Det er ikke ualmindeligt, at en dansk komponist afslutter sin karriere hæderfuldt som administrativ leder af en kulturel institution. Mere sjældent er det, at en administrativ leder afslutter karrieren som komponist, men sådan formede Tage Nielsens liv sig. Han voksede op i Ribe, hvor han sammen med en skolekammerat, den senere Kgl. Kapelmusicus Erling Kabel, dyrkede musik og skrev sine første kompositioner på ren amatørbasis. Klaverundervisning fik han som 12-årig og gjorde så hurtige fremskridt, at han som 15-årig kunne være solist i 1. sats af Beethovens 3. klaverkoncert (med selvkomponeret kadence). Som gymnasieelev fik han også kontakt med Ribes store komponist, Rued Langgaard, uden at det førte til nogen kompositionsundervisning[1].
De første egentlige kompositioner – sange, klavermusik og en strygekvartet – blev komponeret eller påbegyndt i Ribe, og strygekvartetten blev 1949 uropført i Stockholm under en festival for unge nordiske komponister. Men anerkendelsen fik ikke Tage Nielsen til at vælge komposition som fag på konservatoriet. Han studerede på universitetet, først med fransk, derpå med musik som hovedfag, og blev cand. mag. i musik og fransk 1955. Allerede i studietiden var han begyndt at arbejde i Danmarks Radios musikafdeling som programmedarbejder, og her avancerede han til posten som programredaktør og souschef i afdelingen.
Det kom som en overraskelse for de fleste i Københavns musikliv, at Tage Nielsen i 1963 forlod radioen (hvor han havde ry som den faktiske leder af og kommende chef for musikafdelingen) til fordel for direktørstillingen ved det dengang ret upåagtede musikkonservatorium i Aarhus. Der var ikke tale om noget karrieremæssigt avancement, men snarere om en prioritering som han holdt fast ved, da han fik tilbudt andre og mere prestigebetonede stillinger i København. Medvirkende til beslutningen var måske, at Tage Nielsen i begyndelsen af 1960’erne gjorde sig gældende som komponist med To nocturner for klaver, der blev udgivet. Tilværelsen som rektor og professor i Aarhus bragte ham tættere til musikken og gav tid og inspiration til selv at komponere.
Sandsynligt er det også, at Tage Nielsen med sin klare forståelse for brydningerne i dansk og internationalt musikliv havde forudset, at Det Jyske Musikkonservatorium kunne spille en vigtig rolle i den decentralisering af musiklivet, der var under opsejling. Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København stod dengang som konservatismens højborg. Der var brug for en modvægt, og Tage Nielsen sørgede for, at Det Jyske Musikkonservatorium blev modvægten. Da konflikterne i København spidsede til, åbnede Tage Nielsen Det Jyske Musikkonservatorium for den oprørske kompositionslærer i København, Per Nørgård, og for hele hans hold af kompositionsstuderende. De skiftede samlet konservatorium fra Det Kgl. til Det Jyske og kickstartede Aarhus’ udvikling til den ny musiks hovedstad i Danmark.
De følgende 20 år var Tage Nielsen en central personlighed i den musikkulturelle udvikling, der prægede Danmark med statskonservatorier, landsdelsorkestre, opera og koncerthuse. Konservatoriet i Aarhus tiltrak fremragende lærere og studerende og dannede ramme om festivaler for ny musik, hvor internationale komponister som Stockhausen, Kagel, Castiglioni eller Ligeti stod på programmet. Men der blev også tid til at komponere: I 1960’erne tilegnede Tage Nielsen sig den international modernismes kompositionsteknik og skabte sin egen, klangmættede og udogmatiske, stil. Gennembrudsværket var Il giardino magico for orkester, 1967-68, komponeret under et ferieophold på San Cataldo klostret i Italien. Men de administrative forpligtelser gav kun sjældent mulighed for større og mere tidskrævende opgaver. En ny prioritering var nødvendig, hvis komposition skulle have sin retmæssige plads i Tage Nielsens liv.
Den kom 1983. Efter 20 år som rektor i Aarhus blev Tage Nielsen direktør for Det danske Institut i Rom, og her påbegyndte han sit kompositoriske hovedværk: Operaen Latter i mørket, 1986-91, der sammen med fem instrumentale Operafragmenter og vigtige kammermusikværker markerer overgangen fra administrator til komponist i Tage Nielsens livsløb. Efter seks år i Rom lod han sig pensionere og levede i København som komponist på fuld tid. Omkring to tredjedele af de ca. 60 værker, han nåede at skrive, blev komponeret, efter han fyldte 50 år.
(JBR)
Noter
[1] Jf. Tage Nielsen: Om Rued Langgaard i Ribe dmt 1968 nr. 7-8, s. 180-83.