Rudolph Simonsen blev født ind i Københavns velstillede jødiske borgerskab, hvor hans fader var vekselerer og hans mor var en glimrende amatørsangerinde. Allerede tidlige blev familien klar over drengens udprægede intellektuelle evner, og han kunne som dreng efter gehør akkompagnere moderen i krævende opgaver som ”Elsas bøn” fra Wagners Lohengrin. Da han blev student, havde han allerede lært sig latin, græsk og hebraisk og læste filosofiske værker af bl.a. Platon på originalsproget.
Efter studentereksamen begyndte Rudolph Simonsen sideløbende på to uddannelser som pianist og jurist. Klaveret studerede han på Musikkonservatoriet med Agnes Adler som klaverlærer og Otto Malling som teorilærer. Juraen gennemførte han på forældrenes ønske, og her fik Hugo Grotius’ tanker om retsprincipper baseret på almengyldige og tidsløse menneskelige værdier betydning for hans åndelige udvikling[1].
Livet igennem beskæftigede Rudolph Simonsen sig indgående med filosofi med Platon, Spinoza og Goethe som de foretrukne tænkere. Deres idealistiske tanker om et almenmenneskeligt grundlag for etik og kultur øvede afgørende indflydelse på hans virke som komponist og musikformidler, og de ligger til grund for hans skrift om filosofi (Almen menneskelige Værdier, privattryk 1940) og hans meget udbredte musikkulturelle værk Sub specie æternitatis [Under evighedens synsvinkel – den latinske titel er et Spinoza-citat] fra 1942.
I årene efter sin debut og embedseksamen rejste Rudolph Simonsen en del og studerede bl.a. klaver hos Anders Rachlew i Berlin, hvor han traf sin senere hustru Kathe Löwenthal. I København virkede han som pianist i kammermusikalsk samspil med bl.a. Fini Henriques. 1916 blev han ansat som klaverlærer på Musikkonservatoriet, hvor han blev medlem af bestyrelsen 1927 og afløste Carl Nielsen som direktør efter dennes død 1931. Han engagerede sig i musiklivet og var medlem af censurkomiteen i Foreningen Ny Musik fra dens stiftelse 1921. Gennem Ny Musik deltog han også som jurymedlem i tilrettelæggelsen af ISCM festivalen i Frankfurt 1927 hvor han fik placeret to danske værker på programmet: Carl Nielsens 5. symfoni og Jørgen Bentzons Sonatine for blæsere op. 7.
I årene efter 1. verdenskrig kom konservatoriet ind i en krise, der skyldtes en overvældende tilgang af (typisk klaver-)studerende, som økonomisk var attraktiv, men medførte en sænkelse af det faglige niveau. Mange talentfulde musikstuderende foretrak i disse år privatundervisning eller søgte til udlandet – ikke mindst komponister som Flemming Weis, Finn Høffding, Knudåge Riisager, Jørgen Bentzon, Franz Syberg og Jørgen Jersild.
Da Rudolph Simonsen kom ind i bestyrelsen, arbejdede han for en højnelse af det faglige niveau gennem indførelse af et ekstra studieår med ”Store Eksamen” 1929, der i 1936 blev udvidet med endnu et år og solistklasse (ikke mindst takket være substantielle økonomiske tilskud fra Rudolph Simonsen og hans familie). Da konservatoriet endelig i 1949 blev statsinstitution og ligestillet med Universitetet og Kunstakademiet, skyldtes det i høj grad Rudolf Simonsens lange og seje indsats.
Også som pædagog udmærkede Rudolph Simonsen sig. Da han overtog undervisningen i musikhistorie efter Hortense Panums død 1933, omdøbte han faget til ”Musikkundskab ” og lagde hovedvægten på gennemgangen af musiklitteraturens hovedværker, som han spillede og fortolkede for de studerende.[2] Hans smittende begejstring og hans evne til at sætte musikværkerne ind i en almenmenneskelig sammenhæng var legendarisk og udfoldede sig ikke alene i konservatorieundervisningen, men også i musikforedrag i radioen, i provinsen og i private mandags-møder i hjemmet.
Rudolph Simensens senere år blev præget af modgang og sorger: Hitlers magtovertagelse i det Tyskland hvis åndelige værdier repræsenteret af Bach, Goethe, Beethoven han skattede så højt, anfægtede hans tro på en verden baseret på almenmenneskelige værdier og tolerance. 1942 mistede han sin hustru, og 1943 måtte han med tusinder andre jøder flygte til Sverige. Ved hjemkomsten i Danmark var han svækket af en nyresygdom, der tærede på hans enorme arbejdskraft og medførte hans død 1947.
(JBR)
Noter
[1] Hugo Grotius’ værk ”De jure belli ac pacis” (1625) er et grundlæggende værk inden for naturret og folkeret, jf.: Th. A. Müller: [Rudolph Simonsen] ”Humanisten” i: Mindeskrift om Rudolph Simonsen, København 1949.
[2] En sen elev af Rudolph Simonsen, Bent Fabricius Bjerre, husker at ”[Simonsen] kunne spille direkte efter et operapartitur, synge samtlige partier inklusive duetter og samtidig fortælle om stykkets handling. Alene dette one man show gjorde et i sig selv kedeligt fag til studietidens højdepunkt.” Citeret efter Jens Cornelius: Noter til cpo 777-299-2.