03 Dec 2015

Af Niels Mosumgaard

Byg en bro mellem musiklivet og DR

Er der en ting, hvor DR kan gøre en forskel, så er det på liveområdet

For en mand på 54 år er det virkelig svært at forstå, at public service skulle være svært at definere. Lidt ligesom at demokrati er noget, der skal forklares som en mulighed blandt flere og ikke selvindlysende rigtigt for alle. Der er nogle rammer, men ellers kan alt rummes og få plads. Public service er en ramme om en bred formidling af viden, erfaring, diskussion og kultur, som den enkelte borger kan forholde sig til og danne sin egen mening i forhold til.

Lidt det samme med folkebibliotekerne; hvorfor er de i krise og skal opfinde sig selv i en ny tid. Jeg mener, skal de ikke bare samle viden om samfundet og litteraturen og kulturen op og vejlede borgerne om de bedste bøger, musik og samle til foredrag og oplæsninger?

Men jeg er jo altså 54 år, og den monokultur jeg voksede op i er for længst forsvundet ind i en uendelig strøm af muligheder og påvirkninger på nettet. Lettilgængelig musik på streamingtjenesterne kurateret af playlister. Noget andet end da Alex Nyborg-Madsen introducerede heavyrocken eller Mylius opdagede The Beatles for os alle sammen.

Public Service er udfordret. Gennem den platform som DR har, forsøger de at opfylde to krav; på den ene side det virkelig populære, som kan fastholde så mange lyttere og seere som muligt, så vi kan samles om nyhederne og danne en nogenlunde ensartet forståelse af virkeligheden, men samtidig og på den anden side skabe nogle rammer for særligt interesserede med P6 Beat og P8 Jazz f.eks. For en 54 årig er idéen allerede brudt sammen der, for der er jo ikke nogen grund til at henvende sig til særligt interesserede, som i forvejen ved hvad de kan lide - eller jo, men man orienterer sig jo for pokker, for det man interesserer sig for. Det interessante er vel at få et publikum, som ikke vidste, at de kunne lide jazz til at lytte til jazz eller folk eller blues eller kunstmusikken i alle dens fantastiske former.

Og det er udfordringen. For DR har erfaret, at hvis de spiller noget andet end det populære på P3 og P4, og altså udnytter publikums tilstedevær, så forsvinder de med det samme. Hvis man ikke kan lide jazzmusik, så er et par krydrede akkorder nok til, at man forsvinder. Så den vej er ikke rigtig farbar.

Som formand for de danske populære autorer i DPA er der rigtig mange af mine medlemmer, som har vind i sejlene på P3 og P4. Og det er en underkendelse af deres kunst, at gøre den ligegyldig og underlødig ligesom det er en underkendelse af publikum at underkende deres lyst til at høre den musik, der betyder noget for dem - den populære der tapper ind i den erfaringsverden de lever i, og hvor musikken bliver lyden af det liv, der leves.

Og det er det, der bliver min pointe i denne fredagsbøn; sammenhængen mellem musikken og det liv der leves. For er der en ting, hvor DR kunne gøre en forskel, så er det på liveområdet. Derude hvor musikken spilles og leves. DR har i mange år haft en tendens til at skabe et selvstændigt rum - DR boblen - hvorfra børnemusik, klassiske koncerter og underholdning har strømmet. Men hvor pokker er optagelserne fra de steder, hvor musikken spiller? Ikke bare Roskilde Festivalen, men bluesmusikken, folkemusikken, den nye rockmusik. Den musik som er på vej. Hvor er de kompetente journalister i DR, som har fingeren på pulsen og ved, hvor der sker noget spændende?

Min opfordring er, at DR lægger murene ned mellem sig og omverdenen. At der kommer et flow mellem det danske musikliv og DR’s mange sendeflader på både TV, radio og netmulighederne. P3 og P6 har DR Output som er et virkelig godt koncept, men stadig indenfor rammerne af DR’s eget rum. Det skal dog siges, at DR K skal roses for at have vist og præsenteret jazzmusik med en række portrætter op til DMA Jazz; det er en vej at gå.

Jeg kunne godt tænke mig, at der kom en programprofil og helst en der kunne brede sig ud over alle kanaler og teknologier, hvor DR præsenterede musik fra alle mulige livescener i den vildeste kvalitet, og præsenterede den samlet som koncert og opklippet som tracks og enkelt oplevelser.

Det må være muligt!

Men jeg er også en mand på 54, som ikke helt forstår, at det er svært at definere, hvad public service er.

Niels Mosumgaard, sangskriver og komponist. Formand for DPA 


Udskriv side Del på Facebook
Filter
Fredagsbøn

Vi skal sætte ord på luft

0 kommentarer
De fleste komponister kæmper for at forvandle passion til pension. læs mere
Fredagsbøn

Ambitionerne mangler for den klassiske musik

0 kommentarer
DR har lanceret en musikhandlingsplan læs mere
Fredagsbøn

Med kunsten på folkemøde

0 kommentarer
Det giver god mening for DKF at være til stede på Folkemødet læs mere
Fredagsbøn

Det ypperste i sommerlandet

0 kommentarer
Hvad betyder det for provinsen, at der kommer en saltvandsindsprøjtning af store musikoplevelser af international kaliber? læs mere
Fredagsbøn

Med kammermusik i venerne

0 kommentarer
Hvordan vil den levende klassiske musik leve i fremtiden? læs mere
Fredagsbøn

Musiklivet udenfor København

0 kommentarer
- mit arbejde med musik og kultur ude i provinsen. læs mere
Fredagsbøn

ALT NYT ER SKIDT, INDTIL ANDET ER BEVIST!

0 kommentarer
Det hænger meget på ildsjælene lige nu at føre kulturlivet videre i de mindre samfund læs mere
Fredagsbøn

Festival i provinsen

0 kommentarer
Herude mangler levende miljøer for kunstarterne læs mere
Fredagsbøn

Spillerum for visioner

0 kommentarer
- ville det være "win-win" for danske provinsbyer og lydkunstnere/komponister at komme i clinch? læs mere
Fredagsbøn

Kvindelige forbilleder

0 kommentarer
Vi kvinder savner en stor, broget skare af forbilleder af samme køn læs mere
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.