskede at gå videre med musikken og gøre den til sin levevej. Han intensiverede øvningen, og i andet forsøg lykkedes det i 1988 Thomas Sandberg at komme ind på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som slagtøjsspiller.
Gennem Bent Lylloff, der blev hans lærer også på konservatoriet, havde Sandberg for alvor opdaget den klassiske musik, og ikke mindst den nye kompositionsmusik. Den ny musik var for Thomas Sandberg et attraktivt udfoldelsesrum - åbent, abstrakt og uden meget faste normer for opførelsespraksis. For Thomas Sandberg gav den mulighed for et kraftigt fokus på musikkens udtryk og karakter, fremfor ”korrekthed”.
Sandberg blev en meget aktiv musiker i ny musikmiljøet og var i løbet af de første konservatorie-år f.eks. med til at starte ny musik-ensemblerne Figura og Athelas Sinfonietta og desuden en ivrig bestiller af nye værker til sig selv som solo-slagtøjsspiller. Derudover blev Thomas Sandberg medlem af det moderne, kreative jazzimprovisationsensemble Sound of Choice, hvor alle fem bandmedlemmer bød ind med ideer og kun ganske få ”regler” blev aftalt på forhånd inden en koncert.
Som det skulle vise sig, udviklede Thomas Sandberg sig dog gradvist ud af rollen som slagtøjsspiller og gik mere i retning af en performer-rolle. Han bestilte fortsat mange værker hos danske komponister, men lagde i stigende grad vægt på, at værkerne skulle designes til lige præcis ham og til en given koncertmæssig, dramatisk sammenhæng. Sandberg var fortsat tiltrukket af bredden og den kreative tilgang i det at spille slagtøj, men mere som en indgang til musikken, end slagtøjsgerningen forstået som et karrieremæssigt kald. Performerrollen trængte sig på, og sammen med den, også behovet for selv at komponere musik. Debutkoncerten i 1996 afspejlede dette tydeligt:
Koncerten blev lagt på den daværende scene for ny kammeropera og musikdramatik; Den Anden Opera. Så vidt vides var det den første slagtøjsdebut, der således rykkede ud af konservatoriets rammer og ind i et teaterrum. Lyssætning og iscenesættelse var en nøje gennemtænkt del af koncertens set-up. På programmets første del var der tre uropførelser: af Jens Hørsving, Wayne Siegel (for slagtøj og computer) og af Sandbergs egen Concerto Libre, som bragte ensemblet Sound of Choice på scenen. Koncertens anden del var opførelsen af Svend Aaquists Andersens Kierkegaard – et musikdramatisk værk for en slagtøjsspiller og to syngende skuespillere.
I programmet skriver han om sig selv: ”Uddannet hos professor Bent Lyllof på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har gennem hele studieforløbet været meget optaget af vor tids musik og udtryk, hvilket også har involveret performance, skuespil, improvisation, komik og brug af stemmen.”
Dermed skriver Thomas Sandberg sig ud af en klassisk slagtøjs-musiker-rolle og ind i en performance-verden. Han betegner endnu ikke sig selv som komponist, men det kunne han sagtens have gjort, idet han på det tidspunkt dels skriver og KODA-registrerer værker til sig selv og dels i stigende grad påtager sig opgaver i teaterverdenen med at skrive teatermusik.